سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 , 58 : 22
متات نیوز

دست شهرداری مشهد با متخلفان در یک کاسه است

تاریخ انتشار : دوشنبه 28 آبان 1397 , 52 : 14
تعداد بازدید : 239

متات‌نيوز- در حالی‌که طرح طاش طبق مصوبه هیات دولت در طی یک سال گذشته باطل شده، پروژه مجاور خانه سیدان براساس این طرح از شهرداری پروانه ساخت گرفت. در حقیقت خودداری معاونت عمرانی استانداری از ابلاغ مصوبه هیات دولت به دستگاه‌های ذی‌ربط منجربه اجرا پروژه غیرقانون و تخریب خانه سیدان مشهد شده است.

به گزارش خبرنگان اسکان نيوز در مشهد، گرچه شبکه‌های اجتماعی مرتب از تخریب صددرصدی خانه سیدان خبر می‌دادند اما به گفته مرجانه اکبری، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تنها ضلع شمال شرقی و یک دیوار از شرق خانه فرو ریخته و این یعنی هنوز برای نجات خانه سیدان فرصت است.

معاون فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی هم موضوع غیرقانونی بودن پروژه کنار خانه سیدان را به نوعی تایید کرده است.

فرامرز ذوقی،  معاون فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی اظهار کرده:  پیش از شروع عملیات اجرایی هر ساختمان باید پروانه ساختمانی اخذ شود و مدارک لازم برای صدور این پروانه شامل اعلام و معرفی مهندسان پروژه است.

به گفته او نبود اطلاعات در پرونده این پروژه دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد اما در هر صورت ساختمانی که بر اساس ضوابط قانونی پیش برود باید برای دریافت پروانه ساختمانی، مشخصات مهندسان خود را در سامانه جامع نظام مهندسی ثبت کند، در حالی‌که این مشخصات ثبت نشده است. لذا به دلیل عدم ارایه اطلاعات در سامانه جامع نظام مهندسی حتی سازمان نتوانسته مهندس این پروژه را برای ارائه پاسخ فرا بخواند.

شهرداری همواره در انجام پروژه‌ها تک‌روی کرده و بر همین اساس هم از مهندسانی استفاده می کند که تحت نظر مقامی بالاتر چون مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی نیستند؛  این موضوع مسبوق به سابقه بوده، و این در حالیست که شهرداری به عنوان یک مقام مجری،  صلاحیت تعیین مهندس ندارد. این نهاد شهری تنها  نهاد صادر کننده پروانه ساختمان است که در تخلفی آشکار بدون مهندس ناظر اقدام به صدور پروانه برای پروژه کنار خانه سیدان کرده است.

از سوی دیگر میراث فرهنگی نیز تا کنون نتوانسته  از ابزاری محکم برای حفظ ابنیه استفاده کند؛ همانطور که ابزاری برای جلوگیری از تخلفات شهرداری در تخریب ابنیه تاریخی نیز وجود ندارد.

مرجانه اکبری بهترین روش در حفظ خانه‌های تاریخی را همکاری مالک با میراث دانست و گفت:  چنان‌که با همکاری مالک ِخانه ناظران، مرمت آن انجام شده و قرار است به هتل سنتی تبدیل شود. در خانه سیدان هم روضه‌خوانی انجام می‌شد و میراث باید برای حفظش آن را تملک می کرد.

وی اضافه می‌کند: ما حتی به مالک پیشنهاد دادیم در خانه اقامت داشته باشد تا میراث بتواند کل مبلغ آن را به تدریج پرداخت کرده و خانه را تملک کند.

به گزارش اسکان نيوز، شنیده‌ها حاکی است به دنبال سروصداهای ساخت‌وساز کارفرما برای مالک محلی جدیدی اجاره و مالک را به آن مکان منتقل کرده است.

با توجه به خودداری کارفرما در ارائه پاسخ به رسانه‌ها بین تهیه مکان جدیدی برای مالک و تخلیه خانه با تخریب آن ارتباط معناداری وجود دارد.

گفتنی است پروژه جدید یک پروژه مشارکتی است که یک طرف آن شرکت عمران و مسکن‌سازان ثامن است.

منبع: اسكان‌نيوز