جمعه 28 ارديبهشت 1403 , 54 : 00
متات نیوز

خانه مشروطه، با دیوارهایی از خشت مجاهدت‌های تاریخی

تاریخ انتشار : جمعه 27 آذر 1394 , 35 : 23
تعداد بازدید : 1147
به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سالهای اخیر شاهد گسترش فرهنگ گردشگری در کشور بوده‌ایم و در این میان علاقه‌مندی به سفر‌های خارج از کشور نیز بیش از پیش افزایش یافته است. این موضوع اگر‌چه از دیدگاه جهانگردی و کسب تجربه و اطلاعات امری پسندیده است اما این در حالی است که هنوز بسیاری از مردم کشورمان شناخت کافی نسبت به مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری تعداد زیادی از شهرهای ایران ندارند. 
  
در حالی که اگر هزینه‌های سفرهای خارجی در داخل ایران که تاریخ و تمدنی کهن و طبیعی کم‌نظیر دارد، ‌صرف شود اثرات مثبت چشمگیری در زمینه‌های مختلف از جمله هتلداری، صنایع دستی،‌ حمل و نقل و غیره خواهد داشت که در مجموع موجب رونق اقتصادی کشور و اشتغال‌زایی می‌شود. 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  
در ایران‌زمین، قصد داریم تا هر هفته با معرفی یکی از جاذبه‌های سرزمین‌مان اطلاعاتی در‌جهت آشنایی بیشتر با مناطق گردشگری ارائه کنیم.

استان آذربایجان شرقی در شمال غربی کشورمان، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین استان این ناحیه از ایران است و تبریز، مرکز این استان، قطب صنعتی، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی و فرهنگی این منطقه به شمار می‌آید.

تبریز، شهری تاریخی است که در دوران گذشته چندین بار ویران و تجدید بنا شده که بنای فعلی آن متعلق به دوران اشکانیان و ساسانیان است.

این شهر، بارها پایتخت سیاسی کشورمان بوده و از این نظر رتبه نخست را در میان شهرهای ایران دارد. اوج شکوفایی تبریز در دوران ایلخانان بوده که قلمرو آن از نیل تا آسیای مرکزی را شامل می‌شده است.

این شهر در طول تاریخ حوادث بسیاری را پشت‌سر گذاشته که آغاز انقلاب مشروطه یکی از مهمترین این حوادث به شمار می‌آید.

خانه مشروطه یکی از مکان‌های تاریخی مرتبط به این انقلاب است که محل تصمیم‌گیری‌های مهم و سرنوشت‌ساز آن دوران بوده است.

این بنا ملک شخصی حاج‌مهدی کوزه کنانی از تجار و بازاریان تبریز بوده که پس از شروع جنبش مشروطه به آن پیوسته و کمک‌های مالی بسیاری را نیز به اعضای این جنبش کرد. او به علت سن بالا و محبوبیت زیاد در میان مردم به ابوالمله (پدر ملت) شهرت یافته بود.

این خانه در سال 1375 و پس از ایجاد تغییراتی در آن و نمایش اسناد و مدارک تاریخی به عنوان موزه مشروطه فعالیت خود را آغاز کرد.

این بنا در سال 1247 هجری شمسی با مساحتی حدود 1300 متر مربع و در دو طبقه با سنگ و آجر و خشت ساخته شده و سبک معماری آن به دوران قاجار بازمی‌گردد و شامل پنجره‌های ارسی تمام قد با رنگ‌های متنوع، درب‌های منبت‌کاری شده و کلاه فرهنگی است.

در این خانه تاریخی، تندیس‌هایی از افراد مهم جنبش مشروطه همچون ستارخان، باقرخان، میرزا مهدی کوزه کنانی، جهانگیر‌خان صوراسرافیل و زینب پاشا (تنها زن در صنوف مشروطه خواهان) وجود دارد. از آنجا که در خانه مشروطه اعلامیه‌هایی ضد حکومت قاجار چاپ و پخش می‌شد، نمونه‌هایی از دستگاه چاپ (پلی کپی دستی) به همراه تصاویری از اسناد تاریخی از جمله فرمان مشروطیت نیز به نمایش گذاشته شده است.

اهمیت بالای این بنای تاریخی موجب شد تا این خانه در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود.

موزه مشروطه تبریز در محله راسته کوچه روبروی مسجد جامع و در غرب بازار تبریز قرار دارد و امکان بازدید از آن برای علاقه‌مندان فراهم است.