جمعه 10 فروردين 1403 , 55 : 03
متات نیوز

آغاز مرمت تعدادی از خانه‌های دوره قاجاریه در ابرکوه

تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مرداد 1393 , 13 : 19
تعداد بازدید : 2091
خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): سرپرست میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه از آغاز مرمت اضطراری و ساماندهی بخشی از پردیسان ابرکوه خبر داد.

محمدعلی اکرمی، سرپرست میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه استان یزد اظهار کرد: پردیس گردشگری ابرکوه با وسعتی در حدود پنج هزار مترمربع شامل تعدادی از خانه‏‌های ارزشمند دوره قاجاریه است که در کنار هم، مجموعه فاخری را تشکیل داده‌اند.

وی افزود: این خانه‌‏ها شامل خانه‌‏های آقازاده، موسوی، سید علی آقا، حسینی دوست و حاجی خان است که در محله دروازه میدان، یکی از محلات تاریخی شهرستان ابرکوه، واقع شده است.

اکرمی بیان کرد: آسیب‌هایی که در طول زمان بر این مجموعه وارد آمده است و نیاز به مرمت‏های اضطراری، میراث فرهنگی را بر آن داشت تا حسب وظیفه ذاتی خود، مرمت و ساماندهی این بنا را در دستور کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد: اقدامات مرمتی این بنا شامل کاهگل بدنه‏‌ها، ازاره‏‎ی دیوارهای کوچه‏‌ها و معابر و مرمت‏های اضطراری است که در این رابطه اعتبار تخصیص داده شده به مرمت این مجموعه 250 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی است که به صورت پیمانی در حال اجرا است.

این مسئول یادآور شد: خانه‏‌های طرح پردیسان ابرکوه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و قرار است طبق طرح مصوب، مجموعه پردیسان به عنوان مجموعه اقامتی و پذیرایی مورد بهره‌‏برداری قرار گیرد.

انتهای پیام