جمعه 31 فروردين 1403 , 52 : 02
متات نیوز

حوض میدان نقش جهان جایی نمی رود

تاریخ انتشار : يكشنبه 14 مرداد 1397 , 33 : 15
تعداد بازدید : 698

متات‌نيوز- حذف حوض مرکزی میدان نقش جهان اصفهان خبری بود که دیروز به نقل از مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد، خبری که نه تنها رسانه‌ها بلکه اصفهان دوستان و میراث دوستان اصفهانی را نیز به واکنش‌های متعدد وا داشت.

در همین زمینه احمد امین پور کارشناس معماری و شهرسازی و یکی از مدیران سابق میراث فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این حوض در میان میدان نقش جهان عمق زیادی ندارد و علت ساخت آن نیز به دلیل تلطیف هوا بوده است.

وی افزود: 400 سال پیش در اطراف میدان نهرهایی روان بود و درختانی با تراکم بالا وجود داشتند، اما رفته رفته در یکصد سال اخیر با کاهش درختان و بسته شدن نهرها به این فکر افتادند که این حوض در میانه میدان نقش ببندد تا لطافت هوا باقی بماند.

این کارشناس معماری و شهرسازی ادامه داد: اگر این حوض نباشد تابستان این میدان غیر قابل تحمل خواهد شد و این آبنماها نقش تلطیف کنندگی را برای هوا به عهده دارند. این حوض امروز در میان مردم پذیرفته شده است و جزئی از فضای شهری میدان به حساب می‌آید.

حوض نقش جهان هویت و ارزش میدان نقش جهان است

اما واکنش فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان زمانی که در برابر این سوال قرار گرفت که علت واقعی حذف حوض چیست جالب بود، او عنوان کرد چنین بحثی را مطرح نکرده است و آن را تکذیب می‌کند، چنین طرحی وجود ندارد که در دستور کار باشد. چراکه ما معتقد هستیم که این میدان فقط محل بازی چوگان نبوده و کانون گردهمایی مردم اصفهان به حساب می آمده است.

وی تاکید کرد: تحولات طی گذران تاریخ در این میدان بخشی از هویت آن شده اند و باید آنها را جز ارزش های میدان بدانیم که یکی از این تحولات حوض ایجاد شده در میانه این میدان است و این حوض حذف نمی شود.

منبع: ايسنا