پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 , 19 : 19
متات نیوز

تلاش مجلس برای حل اختلافات قضایی مالکان اماکن تاریخی با دولت

تاریخ انتشار : يكشنبه 29 آذر 1394 , 41 : 13
تعداد بازدید : 1678
به گزارش پایگاه اطلاع رسلانی صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی(صابتا)، به نقل از خبرگزاری خانه ملت غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در توضیح جزئیات طرح حمایت از بافت‌های تاریخی و فرهنگی و کمک به توانمندسازی مالکان و ساکنان آنها که امروز در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، گفت: در قوانین مرتبط به بافت‌های تاریخی در کشور خلاء‌های وجود دارد، درواقع دولت اماکنی را به‌عنوان میراث فرهنگی و تاریخی شناسایی می‌کند و اجازه نمی‌دهد مالک شخصی تغییراتی در آن ایجاد کند؛ این در حالی است حتی زمانی که مالک حاضر به تبعیت از خواسته دولت می‌شود اما مورد حمایت قرار نمی‌گیرد .
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح فوق الزاماتی را ایجاد می‌کند تا زمینه رفع چنین مشکلاتی فراهم شود و با ایجاد تعامل میان مالک شخصی و دولت مانع از آسیب رسیدن به این میراث می‌شود . این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: دولت نه توان خرید و حمایت‌های لازم جهت حفظ و نگهداری این اماکن را دارد و نه اجازه تخریب به مالکان آن‌ها می‌‍دهد، بنابراین بلاتکلیفی مشهودی در این بخش وجود دارد .
وی توضیح داد: مجلس در این طرح دولت را مکلف می‌کند که در بودجه‌های سنواتی ارقامی را به این منظور اختصاص دهد تا بتواند اماکنی که مالک شخصی دارند را بخرد یا هزینه‌‌های ترمیم را پرداخت کند یا اجازه استفاده از ملک را به مالک دهد به شرط آنکه به امکن تاریخی آسیبی وارد نشود .
جعفرزاده با بیان اینکه دولت نمی‌تواند فقط مانع ایجاد کند، اضافه کرد: با این طرح می‌توان علاوه بر حفظ ابنیه باستانی، آن‌ها را در اختیار همان مالکان که (بخش خصوصی محسوب می‌شوند) قرار داد و از این طریق اشتغال‌زایی کرده و اماکن مورد توجه و بازدید قرر گیرند . عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس تاکید کرد:‌ بسیاری از اختلافات قضایی مالکان امکان تاریخی با دولت از طریق این طرح حل و فصل می‌شود .
در نشست علنی روز یکشنبه، 22 آذرماه مجلس شورای اسلامی طرح حمایت از بافت های تاریخی و فرهنگی و کمک به توانمندسازی مالکان و ساکنان آنها را طبق اصل 85 قانون اساسی در اجرای ماده 168 آیین نامه داخلی مجلس اعلام وصول شد.
منبع: پایگاه اطلاع رسلانی صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی(صابتا)