چهارشنبه 29 فروردين 1403 , 51 : 20
متات نیوز

امامزاده یحیی به زودی ناپدید می‌شود

تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 آذر 1397 , 17 : 14
تعداد بازدید : 681

متات‌نيوز- یکی دیگر از سنگ‌قبرهای تاریخی امامزاده یحیی غیب شد. بقعه امامزاده یحیی ورامین یکی از بناهای تاریخی ایران است که قدمتش به ۷۰۰ سال می‌رسد. این بنا منحصر‌به‌فرد از نظر معماری از نخستین بناهای ثبتی ایران بوده و در سال ۱۳۱۲ به شماره ۹۹ در زمره آثار ملی قرار گرفته است با این حال سرقت از این بنا به حدی زیاد است که بیم آن می‌رود به زودی اثری از هویت تاریخی آن باقی نماند.

چند روز پیش که یکی از اهالی ورامین برای زیارت به امامزاده یحیی رفته متوجه می‌شود یکی از سنگ قبرهایی که در ضلع شمال غربی بقعه قرار گرفته ناپدید شده است. او پیش از این هم از این سنگ‌قبرها عکاسی کرده بود. مقایسه این عکس‌ها شهادت می‌دهند که هنوز خطر دزدی بیخ گوش این بناست و بعد از سرقت‌های مکرر امکانی برای حفاظت و حراست از آن فراهم نشده است.

در مروری بر آن‌چه بر این امامزاده گذشته، کافی است بدانیم این بنا سال‌هاست که قربانی بی‌توجهی مسئولان میراث‌فرهنگی شده و سرقت‌های مدام از آن به شکلی است که دیگر نمی‌توانیم از آن به عنوان اثر ملی هویت‌دار یاد کنیم. البته نگاهی هم به موزه‌های معروف دنیا به ما کمک می‌کند تا بدانیم چرا این بنا در حال ناپدید شدن است. کاشی‌های آن در موزه‌های «والترز» آمریکا و «ویکتوریا‌ اند آلبرتو» انگلستان و سنگ قبر محرابی شکل این بقعه هم اکنون در موزه «آرمیتاژ» در «سن پترزبورگ» روسیه است.

سال‌هاست که گفته می‌شود قرار است مسئولان میراث‌فرهنگی استان تهران فکری برای مدیریت شهرستان‌های اطراف تهران و ارتقای آن‌ها انجام دهند اما گویا تغییر و تحولات مدیریتی و سرگرم بودن مدیران به مسایل مهم‌تر باعث شده که شهرهای تاریخی و مهمی چون شهرری، ورامین، رباط‌کریم و اسلامشهر و به محاق فراموشی برود.

به نظر می‌رسد اگر مسجد جامع ورامین را آب ببرد، چشمه‌علی شهرری خشک شود، کارخانه قند ری ویران شود، کارخانه قند ورامین را تغییر دهند، کارخانه سیمان لوکیشن فیلم شود، تپه‌های تاریخی با خاک یکسان شود هم هیچ کس مسئول و حاضر به پاسخ‌گویی نیست.

منبع: اسكان‌نيوز