متاتنيوز- سقف تالار آیینه عمارت مسعودیه دیدنیهای تأسف بار زیاد دارد از خرپاهای سوخته تا عمارت کلاه فرنگی رها شده به حال خود و هرم گرمای وصف نشدنی که در تابستان این تالار با تکیه بر سازه موقتی آن را تحمل میکند. حالا پس از 6 سال سپردن عمارت به شرکت عظام، صندوق احیاییها معتقدند مرمت این بنا در بسیاری بخشها ربطی به تغییر کاربری ندارد.
مریم اطیابی- به گزارش معماری نیوز؛ «متأسفانه ظلالسلطان
از خیابان خوشمنظره و فرحآور چهارباغ مانند سایر آثار باستانی چیزی باقی نگذاشته،
جدولهای سنگی را پرکرده و حواشی آنها را فروخته و نقاشیهای تاقها و دیوارها را هم
محو کرده است. جای قصرها و عمارتهای خالی صفوی را هم با ایجاد مزارع گرمک و خیار اشغال
کرده است.» شاید زمانی که این جهانگرد اروپایی مشغول نگارش نظراتش بود و قلم میزد
که پسر بزرگ ناصرالدین شاه برخی از عمارتهای باقیمانده از دورهٔ صفوی مانند عمارت
آیینهخانه (در کنار زایندهرود)،آینهکاریهای روی ستونهای عالیقاپو و چهلستون
و نقاشی های نفیس داخل چهل ستون را از بین برده و ...هرگز فکر نمیکرد روزگاری در این
مملکت فرا خواهد رسید که عمارت این فرمانروای اصفهان، خود اگر به فرجام ویرانی بیش
از ۵۰ اثر و بنای تاریخی و باغ ایرانی در پایتخت
دولت صفوی در طول فرمانروایی سی و چهار سالهای ظلالسلطان بدل نشده باشد؛ دستکمی
از آن هم ندارد.
شاید نفرین ابدی تمام بناهای تخریب شده اصفهان به
دست ظلالسلطان این بار گریبانگیر عمارت مسعودیه میدان بهارستان پایتخت شده است که
از سال 89 تا کنون یکبار روز خوش به خود ندیده است و افتاده بین دعوی میراثیهای درون
سازمان (صندوق احیا) و میراثیهای بیرون سازمان(شرکت عظام)، شاید هم نفرین میراثیهایی
دامنگیرش شده که سال 89 مجبور شدند این ساختمان را به زور برای رفتن به شیراز ترک کنند!
به گزارش معمارینیوز؛این دومینبار است که اصحاب
رسانه در یکسال و به فاصله کمتر از دوماه به بازدید از این عمارت دعوت میشوند یکبار
اواسط اردیبهشت ماه 95 از سوی عظامیها و یکبار اواخر تیرماه همین سال از سوی صندوق
احیاییها! و البته اصحاب قلم یادشان نمیآید چند بار خودشان یواشکی و به عنوان گردشگر
در طول این سالها از این بناها دیدن کردند و نوشتند و نوشتند آنقدر که امروز میتوان
از آن کتابی به نام « احوالات مسعودیه پس از واگذاری به بخش خصوصی» نگاشت.
اردیبهشت ماه عظامیها بناها را نشان دادند که بگویند
ما آنها را در همان وضعیتی که تحویل گرفتیم نگهداشتهایم و چرا صندوق به ما مجوز تغییرکاربری
نمیدهد تا مرمت خود را آغاز کنیم و اکنون پس از فسخ قرارداد، صندوق احیاییها بناها
را نشان میدهند که بگویند مرمت به تغییرکاربری ارتباطی نداشته است. کدام طرف ماجرا
محق است قاضی باید قضاوت کند اما آنچه مسلم است حال این بنای نفیس تاریخی میدان بهارستان
خوب نیست و در این بین همگان مدعی سهمی برابر در خوب نبودن اوضاع آن دارند.
عبداللهی کارشناس فنی صندوق احیا که خود روزگاری
از شاگردان مرحوم دکتر باقر ایتالله شیرازی ( پدر مرمت نوین ایران) بوده است در بازدید
خبرنگارانی که پس از فسخ قرارداد و بستن عمارت به روی عظامیها توسط صندوق احیا، در صبح روز پس از کودتای ترکیه راهی عمارت شدهاند،
میگوید: سال 89 عمارت مسعودیه با رویکرد اقامتی-
پذیرایی در سطح کمپینسکی تحویل عظام داده شد و در قرارداد هم قید نشد برای این مجموعه
اقامتی خیلی خیلی فاخر دقیقاً کجای عمارت را باید بهرهبرداری کرد. به عبارتی دست عظام
بسته نشده بود که عمارت آسید جوادی به این موضوع اختصاص داده شود، یا تالار آیینه،
عمارت دیوانخانه یا فضاهای میانازای دو ساختمان دو طبقه پهلوی با حدود 40 الی 50
اتاق.»
خرپاهای سوخته بالای سقف عمارت
بلاتکلیفی مرمتها از سوی عظام
اما آنچه در بخش مرمت عمارت مسعودیه مشهود است عظامیها
فازهای مرمتی متعددی را برای این بنا در نظر گرفته بودند که به نظر میرسد این بخش
از مرمتها ارتباط چندانی با تغییر کاربری هم ندارد اما چرا عظامیها این مرمتها را
در مسعودیه آغاز نکردند؟ عبداللهی درباره این پرسش خبرنگار معمارینیوز اظهار میکند:«
در خصوص طرحهای مصوب، عظام تا مرحله آسیبشناسی
کارها را انجام داد . حتی مستندنگاری در بخش آسیبنگاری که توسط اقای پارسی از شرکت
عمارت خورشید انجام شد یکی از بینظیرترین و پرمحتواترین مستندنگاریهای پروژههای
میراثی بود. براین اساس شرکت عظام در فاز یک بخشی از طرحهای خودش را ارائه کرد. در
کنار این جزئیاتی از مرمت بخشهای از فاز دوم شامل جبهه شرقی و غربی عمارت، سردرپیاده
راه را داد. حتی کمیته فنی صندوق اینها را مصوب و ابلاغ کرد. از این رو جبهه شرق توسط
عظام ساخته شد و در قسمت غربی کارهای سونداژ آغاز شد اما هنگامی که بحث تغییر کاربری
و مصوبات آن پیش آمد عملاً عظام کارهای مرمت را در بلا تکلیفی گذاشت. اکنون انتقاد
وارده به عظام این است که نباید یکسری از کارهای اجرایی منوط به تغییر کاربری میشد
چرا که عظام پیش از این برای برخی از این کارها از جمله مرمت مصوبه لازم را از صندوق
اخذ کرده بود.»
الویت مرمت با چیست؟
او ادامه میدهد: چرا عظام کار جبههشرقی را آغاز
کرد اما به سراغ عمارت سردر که وضعیت اضطراریتری داشت نرفت؟ چرا به سراغ بالای تالار
آیینه که در یک دوره آتش گرفته نرفت؟. تمام خرپاها سوخته و ذغال سالها به حال خود
رها شده است این در حالی است که زیر آنها تالار آیینه با آیینه کاری های نفیس قرار
دارد. واقعاً این بخش از اقدامات مرمتی چه ارتباطی به تغییر کاربری دارد؟ آیا مرمت
این بخشها ارتباطی دارد به این که عمارت گالری داشته باشد یا رویدادفرهنگی در آن برگزار
شود یا کاربری اقامتی داشته باشد؟
به گزارش معمارینیوز؛ وقتی روانه تالار آیینه در
طبقه دوم عمارت میشوید آنچه بیش از همه مشهود است گرمای طاقتفرسایی است که تحمل آن
برای حاضران بسیار سخت است. خبرنگار معماری نیوز این پرسش را مطرح میکند که آیا این
گرما و پلاستیکهای کشیده شده بر درها و... خود سبب آسیب بیشتر به بناها حضور حشرات
نمیشود؟ عبداللهی پاسخ میدهد: معمولاً مرمت استحفاظی و اضطراری در یک بازه کوتاه
و معین آغاز شده و به اتمام میرسد. اکنون سالها است که این داربستها به عنوان سازه
موقت برای حمایت از سقف نصب شده است. از آنجا که مرمت انجام نشده و سقف هم ضعیف است
بنابراین سازه شروع به تکیه کردن به سازه موقت میکند و از آنجا که بین سقف و سازه
موقت آیینه است این ایینهها شروع به خرد شدن میکند. به نظرم یکی از وظایف سازمان
آن است که هرچه سریعتر یک مرمت اضطراری انجام دهد. این یکی از بخشهایی است که عظام
در مرمت آن تعلل کرده است . وضعیت تالار آیینه و عمارت سردر اضطراری است.
موضوعی که پوینده نیز بر آن اذغان دارد و حتی از
طرحهای مرمتی شایسته نیز استقبال میکند اما در عین حال تأکید میکند تا مشخص شدن
تکلیف مسعودیه از سوی دادگاه باید صبرکرد.
جدا شدن نمای پشتی فرجام عبور مترو از کنار مسعودیه!
برای دیدن قسمتهای مختلف که راهی میشوید ترکها
و گچبریهای ریخته شده قابل رویت است. و البته نشست حاصل از لرزش عبور خطوط مترو.
عبداللهی میگوید: مترو از بیخ گوشه عمارت رد میشودو با ایجاد لرزش نوعی لهیدگی بوجود
میآورد. نمای پشتی در حال جدا شدن از بنا است. چین خوردن نما نشان از یکسری حرکتها
دارد. برخی اسیبها توسط بلایای طبیعی بوجود میآیند که در کوتاه مدت قابل رویت است
و برخی توسط نوع بشر به بنا آسیب میزند و در بلند مشهود است مانند لرزشی که توسط مترو
ایجاد میشود و به بناهای تاریخی آسیب وارد میکند.
او ادامه میدهد: هرچند شرکت عظام در عبور مترو
و آسیبهای پس از آن دخیل نیست اما این شرکت موظف به پایش و ارائه گزارش بوده است.
آنها باید اعلام میکردند که از سال 89 تا 95 ساختمان در اثر این عارضه چقدر نشست کرده
و ترکها بیشتر شده است.
در این هنگام یکی سخن از میران خسارت وارده و درخواست
غرامت از عظام سخن به میان میآورد که عبدالهی میگوید این موضوع مربوط به بخش حقوقی
و تأمین دلیل در دادگاه و... است.
خودنمایی خرپاهای ذغال شده بر سرعمارت
برای دیدن عمارت کلاه فرنگی و خرپاها در پشت بام
که میشوید هرم گرما صورتها را می سوزاند. گرمای سقفهای آهنی به راحتی می تواند تاولی
بر روی دستانتان به یادگاری بگذارد گویی آب جوش بر روی ان ریخته شده باشد. خرپاهایی
که در اثر سوختگی تبدیل به زغال شدهاند و همچنان همان طور به امان خدا رها شدهاند.
عمارت کلاه فرهنگی هم گویی نفسهای آخرش را می کشد و مشخص نیست واقعا چرا عظام در مورد
مرمت آنها تعلل کرده است؟! میگویند دیرزمانی معتادی در اینجا مشغول به مصرف مواد بوده
بدین ترتیب سیاهی روزگار خود را با مسعودیه شریک شده و سقف را به آتش کشیده است. اما
پس از آن این قسمت از مسعودیه به همین شکل باقی مانده است جایی که زیر آن تالار آیینه
نفیسترین قسمت بنا قراردارد؟! و به این ترتیب هر لحظه آتشسوزی چندان مهمانناخواندهای
برای عمارت اصلی مسعودیه در تابستان نخواهد بود.همچنان که با این سقفهای آهنی مرمت
نشده نفوذ باران و رطوبت و ریختن سقف در زمستان هم چندان غیر قابل تصور نیست. و حال مشخص نیست که چرا عظام به نگهداری بنا به
همان شکل قبلی افتخار میکند؟!!!
در عمارت گشوده خواهد شد
به گزارش معمارینیوز؛ اکنون از 19 تیرماه در عمارت
مسعودیه بسته است. هرچند برای کسبه و مردمی که روانه بهارستان میشوند تا صبح خود را
برای کسب روزی آغاز کنند فرقی نمیکند که این عمارت باز یا بسته باشد و شاید حتی روح
بسیاری از آنها از وجود چنین بنایی در میدان بهارستان بیخبر باشد اما بسته شدن این
عمارت به ضرر آن است چرا که همین اندک بازدیدکنندهای که با این مکان آشنا شده بودند
را نیز از دست میدهد. هرچند عبداللهی اظهار امیدواری میکند که در عمارت زودتر باز
شود اما او از برنامه صندوق برای عمارت بیخبر است و پاسخگویی به این موضوع را به محمد
رضا پوینده – مدیرعامل صندوق احیا- محول میکند که او هم اعلام برنامه را به زمان دیگری محول میکند و فقط
میگوید که در این عمارت بزودی گشوده خواهد شد.
هرچند عبداللهی به عنوان یک کارشناس پیشنهاد میدهد
که عمارت به یک پایلوت و نمایشگاه احیا تبدیل شود
و به کارهای انجام شده در حوزه احیا بپردازد اما درنهایت تا اعلام نظر نهایی
همگان بر این موضوع صحه میگذارند که در عمارت مسعودیه نباید به روی مردم بسته باشد.
به گزارش معمارینیوز؛ هنوز صندوق امضا هیأت وزیران
برای تغییرکاربری عمارت مسعودیه را ندارد همچنان که از روز نخست عقد قرارداد یعنی سال
89 نداشت. به عبارتی این قرارداد از روز نخست اشکال داشت چرا که عمارت مسعودیه به زعم
اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان و متخصصان حوزه میراث فرهنگی نفیس است و دومین بنای
فاخر تهران پس از کاخ گلستان محسوب میشود و نفایس قابل واگذاری برای بهرهبرداری به
غیر نیست. حال پرسش این است که وقتی قرارداد فسخ شده پس صندوق احیا نیز نسبت به آن
حقی ندارد چون اصلاً این عمارت برای تغییرکاربری امضای دولت را ندارد که به صندوق برای
تغییر کاربری وبهرهبرداری بخش خصوصی واگذار شود! عبداللهی در پاسخ به این پرسش خبرنگار
معمارینیوز میگوید: توجه داشته باشید که در عمارت مسعودیه بحث تغییرکاربری مطرح نیست
بلکه موضوع تغییر قرارداد مطرح است. پرونده عمارت مسعودیه برای تغییرکاربری به هیأت
وزیران نرفت بلکه رفت تا مجوز تغییرقرارداد بگیرد چرا که با تغییرکاربری عملاً روح
قراداد از لحاظ شکل و محتوا و مدت و اجاره و ...تغییرمیکرد. از این رو گفته میشد
اگر قرار است اینجا به مکانی با کاربری رویدادهای فرهنگی تبدیل شود چون دیگر کاربری
اقامتی مطرح نیست شاید سرمایهگذار دیگری هم متمایل به حضور باشد از این رو باید این
قرارداد حذف شود و عمارت برای کاربری جدید به مزایده گذاشته شود و عظام نیز مانند دیگران
در این مزایده شرکت کند و در صورت برنده شدن با نغییر کاربری رویداد فرهنگی یا ...
مشغول به فعالیت شود.
هرچند به نظر او در بحث اقامتی تعداد افراد قابل
کنترل است اما در رویداد فرهنگی مثلاً بزرگداشت یک شخصیت فرهنگی تعداد آدم ها قابل
پیشبینی نیست و در جای خود این موضوع شاید زمانی موجب رسیدن آسیب به بنا شود.
احتمال ریزش سقف حوضخانه بر سر تماشاگران تئاتر
به گزارش معماری نیوز؛ سرانجام پس از بازدید در
بخشی از عمارت که اینک سالن تئاتر شده است همه گرد هم جمع میشوند و محمدرضا پوینده-
مدیرعامل صندوق احیا – هم از راه میرسد. او وقتی با اعتراض خبرنگارانی روبه رو میشود
که معتقدند چرا زودتر این عمارت از عظام تحویل گرفته نشده است؟ و صندوق چه نظارتی بر
کار عظام داشته و چرا اینقدر در مورد آنها در قیاس با سایرین مماشات شده است میگوید:
نخست آن که من فقط یکسال است به این حوزه آمدهام و سایر همکارانم هم در سالهای گذشته
تمام تلاش خود را در صندوق احیا برای حفظ و بهرهبرداری بناها کردهاند. اما حرف صندوق
این است که مرمت آیینه کاریها، ترک دیوارها، چه ربطی به تغییرکاربری دارد؟ همین عمارت
حوضخانه که اکنون تبدیل به سالن تئاتر شده است با این ترکهای عمیق بدون مرمت چگونه
تبدیل به سالن تئاتر شده است؟ چه تضمینی وجود دارد که اکنون سقف روی تماشاگران فرو
نریزد. چگونه 140 نفر آدم در دو سانس اینجا دور هم جمع میشوند آن هم بدون آن که در
حوضخانه مرمت اصولی صورت گرفته باشد؟ اگر یک درصد احتمال ریزش وجود داشته باشد چه کسی
پاسخگو است؟ اکنون هم که اقدام کردهایم رسانهها میگویند چرا دیر به میدان آمدید؟
چرا روز نخست عظامی ها نگفتند نمیتوانند!
او ادامه میدهد: عظام این مکان را برای اقامت VIP میخواست خب چرا به وعده خود عمل نکرد شرکتهای
دیگری هم بودند که چون بحث اقامت پیشآمده عقب نشینی کردند . این که نمیشود همه رقیبان
را از مسیر مزایده خارج کنید و بعد بگویید ما هم نمی توانیم کاربری اقامتی بدهیم میخواهیم
کاربری رویداد فرهنگی بدهیم خب دیگران هم شاید بتوانند چنین کاربری تعریف کنند پس تکلیف
آن سرمایهگذراران چه میشود؟
پرونده مسعودیه آبانماه در دادگاه بررسی میشود
وی اضافه میکند: بارها مکاتباتی درباره مرمت و
بهرهبرداری ارسال کردیم و افزودیم اگر نمیتونید باید کار را متوقف کنید سرانجام هم
این موضوع به روال قضایی افتاد. سیتسم قضایی هم زمانبر است شما رسانهها از دستگاه
قضا بپرسید چرا به یک پرونده ملی برای آبانماه وقت دادهاند وگرنه که صندوق و عظام
علاقهمندند زودتر تکلیف مشخص شود اما هر دو طرف باید از قانون تمکین کنند و دادگاه
آبانماه را برای رسیدگی به پرونده مشخص کرده است.
او درباره درخواست پرداخت هزینه خسارات وارده در
طول این 6 سال به عمارت مسعودیه از سوی عظام را منتفی نمی داند و میگوید: در همه موارد
از بهرهبرداری تا تخریب در سیستم قضائی بررسی میشود و کارشناس دادگستری در حال پیگیری
است.
مدیر عامل صندوق با اشاره به این که 1 میلیون بنا
در کشور وجود دارد که همه واجد ارزشند و نیاز به نگهداری و بهرهبرداری دارند، میگوید:
از این تعداد رقم ناچیزی از سوی صندوق قابل واگذاری بوده است . دولت که نمیتواند تمام
پول نفت را خرج مرمت بناهای تاریخی کند، بهترین راه جذب سرمایهگذار است.صندوق هر چند
اشکالاتی هم داشته اما در بیشتر موارد موفق عمل کرده است. این گونه نیست که بناها به
حال خود رها شوند ما برای کوچکترین تغییراتی در کمیته شورای فنی تشکیل جلسه میدهیم.
بزرگان میراث از پرونده عظام کنار بروند
او در عین حال معتقد است که اگر بزرگان میراث فرهنگی
حاضر در شرکت عظام کنار بروند رسانهها و صندوق مشکلی برای بررسی بی چون و چرای پرونده
عمارت مسعودیه ندارند. منتها مشکل اینجا است که این بزرگانی که مسولیت داشتهاند وسط
قرار گرفتهاند.
پوینده درباره حفاریهای جبهه شرقی و غربی و این
که آیا این حفاری از نظر صندوق غیر مجاز بوده است یا خیر میگوید: من آقای چگینی را
نمیشناسم اما همه آنها که میشناسند میگویند باستانشناس مطرح و انسان شریفی است
ایشان از پژوهشکده باستان شناسی مجوز حفاری
جبهه غربی را گرفته است اما پرسش ما این است که چرا میراث تهران و یگان حفاظت و صندوق
از این موضوع مطلع نبودند.
تکلیف حفاریها باید مشخص شود
به گزارش معماری نیوز، حال این پرسش مطرح است که
اگر صندوق یا میراث تهران از این حفاریها مطلع نبوده قطعا ضعف این دو نهاد به میان
میآید که پوینده در این رابطه توضیح میدهد: فرض که تعلل از میراث تهران و یگان و
صندوق باشد این افراد هم باید پاسخگو باشند من باید پیگیر مطالبات مردم باشم وگرنه
به نفس کار آقای چگینی خدشهای وارد نیست قطعا ایشان از خودشان دفاع میکنند و احترام
و تکریم چنین مردی بر همه لازم است و به ساحت هیچ کس هم تعرض نمی کنم اما من هم به
عنوان مسوول صندوق و مدعی العموم باید پیگیری کنم. اکنون در این بخش یکسری حفاریها
هم هست که باید مشخص شود کی انجام شده و به چه دوره باید تکلیف آنها مشخص شود همین
طور تکلیف حفاریهای جبهه شرقی.
او ادامه میدهد: اکنون بخشی از اشیا به دست آمده
از حفاریهای مختلف داخل فویل در یکی از اتاقها نگهداری میشود که ما در را قفل کردیم
و برایش محافظ گذاشتیم. و باید آنها نیز تعیین تکلیف شود.
مدیرعامل صندوق احیا تصریح میکند: در مورد اقای
تقیزاده هم من به ایشان گفتم ای کاش شما در عظام نبودید تا ما از ظرفیتها و دانش
شما در صندوق برای مرمت و بهرهبرداری بناها بهرهمی بردیم ایشان میتوانند یک مشاور
بسیار امین در سطح کشور برای بناهای تحت نظارت صندوق باشند.
مرمت ربطی به تغییرکاربری نداشت
او درباره مرمت عمارت مسعودیه بار دیگر تأکید میکند
: که مرمت عمارت مسعودیه در بیشتر موارد ربطی به تغییرکاربری نداشته است. نمیتوان
شش سال یک بنا را رها کرد و گفت قبلاً اینطور به ما تحویل داده شده و ما هم چون با
تغییر کاربری مواقت نشده این طور تحویل میدهیم! در تمام موارد واگذاری صندوق بر روی
بناها نظارت داشته و خدا میداند در سایر بناهای واگذار شده برای گذاشتن یک در یا جابه
جایی آجر سرمایه گذار چند بار در شورای فنی طرحش را ارائه داده است.
وی در پایان درباره برنامه صندوق احیا برای عمارت
مسعودیه میگوید: هدف ما این است در کوتاهترین زمان ممکن با یک برنامهریزی و هدف
مشخص برای مسعودیه تصمیم گیری شود ما هم اکنون نیز آماده این کار هستیم اما روال قانونی
در نهاد قضایی باید طی شود و گرنه ما در نخستین اقدام باید مرمتهای اضطراری را آغاز
کنیم.
او درعین حال تأکید میکند که در مورد مرمت عمارت در آینده نزیدک تصمیمگیری
میشود اما در عمارت را برای بازدید عموم بزودی خواهیم گشود.
آقایان اول نکته شیرین قضیه را آغاز کردند
به گزارش معماری نیوز؛ در جلساتی که پیش از این
توسط مشاوران شرکت سرمایهگذار مسعودیه برپا میشد، آنها اعلام کرده بودند، بندی در
قرارداد وجود دارد که به سرمایه گذار اجازه تغییر کاربری را میدهد، اما تا کنون صندوق
احیا و بهرهبرداری از آثار تاریخی دربارهی وجود این بند هیچ صحبتی نکرده بود.
اما عباس پالیزبان، معاون حقوقی صندوق احیا و بهرهبرداری
از آثار تاریخی در پاسخ به این پرسش تشریح میکند: در قرارداد با شرکت سرمایهگذار
زمینههای زیادی پیش بینی شده است که اگر سرمایهگذار یا بهرهبردار بخواهد آن کارها
را انجام دهد، انجام آن را منوط به موافقت
صندوق احیا، میکند، اما هیچ گاه علیرغم درخواستهای مطرح شده، این موافقتها صورت
نگرفتهاند.
او میافزاید:با وجودی که 6 سال این عمارت دراختیار
آقایان بوده و میدانستند که صندوق احیا این موافقت را ندارد وهیچ گاه رسما این موافقت
به آنها ابلاغ نشده است، اما این موضوع به طور دایم در حال کِش آمدن است. یکی از بندهای
قرارداد نیز این است که حتما باید دورهی مرمت تمام و پس از آن، بهرهبرداری آغاز شود.
وی با بیان این نکته که چرا این شرکت از ابتدا بهرهبرداری
که نکتهی شیرین قضیه بوده را آغاز کرده است، اما نکته جدی کار و معضلاتِ امروز مرمت
این بنای فاخر مانند عمارت «دیوان خانه» را آغاز نکرد، میافزاید: هر گاه از آنها
در این زمینه سوالی پرسیده شد یک جواب ابتدایی دادند که «ما همیشه درخواست کردهایم، اما صندوق به ما
جواب نداد.». در صورتی که این طور نبوده است، این بحثها در صندوق گردش خورده در کمیتههای
فنی بحث شده و از ابعاد حقوقی نیز دیدند که این کار را نمیتوانند به انجام برسانند و حتی اگر ما موافقت کنیم، از نظر حقوقی نمیتوانند
انجام دهند .
او با تاکید بر اینکه از نظر حقوقی ما نمیتوانیم
با هر نوع کاربری به جر هتل موافقت کنیم، میگوید: در زمان مزایدهی این عمارت کاربری
آن اعلام شده و همه دربارهی آن میدانستند،حتی این شرکت، بنابراین نباید با علم به اینکه این جا کاربری اقامتی بوده بگویند
ما آمادگی داریم، اما وقتی میخواهند کار را آغاز کنند این برایشان بهانهای باشد که
این نوع کاربری اقامتی وپذیرایی را ندارند و باید حتما کاربری تغییر کند.
وی تاکید میکند: این محل ایراد حقوقی جدی قضیه
است که از روز اول هم آقایان میدانستند و تمکین نکردند.
برایشان مقرون به صرفه نیست
پالیزبان با اشاره به حضور تیم جدید صندوق احیا
از حدود یک سال گذشته ، اظهار میکند: در گذشته نمیدانیم چه میکردند، اما دستکم
خود سرمایه گذار علم به قضیه داشت و در این بحث نیز ناشی نبود، باید از همان ابتدا
این صحبت را اعلام میکرد که برایش مقرون به صرفه نیست این بنا را به هتل تبدیل کند.
او با اشاره به این که در هر صورت بهرهبردار باید
یک نگاه اقتصادی جدی داشته باشد، میگوید: سرمایهگذار با علم به این قضیه عمارت مسعودیه
را انتخاب کرده است بعدها عظامیها عنوان میکنند که بهرهبرداری در این بنا برایشان
زیاد مقرون به صرفه نیست، بنابراین این بنا امکان تبدیل به هتل را دارد، اما برای این
سرمایه گذار مقرون به صرفه نیست.
در قرارداد مسعودیه، خلاء قانونی نداریم
معاون حقوقی صندوق احیا و بهرهبرداری از آثار تاریخی؛
با تاکید بر اینکه ما در این بحث هیچ خلاء قانونی نداریم و قرارداد در این زمینه بسیار
محکم بسته شده است، میافزاید: تلاش شده تا این بحث در مسعودیه با مذاکره حل شوند،
ما براساس قرارداد عمل میکنیم، اگر به تذکراتی که هیات نظارت میدهد، توجه نکنند،
حق فسخ برای کارفرما ایجاد میشود، در حال حاضر فسخ به آنها ابلاغ شده و طبق قرارداد
از زمانی که ابلاغ میشود، آنها دو ماه فرصت دارند عمارت را تحویل دهند، اما متاسفانه
تمکین نکردند و در حال حاضر و براساس قرارداد
کارفرما میتواند پس از این مدت، خود مکان را تحو یل بگیرد. هر چند هنوز بنا را به
طور کامل تحویل نگرفتیم و تا کنون بخش نظارتی را تحویل گرفته و در مکان حضور پیدا کردهایم.
بحث کاوشها در دست پیگیری
او در پایان میگوید: در بحث کاوشهایی که تا کنون
در عمارت مسعودیه انجام شدهاند، این اقدام از سوی یگان حفاظت و اداره استان تهران
در دست پیگیری است که امیدواریم زودتر به نتیجه برسیم.
منبع: خبرگزاري مهر