جمعه 7 ارديبهشت 1403 , 06 : 15
متات نیوز

آخرین اخبار

محله‌ای برای گم شدن در گذشته و پیدا شدن در روزگار مدرن

تاریخ انتشار : شنبه 11 مرداد 1393 , 28 : 15
پاتریک ساهاکیان- جلفا یکی از زیباترین محله‌های اصفهان است که در کنار گذشته پر حکایتش که در پس هر کوچه و بنای خود، به یادگار نهاده محله‌ای برای گم شدن در گذشته و پیدا شدن در روزگار مدرنی است که دو چهره متضاد از یک محله را به تماشا می‌گذارد.

جلفا به یاد منطقه‌ای که ارامنه از آنجا کوچ داده شده‌اند نام گذاری شده که به زبان ارمنی "نور جوقا"یا همان جلفای جدید خوانده می‌شود. ارامنه از بدو ورود به اصفهان همزمان با ساخت مسکن نسبت به ساخت عبادتگاه برای خود نیز اقدام نموده و گواه این واقعیت وجود ۱۳ کلیسا از بیست و اندی کلیسای ساخته شده است که قدمت بعضی از آنها به بیش از ۴۰۰ سال نیز می‌رسد. یکی از مهمترین آنها کلیسای وانک است که به عنوان یک کلیسای اسقف نشین، سالهاست محل تجمع و عبادت ارامنه واقع شده است. این کلیسا جایگاه اسقف‌هایی بوده که به عنوان پیشوای مذهبی ارامنه ایران، هندوستان، مالزی و سنگاپور فعالیت کرده‌اند.

محوطه کلیسای وانک شامل یک کتابخانه ارزشمند، بنای یاد بود شهدای قتل عام ارامنه در سال ۱۹۱۵، چاپخانه و موزه‌ای با اشیا نفیس و بی‌همتاست که بیانگر تاثیرات فرهنگی - اجتماعی ارامنه در جامعه ایرانی است و از آن نمونه می‌توان به اولین دستگاه چاپ خاورمیانه اشاره کرد که توسط یک روحانی ارمنی به نام "خاچاطور کسراتسی" در چاپخانه این کلیسا به کار گرفته شده است.

شورای خلیفه گری ارامنه نیز در همین کلیسا مستقر است. این شورا در مورد کلیه امور شخصی، اقتصادی و اجتماعی مربوط به ارامنه اصفهان و جنوب ایران تصمیم گیری می‌کند . حضور و فعالیت این شورا تاییدی بر این واقعیت است که ارامنه ایران دارای اختیار و آزادی کامل در انجام امور مربوط به خود هستند و این نمونه‌ای زیبا از همزیستی و آزادی این قوم در کنار سایر اقوام ایرانی است.
کلیسای وانک در سال 1655 میلادی بنیانگذاری و ساخت آن آغاز شده است. در بسیاری از کتب نام آن به عنوان یک اثر تاریخی ارزشمند ثبت و کتابهایی نیز به زبان‌های مختلف در مورد این مجموعه نوشته شده است.

شکل گنبدهای کلیساهای اصفهان آمیزه‌ای از هنر معماری ایرانی و ارمنی است و نقاشی‌های دیواری واقع در این کلیسا که روایت‌هایی از انجیل و زندگی مسیح را به تصویر درآورده است، همچنین فرم طراحی و اجرای سنگ‌های قبرهای موجود در کلیسا، گواه بر فرهنگ غنی مردمان این قوم است.

اجرای فرم سنگ فرش در پیاده‌روهای اطراف کلیسا زیبایی فضا را دو چندان و این محله را به محیطی مناسب برای پیاده‌روی تبدیل کرده است. نزدیک به کلیسای وانک، دو کلیسای بسیار زیبا و قدیمی به نام‌های مریم و بیت اللحم قرار دارند که هر یک از آنها یک اثر بسیار زیبای تاریخی است و برای بازدید از آنها کافی است، چند متری از کلیسای وانک در یک گذر قدیمی پیاده روی کرد.

میدان جلفا نیز یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی این منطقه است. میدانی تاریخی که یک ساعت آفتابی جالب در میانه آن قرار گرفته و روزگاری محل تجمع کاروان‌ها بوده است. امروزه نیز به واسطه فعالیت کافه‌ها در این محل، به پاتوقی برای جوانان مبدل شده است و در عین دارا بودن زمینه‌های مناسب برای اشتغالزایی می‌تواند مکانی دلنشین برای گردشگران و علاقمندان به فرهنگ و تمدن ارمنی باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان