پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 , 15 : 18
متات نیوز

مخالفت با عبور مترو از زیر میدان امام/ جمع‌آوری داربست‌های اماکن تاریخی

تاریخ انتشار : شنبه 5 دي 1394 , 25 : 14
تعداد بازدید : 1406
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و متولی اصلی میراث، با عبور خط 2 مترو از زیر میدان امام (ره) موافق نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، فریدون الهیاری امروز (دوشنبه 30 آذر) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خط 2 مترو اصفهان با حساسیت ویژه‌ای در حال نظارت و پایش است و از تمام ظرفیت خود برای نظارت بیشتر بر روند اجرای آن استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت شهری مدعی است که مصوبه عبور خط 2 را دارد، افزود: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی اصلی میراث تاریخی موافق عبور خط 2 مترو از زیر میدان امام (ره) نیست و با توافقی که با شهرداری و مدیران شهری اصفهان صورت گرفته، تقریبا به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که مترو نباید از زیر میدان نقش جهان عبور کند.

چرا مترو باید از مسیرهای مشکل‌دار عبور کند؟

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان با طرح این سوال که چرا متروی اصفهان باید از مسیرهای مشکل‌دار عبور کند؟ تصریح کرد: این جز کندی روند هیچ تاثیر دیگری برای این پروژه ندارد، قطعا مخالف عبور مترو از زیر میدان نقش جهان هستیم و حتی برای مسیرهای جایگزین خط 2 مترو اصفهان نیز با مدیریت شهری به یک جمع‌بندی رسیده‌ایم و مسیرهای جایگزین به تصویب شورای فنی میراث فرهنگی استان رسیده است، اما چون باید به تایید دو شورای کشوری یعنی شورای فنی میراث کشور و شورای عالی ترافیک نیز برسد، از رسانه‌ای کردن آن معذور هستیم.

الهیاری با بیان اینکه تلاش بر این است که با تمام توان از میراث فرهنگی دفاع کنیم، ادامه داد: مدیرکل نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن مصوبات مدیران قبلی و بر اساس آرمان‌های خودم تصمیم‌گیری کند، بلکه باید در راستای آن مصوبات، اما با تفکرات میراثی بهتری حرکت کند.

وی درباره خط یک مترو اصفهان هم گفت: معتقد هستیم که خط یک مترو اصفهان اشتباه بوده، اما امروز این خط کشیده شده و کسی نمی‌تواند این همه هزینه و وقت که پای چنین پروژه‌ای هدر رفته است را نادیده بگیرد، پس باید تلاش کرد تا این خط با کمترین مشکل به پایان برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان درباره خیابان آیت‌الله نجفی نیز اظهار کرد: این خیابان در طرح تفصیلی یک گذر 14 متری است و نه بیشتر، اما مدیران شهری یک طرح 36 متری برای آن ارایه کرده بودند که با مخالفت مواجه شده است، حال اگر بخواهند این طرح را به صورت یک خیابان 24 متری اجرا کنند با مخالفت شدید میراث مواجه می‌شوند.

الهیاری خطاب به مدیران شهری اصفهان گفت: خیابان آقا نورالله نجفی حتی هنوز مصوبه گذر 14 متری را از شورای فنی میراث فرهنگی دریافت نکرده و حتی احتمال مخالفت با گذر 14 متری نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: طبق قانون، شهرداری در این گذر هیچ‌گونه اجازه برای ارتفاع و تجاری‌سازی ندارد، چراکه محدوده دقیقا محدوه میراثی اصفهان محسوب می شود.

برگزاری کنفرانس بین‌المللی برند گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان به برگزاری کنفرانس بین‌المللی برند گردشگری در 13 و 14 دی ماه در اصفهان اشاره کرد و افزود: ایران باید در گردشگری به سمت برندسازی برود و به عنوان پیشانی گردشگری کشور در این حوزه فعال تر از بقیه شهرها باشد که برای این منظور دو نکته "نوع میزبانی" و "نمادهای شهر اصفهان" بسیار مهم و حائز اهمیت است.

الهیاری با اشاره به ثبت جهانی اصفهان به عنوان شهر صنایع‌دستی و هم‌چنین پیوستن این شهر به شبکه شهرهای خلاق جهانی اظهار کرد: در شش ماهه دوم سال جاری شاهد تحولی در دیپلماسی فرهنگی اصفهان بوده‌ایم که با میزبانی اصفهان در سال 95 از شورای جهانی صنایع دستی این تحول تکمیل خواهد شد.

تمام داربست‌ها جمع می‌شود

وی با تاکید بر این موضوع که تا دو سال آینده بر فراز و در درون هیچ یک از آثار تاریخی اصفهان داربستی نخواهد بود، گفت: بدون اعتبارات مرمت چهل ستون و و مسجد امام (ره) را آغاز کرده‌ایم و سعی داریم که تمامی مرمت‌های عظیم میراث مهم استانی را به پایان برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه اداره‌کل میراث فرهنگی یکی از پرکارترین ادارات استان محسوب می‌شود، ادامه داد: در سال 93 این اداره 250 پروژه مرمتی داشته است و به وسعت استان را نظارت و پایش کرده است و ناگزیریم که برای اجرای یک پروژه کوچک محلی نیز به دلیل باستانی بودن استان اصفهان پایش و نظارت داشته باشیم و همین موضوع باعث شده که تمرکز از ساختار سازمانی به حاشیه‌ها برود.

الهیاری اضافه کرد: متأسفانه در یک دهه گذشته اکثر انجمن‌های میراث فرهنگی کشور تعطیل شده‌اند و ما سعی کرده‌ایم که با یک اساسنامه مشخص انجمن‌ها را به میدان بیاوریم و تاکنون نیز در 10 شهرستان استان انجمن‌ها را فعال و در آینده نزدیک نیز انجمن اصفهان فعال خواهد شد.

وی افزود: اعتقاد ما بر این است که اگر انجمن‌های میراث فرهنگی فعال شوند، حفاری‌های غیرمجاز و تخریب‌های ناخواسته در شهرستان‌های کوچک و روستاها به حداقل می‌رسد و فرهنگ سازی و برنامه‌ریزی برای آن به کمک انجمن‌ها می‌تواند گستردگی دیگری داشته باشد.

ضربه شدید ممنوعیت‌های بی‌مورد به گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به موضوع مهم مرنجاب اشاره کرد و گفت: معتقدم که هنگام گردشگری افراد باید موازین و شئونات اسلامی را رعایت کنند، اما اینکه افرادی شئونات را رعایت نمی‌کنند، خاصه متوجه سایت‌های گردشگری نیست؛ بلکه این افراد در کل جامعه چنین حرکاتی را انجام می‌دهند و ما نباید با برخی از صبحت‌ها و فعالیت‌ها و ممنوعیت‌ها به گردشگری ضربه بزنیم.

الهیاری اظهار کرد: نگرش به گردشگری باید اصلاح شود، چرا که این پاک‌ترین صنعت حال حاضر کشور بوده که از لحاظ زیست محیطی نیز حائز اهمیت است. البته خوشبختانه عده‌ای از روحانیون و ائمه جمعه بسیار پشتیبان گردشگری بوده و اتفاقاً به خوبی از آن حمایت می‌کنن،د اما برخی به دلیل اطلاعات غلطی که به آنها داده می‌شود، موضع‌گیری می‌کنند که روش و منش آنها درست است، به این خاطر که باید مقابل موازین ضد اسلامی بایستند، اما آن‌ها نباید تنها به استناد یکی دو مورد تحت تأثیر قرار بگیرند.

وی به صنایع‌دستی فراموش شده یا در حال فراموشی اشاره کرد و گفت: یکی از فعالیت‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان برگزاری همایش‌هایی برای هنرهای درحال فراموشی است که در همین زمینه در آینده‌ای نزدیک همایشی کشوری با عنوان هنرهای در حال فراموشی در اصفهان برگزار خواهد شد که فلسفه آن از نگرانی رهبر معظم انقلاب در خصوص از بین رفتن هنرهای کشور کلید خورده است و هدف این همایش شناسایی آسیب‌ها و عوامل آسیب‌پذیری است که هنرها را از بین می‌برد.

لزوم تامل بیشتر در اقتصاد هنر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به وضع اقتصاد هنر اشاره و اظهار کرد: باید درباره اقتصاد هنر بیش از پیش تأمل کنیم، چرا که با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیده‌ایم که آن دسته از صنایع دستی که از نظر اقتصادی نتوانسته‌اند در جامعه وضعیت مناسبی داشته باشند، در حال از بین رفتن هستند.

الهیاری اضافه کرد: برای صنایع‌دستی در حال از بین رفتن باید برنامه‌ریزی داشته باشیم، بحث خانه‌های صنایع دستی را در استان مطرح کرده‌ایم که خوشبختانه این خانه‌ها روز به روز در حال افزایش و افتتاح آن‌ها نیز بیشتر می شود. همچنین حمایت از بازرگانی صنایع دستی را نیز در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم.

وی به بحث گردشگری اشاره کرد و گفت: در دولت گذشته 98 منطقه نمونه گردشگری برای استان اصفهان مصوب شد که هرکدام سرمایه‌گذاری‌های عظیمی را می‌طلبد، به این دلیل نمی‌توانیم در مناطق محروم، روستاها و شهرهای کوچک دست رد به سرمایه گذاران عظیم بزنیم و بگذاریم که منطقه مسکوت باقی بماند، بلکه سیاست اصلی ترویج اقامتگاه‌های بوم‌گردی است که یکی از روش‌های مهم کسب درآمد برای بومیان خود منطقه است.

اصفهان باید موزه‌ای در حد موزه لوور داشته باشد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تصریح کرد: کارخانه ریسباف به عنوان موزه بزرگ منطقه اصفهان در نظر گرفته شده و پیشنهاد ما در خلال این موزه این است که جایی برای صنایع دستی نیز درنظر گرفته شود چرا که اصفهان از نظر اشیاء و آثار موزه‌ای از جایگاه رفیعی در کشور برخوردار است و نزدیک به 15 هزار شیء قابل ارزش و نمایش دارد.

الهیاری ادامه داد: متأسفانه امروز به دلیل نبود موزه استاندارد در اصفهان، تنها یک هزار شیء ارزشمند به نمایش گذاشته شده، اصفهان باید موزه‌ای در قد و قواره لوور فرانسه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: آلودگی‌ها چه هوا و چه صوتی برای آثار تاریخی مضر است، به همین دلیل سعی کردیم که پرواز هلیکوپترها را بر فراز میدان امام (ره) و منطقه تاریخی اصفهان از سال گذشته ممنوع کنیم و همچنین سعی کرده‌ایم تا می‌توانیم آلودگی‌های صوتی برگزاری همایش‌ها را به حداقل برسانیم.

مدیرکل گفت: انجمن خیرین حامی میراث فرهنگی در اصفهان دایر شده است و سعی داریم با کمک این خیرین وضعیت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان را نسبت به گذشته بهبود ببخشیم.
منبع: ايسنا