شنبه 29 ارديبهشت 1403 , 47 : 21
متات نیوز

صندوق احیا دربندنشین شد

تاریخ انتشار : سه شنبه 15 دي 1394 , 35 : 15
تعداد بازدید : 1499
«با انتقال صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی از میدان بهارستان به سعدآباد، بنای تاریخی این موسسه به لیست مزایده‌های صندوق اضافه می‌شود.»

محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، با اعلام این خبر گفت: به دنبال انجام نظرسنجی غیرمستقیم از سرمایه‌گذاران و مخاطبان صندوق، متوجه وجود برخی شرایط خاص و سخت برای آن‌ها شدیم و از سوی دیگر با توجه به پراکنده بودن بخش‌های مختلف صندوق در ساختمان نظامیه در میدان بهارستان و چند ساختمان اجاره‌ای دیگر، تصمیم‌ها برای متمرکز کردن بخش‌های مختلف صندوق احیا در دستور کار قرار گرفت.

او با بیان این‌که در حال حاضر دو بخش سرمایه‌گذاری و فنی این موسسه که پیش از این در مکانی اجاره‌ای مستقر بودند، در ساختمان جدید مستقر شده‌اند، ادامه داد: دو گروه قبلی در طبقه نخست ساختمان یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری جنب سعدآباد در میدان دربند مستقر شده‌اند و در صورتی‌که فضای دیگری در این بخش آزاد شود، کل موسسه را به این فضا منتقل می‌کنیم.

وی با اشاره به حضور گسترده سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در صندوق احیا با هدف شرکت در مزایده‌ها اظهار کرد:‌ براساس اطلاعات به دست آمده، تردد سرمایه‌گذاران و مخاطبان صندوق احیا به خصوص سرمایه گذاران خارجی در میدان بهارستان سخت است و فضای محیطی نیز زیاد متناسب با حضور آن‌ها نیست، اگر وضعیت حضور در این منطقه ادامه‌دار بود، امکان از دست دادن برخی از سرمایه‌گذاران را داشتیم.

خدا را شکر حضور سرمایه‌گذاران افزایش یافته

پوینده همچنین با اشاره به رشد استقبال سرمایه‌گذاران داخلی در بهره‌برداری از بناهای تاریخی بیان کرد: در حال حاضر پیگیری اقدامات مورد نیاز برای برگزاری مزایده 70 بنا در حال انجام است، باید ببینیم در این مزایده‌ها چند سرمایه گذار داخلی و خارجی شرکت می‌کنند و پس از آن، میزان حضور به عدد و رقم تبدیل شود و با بررسی میزان جذب سرمایه‌گذاران در شش ماهه گذشته، تعداد شرکت‌های حاضر در مزایده‌ها را بررسی کرده و مقایسه‌ای تطبیقی و آماری انجام و میزان رشد استقبال سرمایه‌گذاران در مزایده‌ها و تمایل در ایجاد مراکز اقامتی و پذیرایی را اعلام می‌کنیم.

او با ابراز امیدواری از برگزاری کامل مزایده‌های برنامه‌ریزی شده تا پایان امسال، افزود: هنوز در جریان برگزاری مزایده برای 70 بنای تاریخی که هستیم تا به لحاظ کیفی و کمی میزان افزایش حضور سرمایه‌گذاران را بررسی کنیم.

وی توضیح داد: شرکت‌هایی در این مزایده‌ها حضور پیدا می‌کنند که به لحاظ کیفیت کار خود بحث‌های هتل‌سازی، اقامتی، طراحی هتل‌ها یا شرکت‌های مشاوره‌ای را انجام می‌دهند و براساس رزومه‌های خود در حالت‌های معماری و طراحی مشاوره‌ای از شرکت‌های برتر هستند. خدا را شکر کیفیت حضور این سرمایه گذاران افزایش پیدا کرده است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که با برداشته شدن تحریم‌ها، تاثیر خوبی خروجی واگذاری آثار صندوق داشته باشند.

به گفته‌ وی، در حال حاضر میزان حضور سرمایه‌گذاران داخلی زیاد است و شرکای برخی از سرمایه‌گذاران داخلی که شرکت‌های خارجی هستند نیز با صندوق وارد مذاکره شده‌اند.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی همچنین از قراردادن نام ساختمان «نظامیه» در میدان بهارستان خیابان نظامیه تهران در لیست مزایده‌های خود، در صورت تخلیه کامل این بنای تاریخی و پس از جابه‌جایی دفتر صندوق به میدان دربند خبر داد.

عمارت تاریخی «نظامیه» که در میدان بهارستان، کوچه نظامیه، کوچه حسن اصالت، بن‌بست پنجم قرار دارد،‌ به همراه چند خانه دیگر توسط صدراعظم ناصرالدین شاه ساخته شده است، بعدها ظل‌السطان مجموعه نظامیه را خریداری کرده و به مسعودیه ملحق کرده است،‌ اما بعدها همه‌ی آن‌ خانه‌ها به جز عمارت «نظامیه» تخریب شدند.
منبع: ايسنا