سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 , 02 : 14
متات نیوز

صندوق احیا نیازمند تبلیغات بیشتر برای جلب توجه مردم و سرمایه گذاران است

تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 آذر 1394 , 05 : 11
تعداد بازدید : 1802
سید شریف حسینی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی(صابتا)، با بیان اینکه شناخت عمومی از ظرفیت موجود در میراث فرهنگی کشور بسیار اندک و ناقص است، گفت: بهره برداری مناسب از موقعیت بناهای تاریخی سطح کشور در قدم های اول نیاز به معرفی این حوزه دارد و دستگاه های متولی باید تصویر قابل درک و واضحی از این بخش را برای افکار عمومی و خصوصا فعالان بازار ترسیم کنند.
نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صندوق احیا بناهای تاریخی پیش از هر چیز دیگر لازم است تا بازوهای تبلیغاتی خود را تقویت کند تا بتواند در یک بازه زمانی مفید هم جامعه را نسبت به ظرفیت های بناهای تاریخی و فرهنگی کشور حساس کند و هم جذابیت های چند بعدی این حوزه را به سرمایه گذاران معرفی کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مغفول ماندن حوزه میراث فرهنگی در مدیریت کلان کشور افزود: متاسفانه جامعه ما به هیچ عنوان درباره استفاده مناسب از این ظرفیت تربیت نشده است. یعنی نه مردم عادی مات می دانند به عنوان یک شهروند چگونه باید با بافت های تاریخی رفتار کنند. نه مسئولان و مدیران ما می دانند که برای مدیریت این حوزه باید چه اقداماتی انجام گیرد و نه سرمایه گذاران کشور ما این آگاهی را دارند که چگونه می توان از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی بهره برد.
این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه ما سال ها اقتصاد کشور را در مواردی چون صنعت و معدن و کشاورزی خلاصه کردیم و تمام برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری ها برای کسب درآمد متوجه این بخش ها شد و این به معنای کنار گذاشته شدن نسبی حوزه هایی چون میراث فرهنگی از مرکز تصمیم گیری ها بود. اکنون اما تجربه اقتصادی کشورهایی نظیر ترکیه و خطری که بی توجهی به میراث فرهنگی و بافت های تاریخی شهری متوجه ما کرده، قدری مدیران عالی رتبه را به فکر تجدید نظر انداخته است.
حسینی افزود: اکنون اما کم توجهی آن سال ها را باید با توجه بیشتر و با کیفیت تر به اطلاع رسانی عمومی و تبلیغات در این حوزه جبران کنیم. چرا که الان بسیاری از شهروندان ما در شهرهای بزرگ حتی دیگر نام بناهای تاریخی و میراث فرهنگی و بافت های تاریخی خود را هم نمی دانند، چه برسد به اینکه ظرفیت های آن را بشناسند.
عضو هیات رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه تبلیغات و معرفی عمومی ظرفیت های ÷نهان شده در بافت های تاریخی کشور باید یکی از اولویت های کاری صندوق احیا باشد، افزود: ما حتی اگر چند برابر این هم کار کنیم، با توجه به کم توجهی دهه های اخیر باز هم در مقایسه با خیلی از کشورها در قدم های ابتدایی راه خواهیم بود و این بدان معناست که باید کشش به مراتب بیشتری برای جذب مردم و سرمایه گذاران به بافت های تاریخی ایجاد شود.
وی ادامه داد: اکنون مراکزی چون صندوق احیا نیازمند تبلیغات به مراتب بیشتری هستند و من امیدوارم که همزمان با انجام وظایفی که بر عهده دارند، بتوانند در یک مقطع زمانی نه چندان طولانی خود را به شایستگی به مردم و سرمایه گذاران معرفی کنند تا هم خود آن مجموعه ها و هم حیطه وظایف و اختیارات و ظرفیت های موجود در این حوزه ها از حالت گمنامی خارج شود.
منبع: صابتا