پنجشنبه 9 فروردين 1403 , 18 : 11
متات نیوز

کارشناسان یونسکو، طرح ایمن سازی سی و سه پل را تائید کردند

تاریخ انتشار : دوشنبه 28 آبان 1397 , 33 : 14
تعداد بازدید : 174

متات‌نيوز- مدیر امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: طرح ایمن سازی موقت سی و سه پل از سوی متخصصان کمیته بین المللی آنالیز و مرمت سازه های میراث معماری(ایسکارسا ISCARSAH) وابسته به یونسکو تائید شد.

کارشناسان یونسکو، طرح ایمن سازی سی و سه پل را تائید کردند

شهرام امیری روز دوشنبه در حاشیه بازدید اعضای کمیته بین المللی آنالیز و مرمت سازه های میراث معماری(ایسکارسا ISCARSAH) وابسته به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) از بناهای تاریخی اصفهان افزود: این گروه 13 نفره وابسته به یونسکو از کشورهای ژاپن، اسپانیا، یونان و فرانسه هستند که در سفر یکروزه خود با محوریت پژوهش و همفکری با مرمتگران از نحوه مرمت سی و سه پل و میدان تاریخی امام اصفهان بازدید کردند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تبادل نظر در باره نحوه پایش و مرمت آثار تاریخی با مرمتگران از برنامه های سفر این کارشناسان به شهر تاریخی اصفهان است.

امیری افزود: در بازدید این کارشناسان از سی و سه پل، پیامدهای فرونشست زمین ناشی از خشکسالی در این اثر مورد تایید اعضای تیم یاد شده قرار گرفت.

امیری تصریح کرد: نظر اعضای کمیته بین المللی آنالیز و مرمت سازه های میراث معماری(ایسکارسا ISCARSAH) این بود که طرح مقاوم سازی این پل می تواند به عنوان یک طرح پایلوت ایمن ساز موقت در خیلی از بناهای تاریخی جهان اجرا شود.

وی ادامه داد: این گروه با تایید این طرح، اطلاعات مربوط به آن را دریافت کردند تا سایر بناهای نیازمند مرمت در جهان هم از اطلاعات آن استفاده کنند.

مدیر امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، استفاده از خشت، گل و آجر در بنای سی و سه پل و نگهداری این مصالح با ساروج را از مهمترین نکاتی دانست که مورد توجه کارشناسان کمیته یاد شده قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: هرچند طرح ایمن سازی موقت پل مورد تایید قرار گرفت اما آنها روی پایش های پل و فرو نشست زمین ناشی از پایین رفتن آب های زیر زمینی و قطع و وصل مکرر جریان آب در زمان خشکسالی تاکید داشتند و طبق نظر آنها باید پایش ها دائمی شود.

امیری گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت هایی در باره پایش پل ها با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان انجام داده که البته فرونشست زمین تاکنون، پل های تاریخی این شهر تاریخی را تهدید نکرده است.

وی با اشاره به وجود پنج پل تاریخی در اصفهان گفت: این پل ها و سازه های تاریخی بطور دائم پایش می شوند و بزرگترین آنها سی و سه پل و پل خواجوست که در حال حاضر هیچگونه خطری آنها را تهدید نمی کند و اگر هم خطری آنها را تهدید کند، بسرعت رسیدگی می شود.

مدیر امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در باره بازدید این متخصصان بین المللی از مجموعه نقش جهان اصفهان نیز گفت: اعضای این کمیته در بازدید از کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام در جریان آخرین تئوری های مرمت کارشناسان میراث فرهنگی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: کارشناسان کمیته بین المللی آنالیز و مرمت سازه های میراث معماری، میدان امام اصفهان را یکی از بهترین میدان هائی دانستند که هم از لحاظ کالبد معماری و هم از لحاظ تزئینات وابسته به آن، منحصر به فرد است.

وی ادامه داد: کاخ عالی قاپو به عنوان دومین سازه چوبی تاریخی کشور بعد از کاخ موزه چهلستون نیز برای کارشناسان یونسکو بسیار جذاب بود و شیوه کار مرمتگران اصفهانی در نگهداری 400 ساله بنایی که 80 درصد آن هم از چوب است، حیرت آنها را برانگیخت.

مدیر امور بین الملل اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: این تیم با بازدید از هشت بنای تاریخی با کارشناسان مرمت میراث فرهنگی تبادل نظر کردند و امیدواریم بر اساس آن و با یک تعامل بتوانیم از ایده ها و نوآوری های جدیدی برای مرمت این بناها بهره بگیریم.

به گزارش ایرنا، کمیته بین المللی آنالیز و مرمت سازه‌های میراث معماری 'ایسکارسا'، فعالیت خود را از سال 1996 شروع کرد و در این نهاد مهندسان و معماران جهانی حضور دارند.

این کمیته هر دو سال یکبار جلسه‌ای را با موضوع حفاظت از ابنیه تاریخی برگزار می‌کند.

کمک به دانش حفظ میراث فرهنگی، ارائه توصیه‌های مربوط و مشارکت در ساماندهی برنامه های حفاظت از آثار تاریخی از فعالیت‌های این کمیته وابسته به یونسکوست.

به گزارش ایرنا، با توجه به بروز خشکسالی های مکرر و تاثر مخرب آن در رودخانه زاینده رود، برخی از پل های تاریخی اصفهان بتدریج دچار مشکلاتی می شوند که لازم است نظارت دقیق تری روی آنها انجام شود.

به گفته مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، خشکسالی بر روی کیفیت نگهداری از پل های تاریخی تأثیر منفی دارد و برای کاهش این آسیب ها اعضای کمیته پایش پل های تاریخی مشتمل بر کارشناسان میراث فرهنگی به صورت منظم پل های تاریخی زاینده رود را از مبدأ تا مقصد به صورت مستمر بررسی می کنند و اقدامات لازم را برای نگهداری و مرمت آنها انجام می دهند.

سی‌ و سه‌ پل یکی از پل های تاریخی اصفهان است که در معرض آسیب های ناشی از خشکسالی قرار گرفته است.

این پل با 33 دهانه، 295 متر طول و 14 متر عرض در دوره شاه عباس صفوی ساخته و با شماره 110 در سال1310 ثبت ملی شده است.

میدان تاریخی امام اصفهان نیز شامل عالی ‌قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله و سر در قیصریه به شماره 102 سال 1313 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

منبع: ايرنا