جمعه 7 ارديبهشت 1403 , 13 : 17
متات نیوز

۸ خانه و ساباط تاریخی در بافت قدیم دزفول ریزش کرد

تاریخ انتشار : دوشنبه 28 آبان 1397 , 33 : 14
تعداد بازدید : 194

متات‌نيوز- رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: براثربارندگی‌های اخیر چهار خانه و چهار ساباط تاریخی در بافت قدیم دزفول ریزش کرد.

اسکان نيوز:حجت‌اله آریایی‌نیا، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول اظهار کرد: بارندگی‌های چند روز اخیر، موجب ریزش قسمت‌هایی از چهار ساباط شامل میرزکیان، سلیم، سه در و بنگشتیان دربافت تاریخی دزفول شده است.

وی، میزان تخریب این ساباط‌ها را ۳۰ درصد اعلام کرد و افزود: از چهار ساباط مذکور، دو ساباط میرزکیان و سلیم ثبت ملی بوده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول همچنین از تخریب و ریزش چهار خانه درمحله کرناسیان و پیرنظر براثربارندگی‌ها خبر داد و گفت: خانه‌های تاریخی عرب آسیابان و خادم‌الرسول مربوط به دوره پهلوی، خانه تاریخی عبدی مربوط به زمان پیش تراز پهلوی و خانه حسینوند خانه‌هایی هستند که دچار ریزش شده‌اند.

آریایی‌نیا میزان تخریب این منازل را نیز۳۰ تا۵۰ درصد عنوان کرد و افزود: دراین بین خانه خادم‌الرسول که شب گذشته دچار حادثه شد تقریبا به طور کامل دچار ریزش شد.

وی با بیان این‌که هیچکدام از منازل آسیب دیده ثبت ملی نبوده‌اند، عنوان کرد: خوشبختانه در هیچ یک از حوادث آسیب جانی به کسی وارد نشده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول اضافه کرد: بیش از ۷۰ خانه ثبت ملی و غیره در بافت قدیم دزفول نیاز به مرمت فوری دارند که در صورت عدم دریافت بودجه برای مرمت، با بارندگی‌های آینده باید شاهد تخریب تعداد دیگری از این خانه ها و ساباط ها باشیم.

 بافت تاریخی دزفول که تلاقی فرهنگ و تاریخ مردم این دیار کهن است، شامل ۲۸ محله قدیمی و در هم تنیده است که تزئینات معماری بی‌نظیر آن، دزفول را به «شهر آجری» معروف کرده است. در محدوده بافت تاریخی دزفول که مساحت آن ۲۷۰ هکتار است، بیش از یک صد اثر تاریخی ثبت ملی شده شامل خانه، مسجد، حمام، گذر و بقعه وجود دارد که به گفته کارشناسان بالغ بر ۲۰۰ اثردیگر نیز دراین بافت نیازمند ثبت ملی هستند.

منبع: اسكان‌نيوز