جمعه 7 ارديبهشت 1403 , 44 : 18
متات نیوز

ابهام در واگذاری بناهای تاریخی شهرهای بالای 100 هزار نفر به شهرداری ها

تاریخ انتشار : دوشنبه 30 آذر 1394 , 13 : 13
تعداد بازدید : 1795
ایرج ندیمی در گفت گو با پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیا (صابتا) با اشاره به پیشنهاد واگذاری بناهای تاریخی شهرهای بالای 100 هزار نفر به شهرداری ها در برنامه ششم توسعه گفت: این موضوع هم اکنون تنها در حد یک پیشنهاد است و مجلس برای تبدیل کردن آن به قانون قطعا مطالعات و بررسی های مستقل خود را انجام خواهد داد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی افزود: ما در بسیاری از حوزه ها به دلیل نداشتن یک متولی مشخص دچار مشکل شده ایم که حوزه میراث در برخی قسمت ها از این جمله است و این موضوع که باید برای این حوزه ها متولی واحد و مشخص معرفی کنیم یک اصل درست و صحیح است. اما این موضوع تنها یک بخش از پیشنهادی است که در لایحه برنامه ششم توسعه آورده شده است.
نماینده لاهیجان در مجلس با اشاره به اینکه پیدا کردن متولی مشخص با بهره گیری از مطالعه دقیق و کارشناسانه بخش دیگری از همین مساله است، ادامه داد: الان چیزی که مهم است این موضوع است که باید ببینیم آیا با توجه به جایگاه حقوقی و حوزه اختیارات و مسئولیت و همینطور توانمندی مالی و فنی دستگاه هایی چون سازمان میراث فرهنگی و شهرداری ها، این پیشنهاد می تواند تصمیمی درست و صحیح باشد یا خیر.
ندیمی با بیان اینکه هنوز چنین واگذاری در حوزه مسئولیت به شهرداری ها برای ما جای ابهام دارد افزود: دو نکته و ابهام اساسی را می توان در این خصوص مطرح کرد. اول اینکه آیا شهرداری ها دارای تخصص کارشناسی و فنی برای حفاظت و احیا و بهره برداری در این حوزه هستند یا خیر؟ به عبارتی آیا می توان نهاد شهرداری را به عنوان نهادی متخصص در این خصوص دانست یا خیر و در ادامه اگر شهرداری ها چنین تخصصی نداشته باشند، چگونه می توانیم از کسب این تخصص در این مجموعه ها مطمئن شویم و کسب تخصص یاد شده نیاز به چه میزان زمان و منابع مالی دارد؟
وی در تشریح ابهام دوم توضیح داد: موضوع دیگر این است که ببینیم آیا شهرداری ها در حوزه وظایف محوله خود تا کنون توانسته اند موفق عمل کنند یا نه؟ در شرایطی که ما می خواهیم مسئولیتی دیگر را به این مجموعه ها واگذار کنیم، داشتن چنین ارزیابی بسیار اهیمت پیدا می کند. چرا که اگر ببینیم شهرداری ها در وظایف طبیعی خود موفق نبوده اند چطور می توانیم وظیفه تخصصی جدیدی با بار مالی بالا بر دوش این نهاد بگذاریم و چطور از آن توقع موفقیت داریم؟
سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی مجلس در پایان افزود: مجلس پیشنهاد واگذاری بناهای تاریخی شهرهای بالای 100 هزار نفر به شهرداری ها را با تامل و بهره گیری از مشورت کارشناسان بررسی خواهد کرد. قطعا مجلس برای تصمیم گیری نهایی درباره این پیشنهاد از ظرفیت صاحب نظران، کارشناسان و دستگاه های متخصص در مقام مشاوره بهره خواهد گرفت و صرف چنین پیشنهادی نمی تواند زمینه تصمیم گیری نهایی مجلس باشد.
منبع: صابتا