سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 , 39 : 18
متات نیوز

کاربری خانه‌باغ‌ اتحادیه قطعا فرهنگی هنری است

تاریخ انتشار : يكشنبه 29 آذر 1394 , 56 : 13
تعداد بازدید : 1239
به گزارش هنرنیوز؛عیسی علیزاده  گفت: شهرداری تهران وظیفه تملک بناهای تاریخی شهر تهران را ندارد بلکه وظیفه مشخص شهرداری تهران انجام کارهای خدماتی است؛ البته توجه به بافت‌های فرسوده در طرح‌های توسعه‌ای را نیز در دستور کار دارد؛ قطعا وظیفه ای برای تملک بناهای تاریخی در حال تخریب نداریم مگر در مورد بنایی مشخص مطالبه‌ای ایجاد شود و توسط شهردار ابلاغی انجام شود تا بر اساس آن برای تملک عمل کنیم. در حقیقت سازمان میراث فرهنگی با ساز و کار مشخص نحوه حفظ، مرمت و حراست بناهای تاریخی را بر عهده دارد.

وی افزود: با توجه به اولویت های شهرداری تهران و توجه ویژه به توسعه حمل و نقل عمومی، با دستور شهردار تهران و با وجود مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، خانه اتحادیه تملک شد. البته معتقدم این کار باید توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام می شد اما با توجه به اهمیت آثار تاریخی برای شهرداری تهران این کار انجام شد و در حال حاضر درصدد مرمت این خانه هستیم.

علیزاده با رد برخی اظهار نظرها مبنی بر خریداری این خانه با قیمتی بیش از قیمت واقعی گفت: روند خرید این خانه به این صورت بوده که ابتدا کارشناس رسمی دادگستری قیمت گذاری کرده و در مرحله بعد کارشناس ورثه و در نهایت با جمع بندی هر دو کارشناس، قیمت نهایی تعیین می شود. این زمین متری سه میلیون و ۲۵۰ هزار تومان خریداری شده است که در لاله زار این مقدار معقول است.

وی ادامه داد: سه میلیون و ۲۵۰ هزار تومان گذشته از ارزش تاریخی این بنا، کاملا معقول است. این بنا هر میزانی که تخریب شده یاشد قابل مرمت است. امروز دنیا در شرایطی قرار گرفته است که از یک سر ستون ساختمان و محوطه به سبک اولیه بازسازی می‌شود.

وی تاکید کرد: خانه اتحادیه حدود ۷۰ درصد تخریب شده اما ۳۰ درصد آن باقی مانده که پس از خریداری، کارشناسانی را برای مرمت مشخص کردیم که طرح های مرمتی خوبی هم ارائه کردند. امیدواریم در آینده با تعیین کاربری فرهنگی و هنری برای این خانه بهترین بهره را داشته باشیم.

علیزاده درخصوص مشخص شدن کاربری خانه اتحادیه گفت: تصمیم گیری در مورد این بنا بر عهده مدیریت شهری است. ممکن است سازمان میراث فرهنگی هم درخواستی داشته باشد اما تصمیم نهایی با توجه به این که جزء املاک شهرداری تهران است، با مدیریت شهری خواهد بود.

بر اساس گزارش منتشر شده در ایسنا، «خانه‌باغ اتحادیه» یا «خانه امین‌السلطان» عمارتی مربوط به دوران قاجار است که در مرکز تهران جای گرفته است. خانه - باغ اتحادیه به عنوان تنها بازمانده از خیابان لاله‌زار قدیم شناخته می‌شود. این اثر در ۱۲ تیرماه سال ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۰۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید اما پس از مدتی به حکم دیوان عدالت اداری ایران، خانه اتحادیه، به همراه خانه پدری پروین اعتصامی از فهرست آثار ملی خارج شده و در خطر تخریب قرار گرفتند. این خانه در مهر ماه سال ۱۳۹۴ توسط سازمان زیباسازی شهر تهران خریداری و جزء دارایی‌های شهرداری تهران شد.

این خانه - باغ زیبا متعلق به امین السلطان، صدراعظم دوره ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمد علی شاه قاجار بوده است، که پس از کشته شدن او، توسط "حاج رحیم اتحادیه" خریداری شد.
منبع: هنر‌نيوز