شنبه 29 ارديبهشت 1403 , 10 : 01
متات نیوز

جزئیات سیاست‌های اقتصادی جذب مشارکت بخش خصوصی در احیای اماکن تاریخی منتشر شد

تاریخ انتشار : شنبه 11 مرداد 1393 , 23 : 14
تعداد بازدید : 1473
خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا): با روی کار آمدن دوباره‌ی پرونده‌ی طرح «حمایت از مالکان بناهای تاریخی»، موضوع «سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی جذب مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی شهرها» نیز به شورای شهر تهران رسید تا اجرایی شود.

مدیرعامل صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی پیش از این، اعلام کرده بود «با ابلاغ "سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی رییس سازمان میراث‌ فرهنگی درباره‌ی جذب مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی شهرها" صندوق احیا هم در برنامه‌های اجرایی تدوین‌شده برای سال جاری، مشارکت گسترده‌ای را با نهادها و دستگاه‌های اجرایی مختلف آغاز کرده است.»

هرچند این مشارکت گسترده در ادامه‌ی اجرای برنامه‌های امسال از جمله طرح «حمایت از مالکان اماکن تاریخی» بود، اما به‌دنبال آن، تهیه‌ی سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی برای جذب مشارکت بخش خصوصی را به‌دنبال داشت.

در این طرح که اوایل اردیبهشت امسال به رییس شورای عالی استان‌ها، مهدی چمران، داده شد و به‌دنبال آن قرار است، در شهریور امسال نخستین نشست مشترک سازمان میراث فرهنگی (صندوق احیا)، شهرداران و شوراهای اسلامی شهرهای تاریخی برگزار و دستاوردهای آن تبیین و نقاط قوت و ضعف نیز واشکافی شود. بخش‌های مختلف این طرح به این شرح است:

ایجاد «مدیریت بافت تاریخی شهر» توسط شهرداری
شهرداری موظف است علاوه بر تعیین یکی از واحدهای اجرایی موجود در تشکیلات سازمان خود به‌عنوان «مدیریت بافت تاریخی شهر» مستند به بند (ج) ماده‌ی یکصد و شصت و ششم (166) قانون برنامه‌ی سوم توسعه، تنفیذی در قانون برنامه‌ی چهارم توسعه و به‌منظور حفظ و احیای فضاهای تاریخی موجود‌، فقرزدایی از پهنه‌های تاریخی و ایجاد امنیت اجتماعی به‌واسطه‌ی جلب مشارکت مالکان اماکن یادشده توسط مدیریت یادشده با مشارکت و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و سایر مراجع ذی‌ربط نسبت به ایجاد انگیزه‌های اجتماعی و اقتصادی در استفاده‌ی بهینه از فضاها و اماکن تاریخی موصوف و نیز اعمال نظارت مناسب بر نحوه‌ی استفاده از اماکن تاریخی یادشده در چارچوب دستورالعمل زیر اقدام کنند:

مالکانی که عوارض‌شان صفر ریال است
1- کلیه عوارض مربوط به مرمت‌، بازسازی و احیا برای صدور پروانه ساختمان یا مجوز تعمیرات‌ شامل عوارض زیربنا‌، عوارض پذیره (مسکونی‌، تجاری‌، اداری)‌، عوارض کسری پارکینگ‌، ارزش افزوده بر تراکم برای همه‌ی بناهای تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار‌، منوط و مشروط به حفظ‌، مرمت‌، احیا و بهره‌برداری متناسب از کالبد تاریخی بنا و با تأیید سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری صفر ریال تعیین می‌شود.

تبصره 1- در صورتی که حفظ‌، مرمت‌، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی فوق نیاز به احداث الحاقات جدید داشته باشد‌، در صورت تأیید سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری و همچنین تأیید معاونت شهرسازی و معماری شهرداری حداکثر تا 30 درصد اعیانی بنای تاریخی مربوط و صرفا به صورت خدمات جانبی (غیرتجاری) مرتبط با بنای تاریخی (سرویس بهداشتی‌، آشپزخانه‌، پارکینگ و ...) منوط و مشروط به حفظ کالبد تاریخی بنا، ‌از پرداخت هرگونه عوارض برای صدور پروانه‌ی ساختمان برای الحاقات مربوط (تا سقف مقرر فوق) شامل عوارض زیربنا، عوارض پذیره و سایر عوارض ارزش افزوده معاف خواهد بود.

تبصره 2- عوارض زیربنا و تراکم برای احداث پارکینگ برای بناهای تاریخی یادشده نیز صفر ریال تعیین می‌شود.

مالکانی که عوارض پرداخت نمی‌کنند
2- آن دسته از مالکانی که نسبت به مرمت و احیای کالبد با ارزش تاریخی فرهنگی یا این‌که در آن بناها نسبت به اجرای طرح احیا مانند ایجاد کاربری‌هایی از جمله اقامتی‌، پذیرایی‌، مسکونی‌، تجاری‌، کارگاه مشاغل خانگی و ... که اسناد، نقشه و مشخصات فنی آن به تأیید سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری برسد، اقدام کند و همچنین اگر در ملک خود اقدام به ایجاد باغ - موزه، موزه یا گالری (صرفا نمایشگاه آثار) کند، مشمول پرداخت حق استفاده و عوارض تغییر کاربری نخواهند بود.

تبصره 1- تعیین کاربری و تبدیل عملکرد بناهای ثبت‌شده به عملکرد با موافقت و رعایت ضوابط سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری مجاز است.

تبصره 2- شهرداری مجاز است از فضاها و اماکن تاریخی واجد ارزش برای تکمیل سرانه‌ی کاربری‌های شهری در چارچوب مفاد طرح‌های تفصیلی مناطق شهری و ضوابط سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استفاده کند.

مالکانی که حق توسعه‌ی ساخت‌وساز می‌گیرند
3- فراهم کردن امکان انتقال حق توسعه‌ی ساخت‌وساز (ایجاد تراکم شناور) برای پلاک محل وقوع اماکن تاریخی ثبت‌شده به املاک مجاور (خارج از حریم) با لحاظ ضوابط و مقررات مربوط به پهنه‌بندی طرح جامع شهر‌، صرفا برای یک بار و مشروط به تغییر کاربری و احیا اماکن تاریخی موضوعه مجاز خواهد بود.

4- فراهم کردن امکان انتقال حق توسعه‌ی ساخت‌وساز (ایجاد تراکم شناور) برای پلاک‌ها و املاک قرار گرفته در حریم ابنیه‌ی با ارزش تاریخی ثبت‌شده که مشمول محدودیت ارتفاعی شده‌اند، (مشروط مسکونی بودن کاربری آن‌ها) به املاک مجاور (خارج از حریم) با لحاظ ضوابط و مقررات مربوط به پهنه‌بندی طرح جامع شهر مجاز خواهد بود (حق انتقال توسعه به میزان مابه‌التفاوت تراکم مجاز پهنه با تراکم مجاز به استفاده براساس ضوابط میراث فرهنگی).

وقتی شهرداری به آثار تاریخی توجه می‌کند
5- تخصیص و پیش‌بینی بودجه‌ی لازم در لایحه‌ی بودجه‌ی سالانه‌ی شهرداری برای شناسایی و ثبت همه‌ی بناهای واجد ارزش تاریخی و فرهنگی و ارزشمند معاصر در انطباق با شاخص‌ها و ضوابط سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری و با همکاری‌ این سازمان باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

تبصره 1- ضوابط حریم آثاری که در آینده شناسایی خواهند شد، مشمول همه‌ی بناها، محوطه‌ها و بافت‌های ثبت‌شده در فهرست آثار است.

تبصره 2- به‌منظور حفاظت از آثار معماری معاصر شهر و خاطره‌های جمعی شهروندان‌، هرگونه مداخله در خانه‌های مسکونی واجد ارزش ثبت‌شده و ثبت‌نشده با هماهنگی شهرداری و سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری صورت خواهد گرفت.

تبصره 3- تغییر در نمای ابنیه‌ی ثبت‌شده و واجد ارزش اعلام‌شده‌ی تاریخی و فرهنگی و ارزشمند معاصر ممنوع است. هرگونه اقدام برای ایمن‌سازی این ابنیه و تغییرات در داخل بنا منوط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

وقتی رعایت حق مالکان آثار تاریخی الزامی است
6- توجه به ضوابط فنی بازدارنده به‌منظور حفظ آثار تاریخی شناسایی‌شده و ثبت‌نشده تا زمان گذراندن مراحل ثبت ابنیه تاریخی‌، همچنین توجه به ضوابط جاری تعیین حریم اماکن تاریخی ثبت‌شده با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و در چارچوب ضوابط و مقررات موضوعه با رعایت حقوق مالک یا مالکان املاک مجاور الزامی است.

7- استفاده از هرگونه تسهیلات تشویقی‌ صرفا در خصوص فضاها و اماکن تاریخی واجد ارزش و ثبت‌شده در فهرست آثار با لحاظ ضوابط شهرسازی و در چارچوب مفاد طرح‌های تفصیلی مناطق شهری و ضوابط سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری برای هرگونه تغییر کاربری متناسب با بنای تاریخی به‌منظور حفظ‌، مرمت،‌ احیا و بهره‌برداری از این اماکن و بازگرداندن حیات دوباره به آن‌ها مجاز خواهد بود.

تبصره- مفاد و شرایط این مصوبات تا زمانی که بنای تاریخی حفاظت‌، مرمت و احیا و نگهداری شود، شمولیت و اعتبار دارد.

وقتی شهرداری باید به بخش خصوصی انگیزه دهد
8- شهرداری موظف است برای ایجاد انگیزه در جذب مشارکت بخش خصوصی در تغییر کاربری‌، حفظ‌، مرمت‌، احیا و بهره‌برداری از فضاها و اماکن تاریخی موصوف به‌واسطه‌ی ترویج و اشاعه‌ی عمومی تسهیلات تشویقی و طرح‌های حمایتی در قالب بسته‌های حمایتی از طریق مطبوعات و رسانه استانی اقدام کند.

9- دریافت نظرات کارشناسی سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری در خصوص وضعیت ایستایی و مقاوم‌سازی بناهای ارزشمند تاریخی اعم از ثبت‌شده یا ثبت‌نشده الزامی است.

 مدیرعامل صندوق حفظ و احیا در نشستی خبری با اشاره به قوانین معطل‌مانده در این زمینه، گفت: از سال 1371 تا 1382 قانونی با محتوای معافیت مالکان اماکن تاریخی از پرداخت هرگونه عوارض وجود داشت و در قانون برنامه‌ی سوم و چهارم نیز توسعه مفادی تفصیلی در حفظ و احیای بافت‌های تاریخی شهرها وجود داشت، اما به‌دلیل تعامل نداشتن دستگاه‌های مختلف و نبود فهم مشترک در این زمینه، فرصت‌های مناسب برای آن اقدام از دست رفت.

او در ادامه با مثبت ارزیابی کردن رویکرد دیگر دستگاه‌ها در این رابطه، اظهار کرد: در برهه‌ای هستیم که بالاترین مقام وزرات راه و شهرسازی به ارزش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پهنه‌های تاریخی شهرها اعتقاد دارد، تعداد قابل توجهی از شوراهای اسلامی شهرهای تاریخی با تصویب معافیت‌های مختلف، اعتقاد به حفظ و احیای بافت‌های تاریخی و حمایت خود از مالکان اماکن تاریخی را اعلام کرده‌اند و با فعالیت‌های ترویجی صندوق حفظ و احیا، پیوستن شوراهای اسلامی دیگر شهرهای تاریخی به این طرح نیز روزشمار است، شهرداران شهرهای مختلف ایده‌ی توسعه‌ی فعالیت‌های فرهنگی - اجتماعی و رویدادهای هنری شهر را در اماکن تاریخی و با مرمت و احیای آن مطرح و پیگیری می‌کنند.
انتهاي پيام/.