متاتنيوز- علیرضا بهرمان مشاور سازمان زیباسازی شهر تهران در طرح حذف زوائد بصری در خیابان سعدی جزئیات این طرح را تشریح کرد.
علیرضا بهرمان مشاور سازمان
زیباسازی شهر تهران در طرح حذف زوائد بصری در خیابان سعدی در رابطه با اهداف این طرح
به خبرنگار معماری نیوز گفت: هدف اصلی ما این است که بخش هایی از منظر تاریخی بناهای
خیابان سعدی که زیر غبار و چرکی قرار گرفته
و الحاقات نامناسبی در طول این سال ها در آن به وجود آمده، نمایان بشود و تا وجه زیبایی شناسانه این محور به
مردم معرفی شود.
بهرمان در رابطه با روش هاي
حذف زوائد و ساماندهي نما گفت: بخشی از الحاقات بنا یک سری تجهیزات مدرن از قبیل فنها،
کولرها و تابلوهای نامتناسب و ..است که این
الحاقات را به صورت مکانیکی بر میداریم.
وی با بیان اینکه برخی دیگر
از این الحاقات مربوط به معماری است به ساخت تراس های غیر اصولی و پوشش نماها با متریال های ساختمانی جدید اشاره کرد
و گفت: به طور مثال نمای آجری بسیار زیبا را به وسیله سنگ پوشش دادند و یا نمای زیبای
دیگری را رنگ زدند و یا تغییراتی که در نردههای قدیمی به عمل آمده و یا با تعویض درب و پنجرههای قدیمی و جایگزینی آن با پنجرههای آلومینیومی همه از جمله الحاقاتی
است که زیبایی بصری این محور را خدشهدار کرده است.
مشاور سازمان زیباسازی در
پروژه خیابان سعدی با بیان اینکه این الحاقات تا حد امکان برداشتهمیشود، افزود: در قسمت هایی که این الحاقات چسبندگی بسیار بالایی
با سازه و یا با سطوح مصالح ساختمانی مثل آجر دارد و یا رنگآمیزی شده، یا چرکهایی
که به صورت چربی و غیره روی بناها به وجود آمده، سعی میکنیم تمام ملاحظات حفاظتی را
رعایت کنیم تا به متریال اصلی آسیبی وارد نشود،
بنابراین بیشتر از روش های فیزیکی استفاده شده تا از روشهای شیمیایی که تبعاتاش چندان
شناخته شده نیست.
بهرمان در رابطه با وضعیت
اجرایی این طرح گفت: پروژه در قسمت دست بالای چهارراه مخبر الدوله در حال انجام است
و در مقطع فاز یک ساماندهی نماهای ساختمان هستیم. در قسمت شمالی خیابان سعدی ساختمانهای طرفین خیابان کار شده ولی هنوز به اتمام نرسیده، به طور
مثال لایه برداری رنگهای کهنه از روی درهای قدیمی چوبی با دشواری و به کندی صورت میگیرد
زیرا برداشتن برخی الحاقات از ساختمان های قدیمی ملاحظات ایمنی دارد و از انجا که در خیابان پر رفت و آمد این کار انجام
میشود باید مواظب باشیم تا عابران آسیب نبینند، همچنین مغازه داران در هنگام کار مرمت
و حذف الحاقات ممکن است بخشی از مشتریان خود
را از دست بدهند و بنابراین باید طوری کار کنیم تا به کسب و کار آنها هم لطمه
نخورد.
وی با بیان اینکه مالکان باید
نسبت به ارزشهای میراث فرهنگی توجیه و آگاه شوند شوند گفت: این توجیه از طریق قوای
قهریه امکان پذیر نیست و باید سطح آگاهی مردم در این باره افزایش پیدا کند بنابراین
موازی با اقدامات اجرایی تلاش شده با تک تک مالکان صحبت شود تا این این آگاهی شکل بگیرد
که خودشان حافظ نماها باشند زیرا نهادهایی مثل شهرداری یا سازمان میراث فرهنگی نمیتوانند
مراقبت بیست و چهار ساعته از این نماها داشته باشند.
بهرمان در رابطه با سبک معماری
نما در خیابان سعدی به خبرنگار معماری نیوز گفت: دوره تاریخی این خیابان اساسا مربوط به پهلوی اول است و و از سال 1306 بعد
است او با تاسیس کمپانی «سینگر» در این خیابان،
نخستین ساختمان جدید در این راسته بنا شد که سبب حرکت و تشویقی برای دیگران شد تا بناهای
دیگری در این خیابان برپا شود. از دیگر ساختمانهای معروف خیابان سعدی، ساختمان خودرو
سنگین آمریکایی «دوج» بود و طبعا بناهایی که
در طرفین این خیابان و محور ساخته شده است،
نشأت گرفته از سبک و فرهنگ معماری این دوره است.
بهرمان به دو نگرش معماری
در این دوره اشاره کرد و گفت: در برخی از بناها هنوز المان های معماری و عناصر تزئینی
معماری سنتی ما هنوز پابرجا هستند و معماران سنتی به آن توجه دارند مثل استفاده از
گچبری، کاشیکاری، تراش آجر و آجرکاری قالبی (که تا اواخر دوره قاجار استفاده میشده)...
از جمله این بناها هستند
.
وی ادامه داد: برخی بناها
هم از سال 1316 به این طرف ساخته میشوند که مصادف است با ورود متریالهای جدید مثل
سیمان و .. همچنین حضور معمارانی که تحصیلات
شان را در غرب گذرانده بودند و یا معمارانی که از این آنها خط و برنامه گرفتند و این
بناها بیان کننده و شناسنامه دوران تحول معماری ایران در اواخر دوره پهلوی اول و اوایل
دوره پهلوی دوره دوم هستند.
بهرمان با بیان اینکه اقدام
شایسته و مبارکی است که نهادی مثل شهرداری که مسئولیت مستقیم در حفاظت از بناها و ارزشهای
تاریخی را بر عهده ندارد آستین بالا زده و این طرح را به اجرا در میآورد، ابراز امیدواری
کرد که این ارزش ها مورد توجه قرار گیرند و دیگران هم به انجام چنین کارهایی تشویق
شوند.
وی در پایان گفت: هر اقدامی
شاید نواقصی داشته باشد، اکنون تقریبا از ارتفاع 4 متر به بالای این نماها مورد مرمت
قرار دادیم و امیدوارم در سالهای آنی نماها در ارتفاع 4 متر به پایین هم مورد مرمت
قرار بگیرند و ساماندهی شکل کرکرهها و ویترینهای مغازهها و..هم صورت بگیرد تا این
محور که یکی از محورهای قدیمی تهران و مربوط به شکل گیری آغاز عصر صنعت در ایران است
به یک منظر قابل قبولی برسد.
منبع: معمارينيوز