پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 , 11 : 21
متات نیوز

همدان، قطب بازآفرینی شهری در کشور شود/ بازآفرینی محلات همدان مانع الحاق زمین‌های کشاورزی به شهرها می‌شود

تاریخ انتشار : شنبه 5 دي 1394 , 14 : 14
تعداد بازدید : 1317
محمدناصر نیکبخت در حاشیه دهمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که به بررسی بافت‌های نابسامان استان همدان اختصاص داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره این جلسه گفت: جلسه بسیار خوبی بود مخصوصا توجه دکتر آخوندی به بحث بازآفرینی در استان‌ها و اشراف ایشان بر موضوع خیلی امیدوارکننده بود.

استاندار همدان درباره واکنش وزیر راه و شهرسازی درباره پیشنهاد وی مبنی بر تبدیل استان همدان به قطب بازآفرینی شهری گفت:آقای آخوندی از این پیشنهاد استقبال کرد و درباره پیشنهادات ۱۹ گانه ارائه شده در این گزارش، قول مساعد داده شد  که کمک شود.

وی ضمن اظهار امیدواری برای حاصل شدن نتیجه مناسب از این جلسه افزود: درباره موضوع حمل و نقل استان و هماهنگی بین حمل و نقل سه‌گانه که وزیر راه در این جلسه بر آن تأکید کردند هم این را اضافه کنم که خوشبختانه زیرساخت‌ها فراهم است. حتی راه‌آهن هم در استان وجود دارد و خوشبختانه هم‌اکنون تا ملایر رسیده و ان شاءالله سال آینده به مرکز استان هم می‌رسد.

معاون عمرانی استاندار همدان نيز به خبرنگار ما گفت: این جلسه نشان‌دهنده انسجام بین دستگاه‌های عضو ستاد بود. با توجه به بافت تاریخی همدان و مناطق فرسوده، بسیاری از بافت‌های فرسوده بازآفرینی شده‌ بود که قرار است برای ادامه کار بخشی از اعتبارات ملی هم اختصاص داده شود و با توجه به عضویت شورای شهر در این ستاد امیدواریم با مشارکت مردم و مساعدت دولت هرچه زودتر مشکلات بافت‌های شهری استان حل شود.

محمود‌‌ رضا عراقی ادامه داد: ما چاره‌ای جز رفتن به سمت بازآفرینی محلات و نشان دادن هویت خودمان نداریم. این کار می‌تواند بافت شهری ما را ارتقا دهد و جلوی الحاق اراضی کشاورزی به شهرها را بگیرد. وقتی بافت‌های فرسوده ما توانمند بشود مردم ساکن در این مناطق به زندگی در آنجا ادامه می‌دهند و به این ترتیب از گسترش شهر به سمت زمین‌های کشاورزی جلوگیری می‌شود.

وی وضعیت حمل و نقل استان در دولت یازدهم را بسیار خوب ارزیابی کرد و با اشاره به آماده بهره‌برداری بودن آزادراه همدان - ملایر ادامه داد: در حال حاضر فاصله زمینی تهران - همدان ۳ ساعت است و مردم تهران می‌توانند همان زمانی که برای سفر به شمال می‌گذارند را صرف مسافرت به همدان کنند. ضمن این که همدان علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی جداگانه برای زمستان و تابستان دارد.

وی در مورد راه‌آهن استان هم گفت: خط‌‌ آهن غرب کشور در حال حاضر از اراک تا ملایر آمده و خط ملایر - تهران - مشهد برقرار است. ریل راه‌آهن همدان به سنندج هم بیشتر کارهایش تمام شده و ما منتظر انجام فاینانس ریل‌ها هستیم که قول داده‌اند اگر این مرحله انجام بشود ان شالله تا ۲ سال آینده این خط هم به بهره‌برداری می‌رسد.

عراقی افزود: پیشنهاد داده‌ایم که راه‌آهن همدان - سنندج با اتصال به ملایر به راه‌آهن غرب کشور متصل شود که به‌این ترتیب در ۲ نقطه استان تقاطع ریلی داریم.
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی