جمعه 7 ارديبهشت 1403 , 55 : 14
متات نیوز

پیشنهاد ثبت جهانی کریدور ساسانی از کنگاور تا قصرشیرین

تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1395 , 10 : 13
تعداد بازدید : 2467

متات‌نيوز- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشکری کشور گفت: امکان مطالعه و ثبت جهانی محور ساسانی از کنگاور تا قصرشیرین وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، محمدحسن طالبیان در نشست با معاون عمرانی استاندار که پیش از ظهر امروز در کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: بیستون یکی از آبرومند‌ترین سایت‌های جهانی ایران است که در دهه اخیر تغییرات خوبی در آن رخ داده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری کشور افزود: چند سوله در ورودی به منظور معرفی سایت، واحد سمعی بصری و توزیع بروشور و اطلاعات موجود است که با بهسازی آنها امکان فروش محصولات فرهنگی بیستون و صنایع دستی نیز وجود دارد.

طالبیان درباره معبد آناهیتا گفت: این محوطه تاریخی می‌تواند در زمره سایت‌های خوب قرار بگیرد که لازمه این کار تخصیص اعتبار برای اقدامات ساده‌ای همچون علف‌زنی، تعریف مسیر،  تابلوهای راهنما، تملک چند ساختمان و ساخت سرویس بهداشتی است.

وی با اشاره به سقف فلزی سایه‌بان امامزاده ابراهیم(ع) که به محوطه آثار باستانی معبد آناهیتا تعرض کرده است، عنوان کرد: یکی از پایه‌های سایه‌بان و پله را روی یک ستون قرار داده شده که تخلف آشکار محسوب می‌شود که در صورت برداشته شدن این پایه‌ها و تعریف طرح مناسبی برای توسعه امامزاده به طور قطع حمایت می‌کنیم.

طالبیان با بیان اینکه معبد آناهیتا یک سایت نامزد ثبت جهانی است و نباید دارای اینچنین وضعیتی باشد، اظهار کرد: با آغاز اقدامات اولیه، باید وارد فاز مرمت همزمان با مطالعه و قطعه‌یابی صحیح سنگهای محوطه و کاوشهای لازم شویم.

وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی محور ساسانی از کنگاور تا قصرشیرین قابل پیگیری است، گفت: این کریدور از کنگاور تا قصرشیرین می‌تواند به عنوان کریدور ساسانی مطالعه شود در صورتی که دیگر بناها در این مسیر ساماندهی شود و برای هر کدام پرونده‌ای برای ثبت جهانی تشکیل شود.

طالبیان با بیان اینکه این مسیر می‌تواند به عنوان یک کریدور ساسانی به ثبت جهانی برسد، افزود: پروژه طاقبستان به عنوان یکی از قطعات کریدور ساسانی 15 درصد پیشرفت کرده است.

معاون میراث فرهنگی کشور عنوان کرد: ویژگی این کار این است که تک اثرهای مسیر که امکان ثبت جهانی آنها وجود ندارد در این مجموعه دیده می‌شود و به ثبت می‌رسد.

وی درباره وضعیت پروژه موزه منطقه‌ای کرمانشاه گفت: با یک اعتبار مشترک توسط استان و سازمان این پروژه امکان بهره‌برداری در یک بازه زمانی کوتاه دارد.

طالبیان درباره بافت تاریخی کرمانشاه بیان کرد: میراث فرهنگی آمادگی دارد با وزارت راه و شهرسازی و شهرداری یک کار سه جانبه برای اجرای یک طرح ساماندهی انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی شناسنامه یک شهر است، گفت: اگر شناسنامه نداشته باشیم هویت هم نداریم و هویت کرمانشاه همین محدوده 300 هکتاری مشخص شده است که آخرین تصاویر آن از سال 1335 برای ما باقی مانده است.

طالبیان با بیان اینکه محدوده بافت تاریخی باید حفظ شود، اظهار کرد: یکپارچگی بخش‌های از دست رفته بافت تاریخی باید حفظ و احیا شود و این محدوده‌ها به عنوان طرح‌های حفاظتی ویژه مهم است که باید سامان بگیرد و حفاظت در این محدوده‌ها به معنی بازآفرینی و احیاست.

وی از ارائه طرحی به مجلس مبنی بر معافیت مالیاتی و عوراض برای ساکنان بافت‌های تاریخی خبر داد و افزود: توسعه پویا و پایدار توسعه ناهمگن را نمی‌پذیرد و تراکم‌فروشی خلاف ضوابط بازنگری در بافت‌های تاریخی است.

طالبیان درباره گذر قطار شهری از زیر شکارگاه، گفت: باید از نظر فنی اطمینان لازم داده شود که میزان لرزش و ارتعاشات این قطار شهری چه میزان است و ضمانت عدم آسیب به این محوطه داده شود.

وی افزود: حداقل تراز این اثر چهار متر است و در صورت کاوش در آینده و ایجاد یک سایت یکپارچه باید اثرات و زوایای فنی و منظری ایستگاه نیز پس از ارائه نقشه و طراحی ایستگاه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

منبع: خبرگزاري تسنيم