پنجشنبه 9 فروردين 1403 , 18 : 11
متات نیوز

واکنش مدیر حقوقی میراث فرهنگی به ماجرای جنجالی کاخ گلستان

تاریخ انتشار : دوشنبه 28 آبان 1397 , 59 : 14
تعداد بازدید : 785

متات‌نيوز- مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث‌فرهنگی ضمن اعلام اینکه ساخت و ساز با ارتفاع 12/5 متر در حریم کاخ گلستان ممنوع است گفت: در صورتی که بخشی از ملک ناصرحسرو متعلق به کاخ گلستان باشد شکایت خواهیم کرد.

چمدان: ۱۴ آبان بود که معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در توییتی به صراحت به کلیه متعرضین عرصه، حریم و حریم منظری اثر ثبت جهانی کاخ گلستان و پهنه بازار اخطار داد و در توییتی تأکید کرد: «هرگونه اقدامی در محدوده عرصه، حریم و حریم منظری اثر جهانی کاخ گلستان و پهنه بازار نباید بدون رعایت ضوابط ملی و جهانی این اثر انجام شود.»

این در حالی است که طبق اسنادی که در اختیار خبرنگار چمدان است، این پرسش مطرح است که آیا مالک بنای واقع در ناصر خسرو و کوچه تکیه دولت یک نفر است؟ و آیا بخشی از ملک در حال ساخت در خیابان ناصر خسرو متعلق به کاخ گلستان است؟ در حالی که همچنان این پرسش جدی هم مطرح است که چرا شورای فنی تهران در بهار سال ۹۵ در ضلع شرقی کاخ گلستان و با چند متر فاصله در ضلع جنوبی سر در باب‌عالی و ساختمان تاریخی شمس العماره، در حریم بلافصل این مجموعه جهانی و مشرف به حیاط عمارت بادگیر بدون در نظر گرفتن ضوابط حداکثر ۷/۵ متر ارتفاع در حریم کاخ گلستان نسبت به ساخت و ساز ۵/۱۰ متری با دو طبقه زیر زمین در خیابان ناصر خسرو موافقت و مجوز مورد نظر را صادر کرده است؟ اکنون خبر می‌رسد که بر اساس این مجوز، مالک اقدام به اجرای فونداسیون و اسکلت فلزی در ارتفاع ۱۲/۵ متر کرده است که تخلف آشکار محسوب می‌شود به عبارتی ۲ متر از ارتفاع مجوز شبهناک صادر شده هم بالاتر رفته است؟!

به گزارش چمدان، ملک کوچه تکیه دولت هم از سوی معاونت وقت میراث فرهنگی استان تهران در سال ۹۵ بدون طی مراحل مختلف شورای فنی مجوز نوسازی گرفته است. این ملک درست در حوالی شواهد تکیه دولت پشت کاخ گلستان و همجواری با بازار و مسجد و مدرسه حکیم هاشم واقع شده است. این ملک پیشتر بانک تجارت دوره پهلوی دوم بوده که با مجوز میراث فرهنگی تخریب شده است و آن هم مجوز ۱۰/۵ متر ارتفاع و دو طبقه زیر زمین دارد؟!

حال پس از نامه‌نگاری‌های دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران و محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی این اداره که هر دو در سال ۹۷ به این سمت‌ها منصوب شده‌اند، شهرداری منطقه ۱۲ اعلام کرده است که برای ملک واقع در کوچه تکیه دولت واقع در پشت کاخ گلستان پروانه ساختمانی صادر نکرده است. هر چند شهرداری معتقد است فقط به دلیل احتمال خطر و ریزش این ساختمان تخریب شده اما برخی کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند ساختمان بانک تجارت هم واجد ارزش تاریخی بوده و تا سال‌ها احتمال خطر و ریزش آن را تهدید نمی‌کرده است.

از سویی مالک ملک کوچه تکیه دولت در مرحله گودبرداری میراث فرهنگی را مطلع نکرده و به تبع آن میراث هم بر اقداماتش نظارت نداشته و نقشه‌های معماری هم به میراث داده نشده و طرحش مصوب نیست.

شاید این بار بخت یار میراث بوده که شهرداری هنوز پروانه صادر نکرده و معاونت و ریاست جدید اداره کل میراث فرهنگی استان تهران می‌‌توانند از شهرداری درخواست کنند تا بررسی بر اساس ضوابط عرصه و حریم ارگ تاریخی از صدور پروانه جلوگیری کند.

اما همچنان اقدامات سال ۹۵ شواری فنی تهران و معاونت میراث وقت تهران در خصوص صدور مجوز به فردی خاص هم در ناصر خسرو و هم تکیه دولت که در عرصه و حریم کاخ گلستان است، شبهه برانگیز است؟

ابراهیم شقاقی مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان ضمن ابراز تأسف از اقدامات صورت گرفته در محدوده کاخ ارزشمند و ثبت جهانی کاخ گلستان در خصوص احتمال تعلق بخشی از ملک خیابان ناصر خسرو به کاخ گلستان و سازمان میراث فرهنگی گفت: از همکارانم خواستم تا این موضوع به دقت بررسی شود که آیا بخشی از ملک متعلق به کاخ گلستان هست یا خیر اگر چنین باشد مصداق تصرف عدوانی است و سازمان میراث فرهنگی در این خصوص به دادگاه صالحه شکایت خواهد کرد. از سویی حتی اگر روی اتفاقات و مباحث عرصه و حریم کاخ گلستان بخواهیم چشم ببندیم و فقط به مجوز شورای فنی آن زمان استناد کنیم که البته چنین نیست باز هم مجوز ۱۰/۵ متر صادر شده نه ۱۲/۵ متر و ارتفاع بیشتر تخلف به شمار می‌آید و باید این ارتفاع کاهش یابد.

او در خصوص عدم صدور پروانه از سوی شهرداری برای ملک تکیه دولت هم اظهار کرد: مجوز میراث فرهنگی مجوز اولیه است و در نهایت تا شهرداری پروانه صادر نکرده کسی حق گودبرداری ندارد. خوشبختانه در این خصوص شهرداری می‌تواند تا بررسی موضوع از ابعاد کارشناسی پروانه‌ای صادر نکند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت محرز شدن تخلف، امکان شکایت سازمان میراث فرهنگی از شورای فنی تهران به دلیل صدور مجوزهای ساخت و ساز در عرصه و حریم کاخ گلستان فراهم است، اظهار کرد: من در سفر بودم هنگام بازگشت وقتی همکاران حقوقی شرحی از این پرونده را در اختیارم گذاشتند بسیار تعجب کردم  و متأسفم شدم و مانند کسانی که موضوع کاخ گلستان را دنبال می‌کنند، این پرسش برایم مطرح است که چرا شورای فنی وقت تهران چنین مجوزهایی را صادر کرده است؟

به گزارش چمدان، پس از رسانه‌ای شدن موضوع صدور مجوز تخریب از سوی شورای فنی تهران برای ساخت بنایی به ارتفاع ۱۰/۵ متر همراه با ۷/۵متر زیرزمین و کریدوری به مترو ۱۵ خرداد به جای بنای سرای سیگارچی در ابتدای خیابان بوذرجمهری (۱۵ خرداد) که هرچند بنا متعلق به دوره پهلوی است اما موقوفه منیرالسلطنه است و وی ۱۲۵ سال پیش اینجا را وقف کرده، اعضای شورای شهر تهران همچون حسن خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران و احمد مسجد جامعی و حجت نظری نسبت به این اقدام شورای فنی تهران اعتراض کردند.

هم زمان این موضوع از سوی محسن شیخ الاسلامی معاون میراث فرهنگی و دلاور بزرگ‌نیا رییس میراث فرهنگی استان تهران مورد بررسی قرار گرفت. همچنین علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم پس از اطلاع از اقدامات صورت گرفته از سوی شورای فنی میراث فرهنگی تهران در نامه‌ای خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران اعلام کرده بود که سرای سیگارچی بدون تغییر حفظ شود.

اما این تنها اتفاقات صورت گرفته در حریم کاخ گلستان نبود و پس از آن بحث صدور مجوز ساخت و ساز در عرصه و حریم کاخ گلستان برای ملک ناصر خسرو و کوچه تکیه دولت  از سوی شورافنی تهران و معاونت میراث فرهنگی استان تهران در سال ۹۵ مطرح شد که در آخرین واکنش مونسان در توییتی به صراحت نظر خود را در این خصوص اعلام کرد و به متعرضین اخطار داد.

حال باید دید آیا بخش بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی و سایر نهادهای نظارتی به موضوع کاخ گلستان ورود پیدا خواهند کرد و ابعاد آن را مورد بررسی بیشتر قرار خواهند داد؟ آیا پرونده شورای فنی تهران در خصوص صدور سایر مجوزها هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت؟

منبع: چمدان