پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403 , 48 : 20
متات نیوز

استفاده بهینه از اراضی شهری به منظور حداکثر بهره‌وری از منابع موجود

تاریخ انتشار : دوشنبه 23 آذر 1394 , 52 : 09
تعداد بازدید : 1614
به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، هانیه هودسنی، مدير مطالعات و برنامه‌ریزی معماري، شهرسازي مرکز مطالعات در رابطه با مشکلات به وجود آمده در پي افزايش روزافزون جمعيت، گفت: این روند افزایشی و فعاليت در شهرها راه‌حل‌هاي متفاوت و گاه متناقضي جهت توسعه شهرها مطرح کرده که سبب شکل‌گيري حومه‌های شهری، حاشيه نشيني، و رکود و فرسودگی در نواحی از شهرها به ويژه در اواخر قرن بيستم گرديده است. ادامه اين روند ضمن آنکه رشد پراکنده شهرها را در اراضي و محيط زيست اطرافشان موجب شد، زمينه بازماندن نواحي مرکزي شهرهاي سنتي را نيز از جريان توسعه فراهم آورده است. 
وی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر، محدوده‌هایی از شهرها، دچار افت و تنزل کالبدی، اقتصادی و اجتماعی شده‌اند و به این ترتیب از چرخه حیات شهری خارج و دچار رکود و فرسودگی شهری گردیده‌اند. به همین دلیل سیاست‌های توسعه شهری در کشورهای توسعه یافته بویژه در اروپای غربی و آمریکای شمالی، در طی دو دهه گذشته، عمدتاً بر برنامه بازآفرینی شهری متمرکز بوده است. 
هودسنی با اشاره به اینکه، در ادبیات اخیر، ”بازآفرینی شهری” با مطرح شدن رويکردهاي جديد توسعه شهري نظير توسعه ميان‌افزا، نگرش توسعه پايدار و استفاده از امکانات موجود در درون هر محدوده از شهر در دستور کار قرار گرفته، افزود: استفاده بهینه از اراضی شهری به منظور حداکثر بهره‌وری از منابع موجود از طریق بهسازی و بازآفرینی عرصه های فرسوده و نابسامان، جلوگیری از توسعه و گسترش شهرها در مناطق پیرامونی و استفاده مجدد از ساختارهای درونی از محورهای اصلی و از اولویت‌های برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران شهری در کشورهای توسعه یافته و حتی تعداد قابل ملاحظه ای از کشورهای در حال توسعه است. 
دکتر محمد حسین شریف‌زاگان سخنران این نشست گفت: توسعه درونی برنامه‌ریزی برای ارتقاء کیفیت محیط و بافت‌های درون شهری با استفاده از فرصت‌های درون شهر؛ به عنوان سیاست برتر در راستای توسعه پایدار شهری مطرح می‌گردد، اذعان داشت: شهر تهران هم مانند بسیاری از کلانشهرهای جهان و کشور از چالش فرسودگی شهری و ظهور بافت‌های ناکارآمد رنج می‌برد و به کارگیری سیاست‌های مداخله‌ای که همه ابعاد افت شهری و ناکارآمدی بافت‌های شهری را مورد توجه قرار دهد، با لحاظ رویکرد توسعه درونی، می‌تواند اقدامی مناسب محسوب گردد. از این رو بسیج منابع و امکانات و استفاده بهینه از کلیه ظرفیت‌های حقوقی و قانونی و نهادی موجود در راستای توسعه درون‌زا در شهر تهران و جلوگیری از پراکنده‌روی شهری ضروری به نظر می رسد.
منيع: مركز مطالعات و برنامه ريزي شهري