سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 , 12 : 08
متات نیوز

مجموعه تاریخی مزار شیخ‌الاسلام احمد‌ جامی ثبت جهانی می‌شود

تاریخ انتشار : شنبه 14 آذر 1394 , 22 : 09
تعداد بازدید : 1750
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی(صابتا) به نقل از فارس عبدالرحیم تاج‌ محمدی اظهار کرد: با تکمیل پرونده ثبت‌ جهانی مزار شیخ جام از ساخت ‌و سازهای غیر مجاز در حریم مجموعه مزار جلوگیری می ‌شود . وی ادامه داد: به همین منظور کمیته ‌ای متشکل از شهرداری و میراث فرهنگی تشکیل شده تا نسبت به بازطراحی حریم منظری مجموعه، به‌ویژه از سمت صالح ‌آباد نظارت کامل و مستمر صورت گیرد .
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری تربت ‌جام افزود: بنا به درخواست میراث فرهنگی در شورای نامگذاری، مصوب شد تعدادی از خیابان ‌های شهرستان تربت‌جام به نام میراث فرهنگی و اماکن تاریخی و شخصیت‌ های علمی، فرهنگی و هنری نامگذاری شود . تاج‌ محمدی با بیان اینکه جهت هدایت و راهنمایی بهتر گردشگران تابلوهای جهت‌ نما در مبادی ورودی و خیابان ‌های منتهی به جاذبه ‌های تاریخی و گردشگری شهرستان نصب می‌ شود، گفت: مرمت و ساماندهی، کف‌ سازی راه‌ های مقابل ایوان، مرمت موضعی سنگ‌ فرش‌ های صحن داخلی و بیرونی مزار به میزان 110 متر مربع و بازگشایی آبریزه‌ ها و اصلاح ناودان‌ های پشت‌ بام مجموعه مزار جام از جمله اقدامات مرمتی توسط میراث فرهنگی بوده است.
گفتنی است آرامگاه شیخ‌ احمد جامی مدفن و مقبره شیخ ‌احمد جامی، با قدمتی نزدیک به ۸۰۰ سال در شهرستان تربت جام در استان خراسان رضوی است. این بنا مربوط به از سدهٔ ۹ تا ۱۲ ه‍.ق است و داخل شهر تربت جام واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این مجموعه قبر شیخ در هوای آزاد در جلوی ایوان مسجد قرار دارد. بر بالای سر قبر نمادی سنگی عمودی به ارتفاع حدود دو متر با حکاکی های زیبا قرار داده شده است. از ویژگی های این مقبره آن است که روی قبر شیخ هیچ سنگی قرار داده نشده و تنها یک درخت پسته در آنجا کاشته شده است.
شیخ الاسلام «احمد ابن ابوالحسن جامی نامقی ترشیزی» معروف به شیخ احمد جام (زاده ۴۴۱ - درگذشته ۵۳۶ هجری قمری) معروف به «ابونصر احمد ژَنده‌ پیل» یا بطور خلاصه «ژَنده‌ پیل» از عارفان دوره سلجوقی بود.
منبع: صابتا