پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 , 18 : 10
متات نیوز

سازمان میراث فرهنگی استان تهران توان مالی تملک بناهای تاریخی را ندارد

تاریخ انتشار : يكشنبه 29 آذر 1394 , 49 : 12
تعداد بازدید : 1664
رجبعلی خسروآبادی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مجموع اعتبارات عمرانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در سال جاری حدود 21 میلیارد ریال است که با این میزان اعتبار نمی توان اقدام تاثیرگذاری برای حفظ میراث فرهنگی استان انجام داد. 
وی با بیان اینکه با اعتبارات دولتی نمی توان بناهای تاریخی استان تهران را خریداری کنیم گفت: به عنوان نمونه خانه باغ اتحادیه بعد از یک سال و نیم تلاش میراث فرهنگی، شورای شهر و شهرداری تهران در نهایت به قیمت 285 میلیارد ریال توسط شهرداری تهران خریداری شد. 
وی بیان کرد: برای حفظ بناهای تاریخی استان تهران تعاملاتی را با نهادهای مختلف همچون شهرداری انجام داده ایم که نمود بارز آن را می توان در بازپیرایی، مرمت و آماده سازی میدان امام خمینی(ره)، خیابان ناصرخسرو، سردرباغ ملی و موزه علی اکبر صنعتی مشاهده کرد. 
خسروآبادی با اشاره به تملک و مرمت خانه صادق هدایت نیز افزود: بسیاری از بناهای تاریخی استان تهران در حیطه نهادهای دولتی قرار دارد و از این نهادها درخواست داریم که به مرمت و آماده سازی این بناها توجه ویژه ای داشته و میراث فرهنگی استان را در زمینه مرمت این بناها یاری کنند. 

* مشخص نبودن وضعیت خانه شیخ مشروطه 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران همچنین درخصوص وضعیت ثبت ملی خانه شیخ فضل الله نوری و اعتراض مالک نسبت به این موضوع گفت: مالک مدعی است که میراث فرهنگی در ازای ثبت ملی خانه شیخ فضل الله نوری، بنای دیگری را در اختیار وی قرار دهد که میراث فرهنگی استان تهران نیز در شرایط کنونی نمی تواند چنین اقدامی را انجام دهد. 
وی با اشاره به توجه شهروندان به اهمیت بناهای تاریخی افزود: با این وجود توقع نداریم که یک بنای تاریخی و ارزشمند که وقایع مهم تاریخی در آن رخ داده، دستخوش برخی سودجویی ها و نگاه های کاسب کارانه شود. 
خانه شیخ فضل الله نوری از رهبران قیام تنباکو و نماینده مشروطه مشروعه در محله سنگلج تهران، چهارراه گلوبندگ واقع شده است.
این خانه سال 78 توسط موسسه خیریه صنف کفاشان در بازار تهران برای ساخت حسینیه ای مجاور بازار تهران از خانواده هادوی خریداری شد، مردادماه93 احمد مسجدجامعی رییس وقت شورای اسلامی شهر تهران در برنامه تهران گردی خود، اعلام کرد که خانه شیخ فضل الله نوری باید تملک و به عنوان یک بنای تاریخی حفظ شود که متاسفانه مالک تاکنون با این طرح موافقت نکرده است. 

*مرمت اضطراری خانه تاریخی ظهیرالاسلام 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در ادامه به وضعیت نامناسب خانه تاریخی ظهیرالاسلام واقع در منطقه 12 تهران اشاره کرد و گفت: روند تخریب این بنای ملی افزایش یافته و با انجام مذاکراتی با رییس املاک تامین اجتماعی در تلاشیم که این بنا به صورت اضطراری مرمت شود. 
خسروآبادی بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تاکنون چندین بار درباره وضعیت خانه ظهیرالاسلام و حفظ آن مکاتباتی با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی داشته و قرار بود جلسه ای برای حفظ این بنا برگزار شود اما متاسفانه تاکنون اقدام اجرایی در حوزه واگذاری و نهایی شدن مرمت بنای تاریخی ظهیر الاسلام توسط سازمان تامین اجتماعی انجام نشده است. 
وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اعلام آمادگی کرده که بنای ظهیرالاسلام توسط شهرداری تهران خریداری و در حوزه کاربری و مرمت این بنا توسط این نهاد اقداماتی انجام شود که میراث فرهنگی نیز در حوزه مرمت شهرداری تهران را یاری خواهد کرد. 
خسروآبادی در پاسخ به این سئوال که میراث فرهنگی استان تهران برای حفاظت از بنای تاریخی ظهیرالاسلام در مقابل اسکان کارتن خواب ها چه اقدامی انجام خواهد داد، گفت: اگر خانه ظهیرالاسلام مرمت و بازسازی شود، حصار، محوطه و کاربری آن هم تعیین تکلیف می شود. 
خانه قاجاری ظهیرالاسلام در منطقه 12 شهر تهران واقع شده، این بنا حدود 18 سال پیش به سازمان تامین اجتماعی، بخش اداره املاک و مستغلات فروخته شد و مدت ها پیش، بحث هایی درباره ساخت پارکینگ طبقاتی در این مکان مطرح شد در نهایت بنای ظهیرالاسلام سال 93 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. 
منبع: ايرنا