شنبه 22 ارديبهشت 1403 , 36 : 15
متات نیوز

لزوم دستیابی به راهکار های محکم قانونی برای نظارت بر اماکن تاریخی واگذار شده

تاریخ انتشار : دوشنبه 7 دي 1394 , 30 : 14
تعداد بازدید : 1310
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، مهناز اشرفی، افزود: ایده احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و مرمت این بناها در قالب واگذاری مدت دار به صورت قرارداد سرمایه گذاری به بخش خصوصی ایده خوبی است که جا دارد برای تحقق آن بستر مناسب فراهم شود.
اشرفی، ادامه داد: متاسفانه در گذشته تجربه خوبی در مورد واگذاری برخی بناهای تاریخی وجود نداشته است که باید از آن درس گرفت و با اتکا به نقاط قوت و مرتفع کردن مشکلات به پیشبرد اهداف احیاء بناهای تاریخی کمک کرد.
وی تصریح کرد: ما هنوز نتوانسته ایم ساز و کار محکمی برای کنترل و نظارت بر بخش خصوصی پس از واگذاری ها داشته باشیم که این امر لزوم دستیابی به راهکار های قانونی کنترل و نظارت بر اماکن واگذار شده را یادآور می شود.
سرپرست پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، افزود: بهره گیری از بخش خصوصی در مرمت بناهای تاریخی و ورود آن های به چرخه اقتصادی کشور سال هاست که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است و در این میان می توان از آراء و نظرات جامعه دانشگاهی برای تحقق هر چه بهتر بخش هایی نظیر صندوق احیاء بهره گرفت.
وی همچنین اظهار داشت: نقش صندوق احیاء در شرایط کنونی، نقشی اثر بخش است و این تلاش ها می تواند از حوزه فعالیت های مرمت و احیاء بناهای تاریخی و فرهنگی صیانت کند.
منبع: صابتا