پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 , 34 : 11
متات نیوز

ثبت ملی مجموعه کنسولگری سابق انگلیس در کرمان

تاریخ انتشار : يكشنبه 29 آذر 1394 , 55 : 12
تعداد بازدید : 1631
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از دستور کار برای عملیات اجرایی بازسازی و ثبت ملی مجموعه کنسولگری سابق انگلیس در کرمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، «محمود وفایی» امروز 25 آذرماه در بازدید استاندار کرمان از ساختمان قدیمی کنسولگری سابق انگلیس در کرمان، با اعلام این خبر تصریح کرد: قدمت باغ این مجموعه به دوران زندیه بر می‌گردد، ضمن آنکه ساختمان این مجموعه نیز قدمتی 200 ساله دارد که به دلیل آنکه تا به امروز اجازه ورود به این مجموعه داده نمی‌شد، این اثر تاکنون نه مرمت و نه ثبت ملی شده است.

وی با اشاره برنامه‌های میراث فرهنگی برای ثبت ملی و مرمت این بنا نیز گفت: از فردا (پنجشنبه) کارشناسان سازمان میراث برای اقدامات ثبت ملی از مجموعه کنسولگری سابق انگلیس در کرمان بازدید خواهند کرد، ضمن آنکه همزمان با بهره‌گیری از اعتبارات سازمان میراث، استانداری و همچنین شرکت نفت، عملیات مرمت این اثر را آغاز خواهیم کرد.

وفایی تصریح کرد: به طور کلی در استان کرمان بیش از 7000 اثر تاریخی وجود دارد که حدود 600 تا 700 اثر تاکنون در استان شناسایی شده است، در حالیکه اعتبارات میراث فرهنگی به هیچ وجه جوابگوی حتی 5 درصد از این آثار نیز نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان افزود: در سال گذشته و در شهر کرمان، 50 کارگاه مرمت بناهای تاریخی فعال بود که متاسفانه 40 کارگاه با اتمام اعتبارات به حالت نیمه‌تعطیل در آمده است و میراث فرهنگی این آمادگی را دارد که بناهای تاریخی که توجیه اقتصادی و فرهنگی را داشته باشد به بخش خصوصی واگذار کند و در این راستا نیز هم اکنون 8 خانه تاریخی شهر کرمان به شهرداری واگذاری کردیم تا کاربری فرهنگی و گردشگری دهند.
منبع: ايسنا