جمعه 7 ارديبهشت 1403 , 52 : 23
متات نیوز

برنامه ریزان توسعه کشور آشنایی کمی با میراث فرهنگی دارند

تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 بهمن 1394 , 04 : 11
تعداد بازدید : 3024
متات نیوز- به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، سمیع الله مکارم در آستانه برگزاری همایش میراث فرهنگی توسعه پایدار افزود: برای درک این موضوع که میراث فرهنگی و توسعه مقوم یکدیگرند یا با هم در تقابل، باید برای هر یک معنایی مجزا فرض کرد. 
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی برخلاف گمان برخی مقابل توسعه نیست، خاطرنشان کرد: بهره گیری از میراث گذشتگان می تواند باعث توسعه کشور در زمینه های مختلف شود به شرطی که ما به معنی حقیقی توسعه پایدار و اثرات میراث فرهنگی آگاه باشیم. 
معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، یکی از اثرگذار ترین و مهمترین عوامل توسعه را میراث فرهنگی دانست و اظهار کرد که توسعه یک مفهوم کیفی است.
او با مقایسه توسعه با رشد که یک مفهوم کمی است یاد آور شد: به طور مثال اگر در بعد اقتصادی تولید ناخالص داخلی افزایش یابد به معنای رشد است، اما اگر کیفیت زندگی مردم یک جامعه در ابعاد اقتصادی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بهبود یابد آن را توسعه می نامیم.

** توسعه مفهومی عام تر از رشد است 
مکارم ادامه داد: تمامی آثار و دستاوردهای هویت هر تمدن را میراث فرهنگی می گوییم که این آثار و دستاوردهای هویتی نشانگر حرکت یک انسان در ابعاد فرهنگی ،هنری ،اجتماعی و سیاسی است. 
او این تلقی که میراث فرهنگی تنها دستاوردهای هنری گذشتگان را در بر می گیرد اشتباه دانست و افزود: میراث فرهنگی تمامی دستاوردهای فناورانه (قنات ، بادگیر، بناهای تاریخی، آیین نوروز و...) را شامل می شود.
مکارم حیطه میراث فرهنگی را شامل مجموعه ای از دستاوردهای بشر دانست و گفت: تمدن هر کشور در دو سطح مادی و معنوی زیر بنایی دارد که همان میراث فرهنگی اش و میراث فرهنگی ایران مجموعه ای از دستاوردهای ایرانیان در طول تاریخ است.
به گفته او، وظیفه سازمان میراث فرهنگی شناخت، پژوهش، حفاظت و معرفی این دستاوردها است. 
وی تصریح کرد: اگر میراث فرهنگی با این ابعاد خوب شناخته، معرفی و ارتقا داده شود تمدن ساز شده و به توسعه پایدار منجر می شود.
به گفته مکارم اگر فناوری های بهره برداری از منابع آب، معماری، شهرسازی را بتوانیم از میراث گذشته بشناسیم بسیار کمک می کند که به یک بهبود کیفیت برسیم زیرا که توسعه به معنای بهبود کیفیت است.
وی در مورد ضرورت برگزاری همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار گفت: برنامه ریزان توسعه کشور به دلیل کمتر آشنا بودن با میراث فرهنگی به ویژه میراث ناملموس (معنوی) که هویت ملت را تشکیل داده و به تعبیری نا آشنایی با دستاوردهای ایرانیان در زمینه های فناوری ، جامعه شناسی، سیاست و... در تدوین و برنامه ریزی های کلان کمتر به جایگاه میراث پرداخته اند. 
به گفته مکارم، برگزاری این همایش باعث می شود که ابعاد میراث فرهنگی و دستاوردهای ایرانیان در زمینه های متعدد برای صاحب نظران ، علاقمندان و برنامه ریزان تبیین شده و پس از اینکه سیاست گذاران و برنامه ریزان به معنای واقعی میراث فرهنگی را درک کردند طبعا در برنامه های توسعه به این مقوله توجه خواهند کرد. 
همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار برای بررسی راهکارهای توسعه و تعامل بین متولیان میراث فرهنگی و توسعه پایدار به ویژه آمایش سرزمین 28 و 29 بهمن ماه سال جاری توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محورهای این همایش، میراث فرهنگی توسعه پایدار و مدیریت آب، میراث فرهنگی توسعه پایدار و گردشگری ،میراث فرهنگی توسعه پایدار و آمایش زمین،میراث فرهنگی توسعه پایدار صلح و وفاق ملی و میراث فرهنگی توسعه پایدار و هویت است.
منبع: ایرنا