جمعه 31 فروردين 1403 , 48 : 12
متات نیوز

نقش رستم در انتظار جهانی شدن

تاریخ انتشار : دوشنبه 28 خرداد 1397 , 58 : 14
تعداد بازدید : 672

متات‌نيوز- نقش رستم مدتی است که با الحاق به پرونده تخت جمشید قرار است به ثبت جهانی برسد که در این راستا باید الزاماتی مانند رعایت حریم‌ها مد نظر باشد.

اسکان نيوز: نقش رستم آرامگاه چند تن از پادشاهان هخامنشی است و نقش برجسته‌های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنا کعبه زرتشت و نقش برجسته ویران شده‌ای از دوران ایلامیان در این مکان قرار دارد.

در قدیم نام این مکان سه گنبدان یا دوگنبدان بوده که در بین مردم منطقه، به کوه حاجی آباد، کوه استخر یا کوه نِفِشت نیز معروف بوده و احتمالا پس از آن‌که ایرانیان بین رستم، پهلوان شاهنامه و سنگ‌نگاره‌های شاهان ساسانی ارتباط برقرار کردند، نام نقش رستم به این مکان داده شد.

چهار آرامگاه خشایار شاه، داریوش، اردشیر اول و داریوش دوم در این مکان قرار دارد که همه آن‌ها از ویژگی‌های یکسانی برخوردارند و از بین آرامگاه‌های موجود، فقط آرامگاه داریوش اول کتیبه دارد.

کعبه زرتشت بنا سنگی این مجموعه در دوره هخامنشی ساخته شده و از نام آن در آن دوران اطلاعی در دست نیست ولی در دوره ساسانی به آن بُن خانک گفته می‌شده است.

از سال‌ها قبل موضوعاتی پیرامون ثبت جهانی نقش رستم از سوی میراث فرهنگی مطرح و قرار شد پرونده ثبت جهانی این مجموعه به پرونده ثبت جهانی تخت جمشد الحاق شود.

اخیرا نیز رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواستار شتاب بخشی به تکمیل پرونده ثبت مجموعه تاریخی نقش رستم شد. بر این اساس آخرین وضعیت ثبت جهانی این پروژه پیگیر شد.

در این میان مدیر مجموعه جهانی تخت جمشید گفت: برای ثبت جهانی نقش رستم و تقش رجب باید ثبت این دو مجموعه به پرونده ثبت جهانی تخت جمشید الحاق شود.

نقش رستم و نقش رجب دو مجموعه مهم تاریخی در کشور به شمار می‌روند و با وجود این‌که هنوز ثبت جهانی نشده‌اند اما تمام اقداماتی که برای مجموعه تخت جمشید انجام می‌شود برای این دو مجموعه هم در نظر گرفته می‌شود.

حمید فدایی افزود: نقش رستم و نقش رجب دو مجموعه مهم تاریخی در کشور به شمار می روند و با وجود این‌که هنوز ثبت جهانی نشده‌اند اما تمام اقداماتی که برای مجموعه تخت جمشید انجام می‌شود برای این دو مجموعه هم در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به این‌که قوانین و ضوابط تخت جمشید در مورد این دو مجموعه نیز بکار گرفته می‌شود، تاکید کرد: ثبت جهانی این دو مجموعه در جذب گردشگر موثر است البته در حال حاضر نیز معمولا افرادی که از تخت جمشید بازدید می‌کنند از این دو مجموعه نیز بازدید می‌کنند.

مدیر مجموعه جهانی تخت جمشید با اشاره به این‌که به دنبال رسمیت بخشی به این دو مجموعه با ثبت جهانی آن‌ها هستیم، ادامه داد: سال گذشته اقداماتی از جمله مستندسازی برای ثبت این دو مجموعه انجام شده و در حال حاضر نیز برداشت و مستندنگاری از آن دو با اسکنرهای لیزری نیز در دستور کار است.

فدایی با بیان این‌که کارگاه حفاظت برای یکی از آرامگاه‌های نقش رستم فعال شده، گفت: به دنبال آن هستیم با مستندنگاری از تمامی ظرفیت‌ها برای الحاق ثبت جهانی این دو مجموعه با پرونده تخت جمشید استفاده کنیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به الزامات برای ثبت جهانی این دو مجموعه، افزود: ثبت جهانی نقش رستم و نقش رجب دارای الزاماتی است و اگر بخواهیم این اقدام انجام شود باید به موضوعاتی که مد نظر یونسکو است توجه ویژه‌ای کرد.

در این میان رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به این‌که یکی از ملزومات برای ثبت جهانی این دو مجموعه حفظ حریم آن‌هاست، گفت: یکی از اساسی‌ترین موضوعات برای ثبت جهانی نقش رستم و نقش رجب حفظ حریم آن‌هاست که این امر باید به جد در دستور کار قرار گیرد.

مسعود منیعاتی افزود: متاسفانه در این مجموعه‌ها شاهد نقض حریم هستیم از این رو باید قبل از ثبت جهانی این مجموعه‌ها را ثبت محلی کرد تا اهالی محل در حفاظت از آن‌ها کوشا باشند.

وی ادامه داد: برای ثبت جهانی این دو مجموعه و الحاق آن‌ها به پرونده تخت جمشید باید تلاش کرد و تمامی شرایط را در نظر گرفت.

به گفته وی برای ثبت این دو مجموعه مستندنگاری انجام شده است.

منبع: اسكان‌نيوز