شنبه 22 ارديبهشت 1403 , 20 : 00
متات نیوز

طرح حمایت از احیاء و مرمت بافتهای فرهنگی-تاریخی وارد دستور کار مجلس می شود

تاریخ انتشار : دوشنبه 7 دي 1394 , 37 : 14
تعداد بازدید : 1372
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیا و بهره برداری بناهای تاریخی و فرهنگی (صابتا)، بررسی تقاضای رسیدگی به طرح حمایت از احیاء و مرمت بافتهای فرهنگی-تاریخی و توانمندسازی ساکنین و مالکین آنها طبق اصل85 قانون اساسی با تقاضای 50 نماینده وارد دستور کار مجلس خواهد شد. این طرح یک سال پیش و با امضای نزدیک به سی نماینده تقدیم مجلس شده بود.
بررسی تقاضای رسیدگی به این طرح در دستور کار جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی قرار دارد. طرح مذکور در طول یک سال گذشته در کمیسیون مشترک، متشکل از اعضای منتخب پنج کمیسیون اجتماعی، اقتصادی، برنامه و بودجه، فرهنگی و عمران مورد بررسی و اصلاح قرار گرفته است .
طرح فعلی حمایت از احیاء و مرمت بافت های فرهنگی – تاریخی و توانمندسازی ساکنین و مالکین آنها دارای 20 ماده مختلف است که در صورت تصویب آن، وظایف جدیدی در حوزه بناهای تاریخی برای نهادها و مجموعه هایی چون سازمان میراث فرهنگی، شهرداری ها و وزارتخانه های راه و شهرسازی، علوم تحقیقات و فناوری و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعریف خواهد شد. از جمله این تکالیف در ماده 16 این طرح به تعیین نحوه استفاده متناسب از بناهای تاریخی و فرهنگی با پیشنهاد شهرداری ها یا دهیاری ها ذی ربط و توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می پردازد که همین ماده این وظیفه را به صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی واگذار می کند تا به عنوان بازوی فنی و تخصصی سازمان در این خصوص عمل کند .
از جمله موارد دیگر تکالیف تاکید شده در این طرح در ماده 12 آن برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ذکر شده و طبق آن این سازمان ملکف شده تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون نسبت به تهیه سازوکار و یا تدوین پیش نویس قانون نظام فنی و مهندسی در حوزه تخصصی حفاظت و احیا بناها، اماکن و بافت های تاریخی و فرهنگی اقدام کند. مجلس همچنین در این بند اعلام آمادگی کرده که برای انجام مراحل تصویب این قانون اقدام کند .
تمهیدات مقتضی برای بیمه بناها و بافت های تاریخی، اختصاص بودجه عمرانی مشخص و معین توسط شهرداری ها برای این حوزه و همچنین تخفیف صد در صدی برای کلیه اقدامات مرمت، احیا و تعمیرات اساسی بافت ها و بناهای تاریخی از دیگر موارد مندرج در طرح نمایندگان مجلس هستند .
سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس نیز با ارائه گزارشی درباره طرح یاد شده، به خلا وجود قوانین مقتضی و موثر در حوزه بناها و بافت های تاریخی تاکید کرد. مرکز پژوهش های مجلس به نمایندگان توصیه کرده بود تا با اقدامی جدی و تصویب قوانین لازم این خلا را از بین برده و زمینه ساماندهی و تقویت حضور بخش خصوصی را در احیای بناهای تاریخی فراهم آورند .
منبع: صابتا