پنجشنبه 30 فروردين 1403 , 32 : 19
متات نیوز

تخریب عمارت نفیس بانوی هامبورگی در تهران

تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1396 , 32 : 15
تعداد بازدید : 740

متات‌نيوز- با توجه به عدم شناسایی املاک واجد ارزش توسط سازمان میراث فرهنگی و لکه گذاری آن در نقشه های شهرداری، عمارت نفیس بانوی هامبورگی به زودی تخریب خواهد شد.

اسکان نيوز: در محله عودلاجان که در سال‌های گذشته به عنوان تنها بافت تاریخی و ارزشمند کلانشهر تهران با شماره ۱۵۳۸۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده بود، املاک قاجاری و پهلوی بسیاری قرار داشت که شوربختانه در زمانی که محمود احمدی‌نژاد شهردار وقت بود بخش عمده‌ای از این محله را بدون هماهنگی میراث فرهنگی و به بهانه منقل خانه و خانه مجردی تخریب کردند و بسیاری از یادگارهای با ارزش میراث ملی و معماری کشور را با برخورد امنیتی و ضربتی از بین بردند.

تخریب عمارت نفیس بانوی هامبورگی در تهران

شهرام شهریار، فعال میراث فرهنگی در سفرنویس نوشت: خانه مذکور که در نقشه‌های کرشیش August Karl Krziž به عنوان املاک میرزا آقاخان نوری از آن یاد شده در بافتی قرار دارد که خانه‌های ارزشمند فراوانی چون خانه امام جمعه، خانه میرزا بزرگ نوری، خانه لشگر نویس، خانه سرهنگ ایرج، خانه علاءالملک، خانه رضاخان اوف و … قرار دارد.

در اسناد به دست آمده از این خانه ارزشمند مشخص شده است، بانویی به نام گرتیلن بازیل بنینگر Gertilen Basil Beninger که متولد شهر هامبورگ آلمان بوده در زمان قاجار در این خانه اسکان داشته است.

لازم به ذکر است، بخش شمالی عمارت بانوی هامبورگی که ارسی‌ها به آن باز می‌شده، سه سال قبل کاملا تخریب شده است و پشت این ارسی‌ها با دیوار پوشانده شده و بادگیرهای این عمارت نیز کاملا تخریب شده و سقف آن پوشانده شده است.

تخریب بخش شمالی خانه در سال‌های گذشته

این خانه نفیس دارای گچ بری‌ها، نقاشی‌های لاکی کاری، دیوارنگاری، گره چینی‌ها و … خاص و کاملا منحصر به فرد است.

لاکی‌کاری و دیوارنگاری خانه تاریخی بانوی آلمانی در عودلاجان

تزئینات منحصر به فرد خانه تاریخی بانوی آلمانی که به زودی تخریب خواهد شد

ملک بانوی هامبورگی تا یک ماه پیش انبار بود و مالک تمامی حیاط را مسقف و به صورت غیراصولی از آن به عنوان انبار شلنگ‌های صنعتی استفاده می‌کرد که به تازگی ملک تخلیه و براساس گفته‌های ساکنین، آماده تخریب کامل شده است.

خانه نوساز بخش شمالی که به تازگی و با مجوز مدیران شهری تخریب کامل شد

در مهر ماه سال ۹۴ خانه رضاخان اوف که در جنوب همین ملک قرار داشت شبانه و به بهانه نا ایمن بودن با لودر تخریب شد. و به زودی خبرهای بدتری درخصوص خانه‌های تاریخی که نامشان در بالا قید شده است خواهید شنید، خانه‌هایی که این بار با بهانه‌ای جدیدتر از منقل خانه و خانه مجردی تخریب خواهند شد.

حال باید منتظر واکنش مدیران شهری و مدیر جدید سازمان میراث فرهنگی استان تهران درخصوص این عمارت نفیس و ارزشمند بود. مدیرانی که قبل از تهیه گزارش تصاویر و اطلاعات بیشتر برای آنها ارسال شده است.

منبع: اسكان‌نيوز