شنبه 29 ارديبهشت 1403 , 35 : 18
متات نیوز

خلاء برنامه ششم را در حوزه ميراث فرهنگي بر طرف مي كنيم / بافت هاي تاريخي در وضعيت اورژانسي قرار گرفته اند

تاریخ انتشار : سه شنبه 15 دي 1394 , 35 : 11
تعداد بازدید : 1334
محمدرضا پورابراهيمي در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني صندوق احيا و بهره برداري از بناهاي تاريخي و فرهنگي (صابتا) با اشاره به تداخل وظايف و مسئوليت دستگاه در حوزه ميراث فرهنگي و مرمت بناهاي تاريخي تاكيد كرد: ما در بسياري از حوزه ها درگير چنين معضلي هستيم و براي رسيدن به يك وضعيت استاندارد راهي جز تعيين تكليف موضوع تصدي گري در اين حوزه ها نداريم.
وي ضمن اعلام موافقت خود با كليت اين طرح افزود: طرحي كه در دستور كار مجلس قرار مي گيرد دو هدف عمده را دنبال مي كند. اول نظام مند كردن سيستم تصميم گيري درباره اين حوزه و مشخص كردن حوزه تصدي وظايف و مسئوليت هاست و دوم هم قرار دادن موضوع ميراث فرهنگي و لزوم صيانت از بافت ها و بناهاي تاريخي در اولويت هاي كاري دستگاه ها و وزارتخانه هاي مختلف.
پور ابراهيمي با اشاره به اينكه عواملي چون پيشرفت شهرها، خلا قانوني و عدم تمركز بر صرفه هاي فرهنگي و اقتصادي بافت هاي تاريخي باعث عقب ماندگي هاي بسياري شده است، ادامه داد: واقعيت اين است كه ما در حوزه ميراث فرهنگي زمان و فرصت زيادي براي پاسداري از اين حوزه نداريم و اگر تعلل كنيم، داشته هاي امروز ما در مدت بسيار كوتاهي به مرز نابودي كامل مي رسد.
وي افزود: وضعيت بافت هاي تاريخي ما در اكثر شهرها يك وضعيت كاملا اورژانسي است. ما نياز به قوانين و طرح هاي بسيار جامع تري داريم اما همزمان هم بايد توجه كنيم كه براي رفع نيازهاي حقوقي فعلي خود در مديريت و مرمت بافت هاي تاريخي بايد طرح فعلي را سريع تر تصويب كنيم تا زمينه اي بشود براي برنامه ريزي هاي موثرتر در آينده.
اين نماينده مجلس با اشاره به عدم تاكيد برنامه ششم توسعه بر حوزه ميراث فرهنگي، گفت: خانه ملت اين عزم را دارد كه خلا مباحث مربوط به ميراث فرهنگي در برنامه ششم توسعه را با تصويب طرح حمایت از احیا و مرمت بافت‌ های فرهنگی- تاریخی بر طرف كند.
منبع: صابتا