جمعه 10 فروردين 1403 , 08 : 03
متات نیوز

تخریب خانه پدری فروغ متوقف شد

تاریخ انتشار : يكشنبه 14 مرداد 1397 , 40 : 15
تعداد بازدید : 644

متات‌نيوز- شهرداری منطقه 11 صدور پروانه برای تخریب خانه پدری «فروغ فرخزاد» شاعره پرآوازه ایرانی را متوقف کرد.

محمد شهرآبادی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 11  می‌گوید: شهرداری منطقه منتظر اعلام نظر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره خانه پدری فروغ است.

به گفته شهرآبادی این اعلام نظر تکلیف شهرداری را برای صدور مجوز تخریب یا عدم صدور، مشخص می‌کند اما سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران  از تعیین تکلیف خانه پدری فروغ توسط شهرداری منطقه سخن می‌گوید و از ارسال نامه به شهرداری برای جلوگیری از تخریب این خانه  خبر می‌دهد.

 سه خانه(خانه‌هایی در خیابان‌های مولوی،   منیریه و دروس که با خاک یکسان شد) در تهران خاطرات «فروغ‌الزمان فرخزاد» را لابه‌لا آجرآجر خود داشت. یکی از آن‌ها با‌ وجود مخالفت‌های بسیار، از دم تیغ برج سازان گذشت و تخریب شد. یک ساختمان پنج طبقه جای آن را گرفت تا مسیر «گردشگری ادبی» یکبار دیگر در پایتخت خط بخورد و آه از نهاد فعالان برآورد. این بار هم اگر صدا تخریب خانه پدری فروغ، به‌گوش فعالان حوزه میراث‌فرهنگی نمی‌رسید، شهرداری به گفته شهرآبادی بر اساس ضوابط موجود، پروانه تخریب آن را صادر کرده بود.

به‌گفته معاون شهرداری منطقه 11 مالک سال 90 یکبار درخواست صدور پروانه تخریب می‌دهد اما موفق به اخذ نمی‌شود. این مالک برای بار دوم خرداد ماه سال‌جاری تقاضای صدور مجوز می‌کند، تا حدودی هم به موفقیت نزدیک می‌شود اما خبر تخریب درز می‌کند و به گوش فعالان می‌رسد تا همه چیز متوقف شود.

شهرآبادی می‌گوید:سال 90 صرفا دستور نقشه صادر شده بود اما هیچ پروانه‌ای برای تخریب و نوسازی صادر نشده بود. حالا هم اعتراض‌ها همه چیز را معلق کرده است.

به گفته شهرآبادی مالک در سال‌های گذشته می‌توانست پروانه تخریب را بگیرد:«ما براساس ضوابط طرح تفصیلی، خانه‌های ارزشمند و قدیمی را علامت ‌گذاری می‌کنیم اما این خانه علامت‌گذاری نشده.» اعتراض‌ها به‌ وضعیت خانه پدری فروغ و ترس از تکرار تخریب یکی دیگر از خانه‌های متعلق به این شاعر معاصر، پرونده ثبت ملی آن را روی میز مدیران گذاشت.

شهرآبادی می‌گوید:اگر این خانه به ثبت ملی برسد، برخورد شهرداری هم با آن فرق می‌کند.

سیروس‌نیا، معاون میراث فرهنگی پایتخت می‌گوید:پرونده ثبت ملی خانه پدری فروغ آماده شده و بزودی به‌ سازمان میراث فرهنگی در عمارت آزادی ارسال می‌شود.

سیروس‌نیا، وضعیت خانه پدری‌فروغ، بعد از ورود به فهرست ثبت ملی را بسته به تصمیم مالکان آن می‌داند و می‌گوید: آن‌ها تصمیم می‌گیرند که این خانه را به کسی بفروشند تا به یک مرکز فرهنگی تبدیل شود یا خود تصمیم می‌گیرند که آن را به یک خانه فرهنگی مرتبط با شخصیت فروغ تبدیل کنند. خبر تخریب خانه پدری فروغ مثل بسیاری دیگر از تخریب‌های تاریخی، واکنش‌های فراوانی در شبکههای اجتماعی به‌ دنبال داشت. بسیاری از کاربران از دست‌اندرکاران امور فرهنگی و شهری خواستند موضوع را پیگیری کنند.

 حجــت نظــــــــری، نــمــاینــــده اصلاح‌طلب پنجمین دوره شورای شهر تهران این موضوع را پیگیری کرد و در توئیتی توضیح داد که شهردار منطقه 11 اعلام کرده جواز تخریب و ساخت این خانه صادر نشده و اگر سازمان میراث فرهنگی، بنا را ثبت و واجد ارزش اعلام کند، شهرداری منطقه آن را تملک می‌کند.

با وجود این شهرآبادی می‌گوید:شهرداری برنامه خاصی برای تملک خانه فروغ پس از ثبت ملی ندارد.

منبع: اسكان‌نيوز