چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 , 57 : 01
متات نیوز

باغ های سنتی ایرانی جایی در معماری تهران ندارند

تاریخ انتشار : شنبه 21 تير 1393 , 56 : 13
تعداد بازدید : 3095
سازمان زیباسازی شهرتهران : معمار با سابقه و استاد دانشگاه سیدنی استرالیا، با اشاره به زیبایی طبیعت تهران، گفت: کوه ها و طبیعت سبز تهران بسیار زیبا و دوست داشتنی است اما این شهر در عین حال مشکلات همیشگی شهر های بزرگ مانند آلودگی هوا و ترافیک را نیز با خود به همراه دارد.
کریس باس که طراحی و اجرای بسیاری از پروژه های خاورمیانه را در کارنامه کاری خود دارد، تهران را شهری دانست که فاقد برند جهانی است و گفت: فرم شهری و معماری تهران بسیار جالب است و توسعه در مقیاس شهری در آن به شکل فزاینده ای انجام شده است اما اضافه شدن پروژه های جدید به این شهر بافت قدیمی آن را تحت الشعاع قرار داده است.
وی در توضیح این موضوع با بیان اینکه، تصویری که از شهر ها در جهان ساخته می شود مهم است، افزود: شهرهای دنیا هر کدام با ویژگی خاصی از نظر فرم و سیما و منظر شهری شناخته می شوند در حالیکه وقتی می خواهی به تهران سفر کنی هیچ تصور خاصی از تهران در ذهن ها وجود ندارد.
وی در باره سیما و منظر شهری تهران و آنچه که به عنوان زیباسازی در آن شکل گرفته است، گفت: استفاده از باغ های سنتی ایرانی در رسم و رسوم ایرانی و در معماری گذشته آن به وفور وجود داشته است، در حالیکه یک توریست هنگام سفر به تهران هیچ ذهنیتی از پارک های آن ندارد زیرا این رسم و رسوم ایرانی از منظر شهری تهران حذف شده است.
وی تعریف پروژه های جدید را در تبدیل تهران به شهری خوانا مهم دانست و افزود: اضافه کردن پروژه هایی با زبان و گویش جدید در تهران عرصه را بر پروژه های قدیم تنگ کرده است در حالیکه تعریف پروژه های جدید می تواند به سیمای شهر کمک شایانی کند.
وی در توضیح این مطلب افزود: لازم نیست پروژه های جدید به شکل بلندمرتبه سازی باشند بلکه طراحی هایی متناسب با نیازهای شهروندان و به شکل امروزی بناهایی را به وجود می آورد که با گذشت زمان هنوز مورد استفاده مردم قرار بگیرند.
کریس باس با بیان اینکه هر شهری باید زبان معماری، حد تراکمی و نوع پروژ ه های ویژه خود را پیدا کند، ادامه داد: می توان از تکنیک های هر منطقه مانند هنرهای دستی و آنچه که در شهر موجود است در زمینه ساخت و ساز با استفاده از تکنولوژی های جدید برای به روز کردن پروژه ها استفاده کرد.
کریس باس مدیر LAVA Asia Pacificواقع در سیدنی استرالیا و استاد پاره وقت دانشگاه صنعتی سیدنی بوده که در آلمان و سوئیس آموزش دیده و با چندین معمار مشهور اروپایی قبل از نقل مکان به سیدنی کار کرده است. هنگامی که دستیارمعمار در معماران PTW در سیدنی بود ، تعداد زیادی پروژه در آسیا و خاور میانه را تکمیل کرده است .کار او در مرکز شنای المپیک مکعب آبی در پکن، جایزه اتمسفر در نهمین گردهمایی معماری ونیز را دریافت کرد و جایزه معمار پدیدار شونده از RIBA در سال 2008 در لندن و جایزه 40 زیر 40 ( 40 عدد معمار کمتر از سن 40 سال ) را در سال 2012 را نیز کسب کرده است.