جمعه 31 فروردين 1403 , 30 : 20
متات نیوز

اقتصاد احیاء اقتصاد خودکفاست

تاریخ انتشار : سه شنبه 31 تیر 1393 , 33 : 12
تعداد بازدید : 3283
پایگاه خبری میراث آریا: مدیرعامل صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی با اشاره به اینکه احیاء بناهای تاریخی مقرون به صرفه است، گفت: اقتصاد احیاء اقتصاد خودکفاست.
  
احسان ایروانی در نشست  خبری که روز گذشته در محل صندوق حفظ، احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برگزار شد، گفت: مهم‌ترین شرط برای حضور سرمایه‌گذاران در مزایده‌ها‌ی واگذاری بناهای تاریخی که توسط صندوق برگزار می‌شود، منابع مالی، بهره‌برداری و آشنایی سرمایه‌گذار با موارد فنی است، ملاک صندوق در واگذاری بناهای تاریخی قیمت نیست، بلکه صلاحیت ملاک است. 

ایروانی افزود: درآمد صندوق حفظ و احیا در سال گذشته 450میلیون تومان بوده است و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، بودجه‌ی جاری صندوق در سال 93 از محل درآمدها تامین می‌شود.

مدیرعامل صندوق احیاء در ادامه به 14 بنای تاریخی واگذار شده به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: خانه‌ی «عامری‌ها» در کاشان، مجموعه‌ی «فهادان» در یزد، عمارت «مسعودیه» در تهران، کاروانسرای «وکیل» در کرمان، هتل «آپادانا» در تخت جمشید، خانه‌ی «مستوفی» در شیراز، کاروانسرای «گبرآباد» در قمصر، خانه‌ی «شاپوری» در شیراز، حمام «نوبر» در تبریز، هتل «لاله» در یزد، کاروانسرای «شاه‌عباسی» در کرج، باغ «نمیر تفت» در یزد، حمام «قلعه» در همدان و عمارت «سعدالسلطنه» در قزوین، 14 بنایی است که از سال 1386 در مزایده‌های مختلف به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیرعامل صندوق احیاء با اشاره به اینکه تعدادی از این بناهای تاریخی به دلیل عدم رعایت تعهدات از سوی سرمایه‌گذار بازپس گرفته شده است، تصریح کرد: اماکن تاریخی مجموعه‌ی فهادان یزد یکی از مواردی است که سرمایه گذار نکات اصلی را رعایت نکرد و منجر به بازپس گیری مجموعه از سرمایه گذار شد.

وی وظیفه و رسالت اصلی صندوق احیاء را حفظ و احیای بناهای تاریخی دانست و تصریح کرد: کاروانسرای گبرآباد یکی دیگر از مجموعه‌هایی است که سال 86 به بخش خصوصی واگذار شد و در آذرماه سال 1392 این قرارداد فسخ شد. در قرارداد واگذاری بهره برداری گبرآباد که مدت آن 14 سال بود سرمایه گذار متعهد شده بود که 500 میلیون تومان در این مجموعه سرمایه گذاری کند اما در طول 4 سالی که کاروانسرا در اختیار این سرمایه گذار بوده 115 میلیون تومان در این بنا سرمایه گذاری کرده و به صورت موقت یکسری اقدامات موقت انجام داده بود. 

ایروانی ادامه داد: واگذاری بهره برداری و حفاظت از کاروانسرای شاه‌عباسی کرج را می توان یکی از پروژه‌های موفق دانست، این مجموعه به مدت دو سال رها شده بود و سرمایه گذار هیچ اقدامی در این بنا انجام نداده بود به همین دلیل ما ضرب‌الاجل تعیین کردیم و سرمایه گذار پس از پایان عملیات مرمت، بهره برداری از این مجموعه را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه در مدیریت بهره برداری از کاروانسرای شاه عباسی کرج مشکلاتی وجود دارد ادامه داد: با توجه به اینکه سرمایه گذار 15 سال برای بهره برداری از این مجموعه فرصت دارد و این مشکلات در آینده نزدیک برطرف می‌شود.


ایروانی تصریح کرد: در مورد وضعیت کاروانسرای سعدالسلطنه قزوین ذکر این نکته ضروری است که سرمایه گذار این مجموعه یعنی  سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین از چهارسال قبل این کاروانسرا را برای مدت 24 سال اجاره کرده اما برآورد هزینه و برخی اقدامات در این مجموعه با مشکلاتی مواجه شده است.

مدیرعامل صندوق احیاء ادامه داد: کاروانسرای وکیل یکی دیگر از مجموعه‌هایی است که فرآیند سرمایه‌گذاری آن با مشکلاتی مواجه شده سرمایه‌گذار تاکنون هیچ اقدامی در این بنا انجام نداده است  و ادعا می‌کند که این بنای تاریخی را تحویل نگرفته است، هرچند هیچ مانعی برای آغاز کار در این بنای تاریخی ندارد. با توجه به اینکه سرمایه گذار تاکنون عملیات اجرایی را در این بنا آغاز نکرده ما به وی اخطار داده ایم.

ایروانی افزود: خانه‌ی شاپوری شیراز که مراحل احیاء و بهره‌برداری از آن از سال 87 در دست اجرایی شدن است تا 24 سال آینده امکان بهره‌برداری از آن توسط سرمایه‌گذار وجود دارد.

وی خانه‌ی مستوفی شوشتر را یکی دیگر از موارد موفق واگذاری دانست و گفت: سرمایه‌گذار در حال بهره‌برداری از این بنا به‌عنوان موزه و رستوران است.

مدیرعامل صندوق احیاء یادآور شد:  باغ نمیر تفت یکی از نمونه‌هایی است که چندان موفق نبوده، این مجموعه به مدت دو سال رها شده بود و سرمایه گذار آن به پایدار بودن بنا اطمینان نداشته است، اما با تغییر نگاه و رویکرد سرمایه گذار عملیات اجرایی این مجموعه اوایل سال جاری به پایان رسید و ما امیدواریم سرمایه گذار تا پایان مدت قرارداد موفقیت بیشتری کسب کند. 

ایروانی با اعلام این خبر که حمام قلعه همدان، یکی از بناهای واگذار شده به سرمایه گذار بخش خصوصی، مدت 4 سال رها شده بود، افزود: قرارداد این مجموعه بازیابی و بازنگری شد و سرمایه گذار به چارچوب و مبانی اصلی بازگشت و در حال حاضر این بنای تاریخی در روال درست واگذاری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: حمام نوبر در تبریز و هتل آپادانا تخت جمشید طی یک تفاهم‌نامه به شرکت توسعه گردشگری واگذار شدند که هتل آپادانا اردیبهشت سال جاری به دلیل عدم پرداخت بدهی پلمپ شد و سرمایه گذار حمام نوبر هم با توجه به بدهی 400 میلیون تومانی و مشکلاتی که در رابطه با مالکیت و سرقفلی این مجموعه وجود دارد، پس از رایزنی با شهرداری تبریز به احتمال زیاد مجموعه از سرمایه گذار پس گرفته می‌شود.

مدیرعامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی واگذار مرمت و بهره برداری از خانه عامری‌ها در کاشان را به عنوان یکی از نمونه‌های موفق نام برد و افزود: باید دید در 6 ماه آینده این طرح چه میزان درآمدزایی دارد و بعد می توانیم در مورد موفقیت صد درصد آن نظر بدهیم.

ایروانی ادامه داد: با برخی اظهارنظرها که در رابطه با بودجه هزینه شده برای خانه عامری‌ها مطرح می‌شود مخالفم چراکه معتقدم سرمایه‌گذاری در این مجموعه‌ی تاریخی بازده اقتصادی خواهد داشت.

وی همچنین درباره‌ی پروژه‌ی «عمارت مسعودیه» در تهران توضیح داد: پرونده‌ی این پروژه برای بررسی به هیئت دولت فرستاده شده است و باید گزارش مدیرعامل صندوق احیاء همچنین در رابطه با تشخیص نفایس ملی گفت: براساس ماده 114 برنامه چهارم توسعه که به تمایز نفیس از غیر نفیس اشاره دارد، سال 1387 آیین‌نامه‌ای با عنوان تشخیص نفایس ملی تهیه شد که این آیین‌نامه باید به تایید رئیس‌جمهور وقت می‌رسید.

ایروانی تصریح کرد: این آیین‌نامه در آن زمان به فراموشی سپرده شد و تشخیص نفایس همچنان توسط کمیته 17 نفره صاحبنظران خبره میراث فرهنگی انجام می‌شد، این هیات از صاحبنظران میراث‌فرهنگی تشکیل شده است که بر اساس الگوهای جهانی و چگونگی برخورد دولت‌ها با نفایس ملی، در مورد نفیس یا غیرنفیس بودن آنها نظر می‌دهند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه آیین نامه اصلی تشخیص نفایس ملی سال 89 تدوین شد، کارگروه نفایس ملی تاکنون آیین نامه مشخصی نداشته و تشخیص نفایس براساس نظر جمعی کارگروه مشخص می‌شده است.

ایروانی با اشاره به اینکه تشخیص نفایس ملی با ثبت آثار در فهرست میراث ملی ارتباط معناداری دارد گفت:  وقتی بنایی در فهرست آثار ملی قرار می‌گیرد یعنی آن اثر دارای ارزش‌های ملی است، قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی هم بر این نکته تاکید دارد که  ثبت آثار در فهرست میراث ملی باید بر اساس وی‍ژگی‌های منحصربه‌فرد انجام شود تا تاثیر معنوی در شهر و محل واقع شده داشته باشد..
 
مدیرعامل صندوق احیاء با بیان اینکه برخی آثاری که در سالهای گذشته  در فهرست میراث ملی  ثبت شده است بناهایی فاقد ارزش است، افزود: بناهایی در فهرست آثار ملی ثبت شده است که عناصر اولیه معماری ایرانی را هم ندارد و صندوق حفظ و احیاء این آثار را به عنوان نفایس ملی نمی‌پذیرد.

انتهای پیام