جمعه 10 فروردين 1403 , 41 : 05
متات نیوز

بدنه‌سازی چهارباغ یک اتفاق ضد تاریخی است

تاریخ انتشار : دوشنبه 28 خرداد 1397 , 53 : 14
تعداد بازدید : 658

متات‌نيوز- برنده جایزه معماری آسیا 2017 گفت: چهارباغ تاریخی با خاطراتش از نسل‌های گذشته باقی مانده و در حال حاضر ما تمام این خاطرات را خراب می‌کنیم تا توهم معمارها جای آن قرار گیرد و این ضد تاریخی‌ترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.

محمد عرب، برنده جایزه معماری آسیا 2017 اظهار کرد: ارزشمندترین بناهایی که امروز به عنوان تاریخ و بناهای موزه‌ای تاریخ به آن‌ها نگاه می‌کنیم، بناهایی هستند که حضور انسان و تجربه زندگی در آن‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: موزه آدم شناسی، آدمک و ماکت‌ها برای این شهر کافی است، انسان‌های این جامعه باید درون شهر زندگی کنند، خاطره بسازند تا حس تعلق خاطر به شهر خودشان افزایش پیدا کند. اگر این حس تعلق ايجاد شود برای تمام شهروندان مهم است که درون این شهر چه روی می‌دهد و اگر این حس تعلق ارتقا یابد آن‌گاه نگهداری از آثار تاریخی نیز به درستی صورت می‌گیرد.

 برنده جایزه معماری آسیا2017 افزود: سئوال اساسی این است که تا چه اندازه توانسته‌ایم تاریخ را به مفهوم خود بازگردانیم. متاسفانه صرفا شکل تاریخ را تکرار کرده‌ایم، این در حالی است که باید بتوانیم اصل و مفاهیم تاریخ را زنده نگه داریم. توجه به سطح رویی تاریخ همچون آجر، سنگ و .... خیانت به تاریخ است، باید بتوانیم خاطرات و تجربه‌های تاریخی را همزمان احیا کنیم.

 عرب با اشاره به این‌که به احیا چهارباغ نقد جدی دارم، گفت: بدنه‌سازی را یک اتفاق ضد تاریخی می‌دانم، چون صرفا توهم ما از تاریخ است، چهارباغ تاریخی با خاطراتش از نسل‌های گذشته باقی مانده و در حال حاضر تمام این خاطرات را خراب می‌کنیم تا توهم معمارها جای آن قرار گیرد و این ضدتاریخی‌ترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.

منبع: اسكان‌نيوز