متاتنيوز- محمدحسن طالبیان گفت: درپروژه عکاسی عمارت مسعودیه باید پیش از شروع کار، سناریو را به سازمان ارائه میکردند و اجازه میگرفتند. کسی با این اقدام مخالف نیست. این خود یک معرفی است اما نخست باید سناریو و محتوای فیلم را تا لحظه آخر به میراث فرهنگی اعلام کنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیاء (صابتا)، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به مناسبت روز جهانی موزه در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا به بیان دیدگاه های خود درباره حوزه میراث فرهنگی کشور پرداخته است. گفت و گویی که بخشی از آن به موضوع اختلافات اخیر بر سر عمارت مسعودیه اختصاص داشته است.
وی در این گفت و گو از یک
سو درباره زوایای نگهداری و بهره برداری از آثاری همچون عمارت مسعودیه که جزو «نفایس»
هستند صحبت می کند و از سوی دیگر هم نظر سازمان میراث فرهنگی را درباره مسایلی چون
فیلمبرداری در بناهای تاریخی می گوید. او همچنین تاکید دارد که دولت فعلی هیچ نقشی
در واگذاری عمارت مسعودیه نداشته است.
طالبیان در پاسخ به این پرسش
که بالاخره چه زمانی قرار است درباره این آثار تاریخی که جزو نفایس محسوب میشوند،
تعریف درست و مناسبی انجام شود، گفت: ما از ابتدا با اینکه تعریف اثر نفیس در قاعده
میراث فرهنگی چیست، چه مفهومی دارد و اینکه بهرهبرداری و احیای این آثار چگونه است،
مشکل داشتیم. به اعتقاد من یک شیء موزهای، یک خانه یا یک کتاب همه نفیس هستند؛ چون
اگر نفیس نبودند، در فهرست آثار ملی ثبت نمیشدند. بنابراین موضوع اصلی تعیین کاربری
متناسب با شان بناها است .
وی ادامه داد: به عنوان مثال
تخت جمشید کاربری متناسب با خود را دارد و موزه است، به همین دلیل به جز بناهایی که
حاکمیتی هستند، با تعداد زیادی بنا مانند کاروانسرا روبهرو هستیم که مخروبه شدهاند،
اما باید مرمت و احیا شوند و کاربری آنها متناسب باشد.
او اضافه کرد: ممکن است بخش
خصوصی این آثار را اداره کند، که اگر کاربری آنها درست تعریف شود، ایرادی ندارد. اخیرا
زمانی که قصد داشتند حکم کمیته نفایس را صادر کنند ما در خواست کردیم اینگونه ثبت شود
که تعیین کاربری مناسب با شان اثر صورت بگیرد. در واقع در هیچ جای دنیا چنین تعریفی
به عنوان نفایس نداریم .
ما فقط وارث اتفاقات عمارت
مسعودیه بودیم
طالبیان همچنین درباره عمارت
مسعودیه و تائیدیههایی که گفته میشود با حضور وی در جلسه شورای فنی سازمان میراث
فرهنگی به تائید رسیده است، اظهار کرد: در زمان من هیچ شورای فنی در سازمان برگزار
نشده که بخواهد این بحث را تأیید کند. در گذشته در کمیته فنیِ صندوق احیا این اتفاقات
تعریف میشد اما در دولت جدید ما تاکنون فقط وارث این بحث بودهایم .
او تاکید کرد: از زمانی که
پرونده کاخ گلستان را برای ثبت در فهرست میراث جهانی تهیه کردم، متوجه شدم که عمارت
مسعودیه چه میزان اهمیت دارد، در واقع این عمارت سنت کاخسازی در تهران را ادامه میدهد.
وی گفت: قرارداد شرکت عظام
در سه پروژه عامریها، کاروانسرای وکیل و عمارت مسعودیه متفاوت است بنابراین هیچ تأثیری
روی یکدیگر نخواهند داشت .
مخالف حضور گروههای فیلمبرداری
در بناهای تاریخی نیستیم
به دنبال اتفاقاتی که در طول
چند سال گذشته با حضور گروههای مختلف فیلمبرداری در بناهای تاریخی رخ داده و حتی برخی
از این بناها و آثار تاریخیشان با مشکلات و آسیبهایی مواجه شدند، مهدی حجت، معاون
وقت میراث فرهنگی و قائم مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در 27 اردیبهشت 93 در
جمع خبرنگاران اظهار کرد: «تا اطلاع ثانوی، ورود گروههای فیلمبرداری به موزهها و
بناهای تاریخی کشور ممنوع است ».
اما به نظر میرسد این اطلاع
ثانوی هنوز شروع نشده، به پایان رسیده است، چون این دستور به دنبال حضور گروه «معمای
شاه» در کاخ گلستان بود، و نه تنها این گروه کار خود را در کاخهای مختلف تاریخی تهران
انجام داد و به سرانجام رساند، بلکه هر روز از حضور یک گروه تازه فیلمبرداری در بناهای
تاریخی مختلف خبری منتشر میشود .
اما طالبیان در اینباره اظهار
کرد: کسی مخالف ساختن مستند یا فیلم در فضاهای تاریخی نیست، اما گروه فیلمبرداری
باید سناریو و هرکاری را که قرار است آنجا انجام دهد به ما توضیح دهد، که البته گاهی
بعضی موارد را به ما اعلام نمیکنند و این موضوع ما را درگیر میکند .
او تاکید کرد: درپروژه عکاسی
عمارت مسعودیه نیز باید پیش از شروع کار، سناریو را به سازمان ارائه میکردند و اجازه
میگرفتند. کسی با این اقدام مخالف نیست. این خود یک معرفی است اما نخست باید سناریو
و محتوای فیلم را تا لحظه آخر به میراث فرهنگی اعلام کنند.
طالبیان افزود: متأسفانه گاهی
اوقات هیچ اعلامی به ما نمیشود که این موضوع ما را درگیر میکند. به ما نگفتند که
در مسعودیه چه کاری انجام میدهند. بهترین راه برای کار در مسعودیه این بود که به ما
هم پروژه را اعلام کنند. هر چند این بنای تاریخی در اختیار بخش خصوصی است اما اگر راهنمایی
میگرفتند میراث فرهنگی با نظارت و حفاظت کامل به آنها کمک میکرد بدون اینکه هیچ
مشکلی به وجود بیاید .
وی بیان کرد: ما بخشنامهای
را در این زمینه آماده کردهایم که همه گروههای فیلمبرداری به جز مستندسازان، باید
از دستورالعمل مرکزی پیروی کنند و نسخهای از سناریو و محتوا را برای معاونت میراث
فرهنگی بفرستند و کارگردان، نورپرداز و طراح صحنه نیز به طور مشخص بگویند که چه کاری
میخواهند انجام دهند. ما نمیخواهیم کار فیلم برداری در آثار تاریخی را تعطیل کنیم
اما در حفاظت از آثار هم نباید خللی وارد شود .
او ادامه داد: مگر نقاط تاریخی
مانند بازار در اختیار بخش خصوصی نیست اما آنها برای هر اقدامی از میراث فرهنگی کمک
میگیرند.
منبع: صابتا