متاتنيوز- به گزارش ایران ویج راه نجات عمارت باشکوه با سینه ای مالامال از خاطرات تاریخی بخصوص مشروطه ی مسعودیه نه در دادگاه حل خواهد شد نه در تقابل های مطبوعاتی و نه با فسخ و اشغال. طی خبرهایی که صندوق احیا منتشر نموده است «عمارت تاریخی مسعودیه» به دلیل انجام تخلفات مکرر و عدم انجام…
به گزارش ایران ویج راه نجات
عمارت باشکوه با سینه ای مالامال از خاطرات تاریخی بخصوص مشروطه ی مسعودیه نه در دادگاه
حل خواهد شد نه در تقابل های مطبوعاتی و نه
با فسخ و اشغال.
طی خبرهایی که صندوق احیا
منتشر نموده است «عمارت تاریخی مسعودیه» به دلیل انجام تخلفات مکرر و عدم انجام تعهدات
توسط صندوق احیاء و یگان حفاظت میراث فرهنگی از بهرهبردار بازپس گرفته شد.
باز پس که نمی توان گفت، همان
گونه که در خبر فوق آمده بود توسط یگان حفاظت و با دلیل واهی آن جا اشغال و از فردای
آن روز علیرغم توافق بعمل آمده ، از ورود کارکنان بهره بردار جلو گیری شد و حتا از
ورود مردم و بازدیدکنندگان جلوگیری به عمل آمدو در ها زنجیر شد.
نکته ی بسیار جالب ماجرا اسباب
کشی بدنه ی اداری صندوق با تمام وسایل و ادوات به عمارت مسعودیه ست. از مدیر صندوق
تا ذیل.
پیش از این اتفاقات شرکت عظام
که بهره بردار این عمارت است بخاطر تعلل های مکررو تغییر مدیریت ها در این ۵ ساله ی
قرارداد به دادگاه شکایت کرده اند که دادگاه آن در آبان ماه برگزار خواهد شد.
این که پیش از صدور حکم قضایی
که مرجع تمام امور است و همگان باید به آن گردن نهند، مستقیم و یک طرفه قراداد فسخ
شده اعلام می شود معلومم نیست وجاهت قانونی دارد یا خیر و یا این پیش دستی معنای خاصی
دارد یا نه را به زمان و مراجع قضایی واگذار می کنیم.
صندوق احیا با مدیریت کنونی
می بایست تکلیف و وظیفه خود را در مقابل مصوبه شورای فنی خودشان که در دو جلسه مختلف
پس از تقدیر از بهره بردار بابت مطالعات و اخذ نتیجه مبنی بر از بین رفتن عمارت در
صورت تبدیل شدن به هتل، انجام دهند.
طی آن مکاتبات و در خواست
بهره بردار موظف بودند نوع کاربری جدید که کاربری مرکز رویداد های فرهنگی که باید در
عمارت مسعودیه اجرائی شود را هرچه سریعتر اعلام کنند، اما تا امروز این امر محقق نشده
است. جالب آن که بعد از تعلل چند ساله و عدم اعطای مجوز مرمت، در آخرین روزهای سال
۹۴ مجدداعلام شده است که صد درصد این عمارت تاریخی باید به هتل تبدیل شود.
مجری مرمت و احیای عمارت مسعودیه
با بیان این که در مادهای از قرارداد بین دو طرف صندوق و شرکت عظام آمده است که اگر
اختلافی بین دو طرف قرارداد پیش آید، باید آن را در کمیسیون مشترکی حل کرد حتی در ماده
دیگری نوشته شده اگر به مواد یا مادهای از قرارداد شبههای وارد شود و حتی از نظر
قانونی مورد ایراد قرار گیرد، افزود: کلیت این قرارداد باید اجرا شود و نسبت به تغییرات
آن مواد، اقدامات لازم صورت گیرد، در حال حاضر نیز عظام منتظر تشکیل کمیسیونی مشترک
است تا اگر نسبت به موادی از قرارداد اختلافی وجود دارد، در این کمیسیون اصلاح شود.
تقی زاده سرپرست تیم مرمت
که کارنامه درخشانی دارد و آخرین اثر او مرمت سرای عامری هاست که بهترین بوتیک هتل
خاورمیانه است و توسط همین شرکت عظام انجام شده است در پاسخ به سوالات خبرنگار ما گفت:
در حال حاضر اختلاف بر سر کاربری عمارت مسعودیه است، چون برای عمارت، کاربری هتل تعریف
شده بود؛ اما براساس مطالعات به این نتیجه رسیدیم که نمیتوان این بنا را به هتل تبدیل
کرد. بنابراین اکنون اعتقاد داریم که در این زمینه نه تنها باید کمیسیون تشکیل شود،
بلکه دادگاه باید رأی نهایی را صادر کند. ما همیشه برای تشکیل این کمیسیون حاضر هستیم
و بارها درخواست داده ایم.
وی افزود بارها گفتهاند که
به ما کمک کردهاند، از آنها میخواهیم یک بار کمکهایشان را رسانهای کنند. میگویند
عظام به مجموعه آسیب رسانده است، چندین بار از آنها پرسیدهایم به کدام بخش از بناهای
موجود در عمارت مسعودیه آسیب وارد شده است، از آنها خواستهایم کارشناسان خود را بفرستند
تا همراه با کارشناسان ما آن آسیبها را دیده و در لحظه برطرف کنند، اما این کار را
نکردهاند.
وی همچنین با اشاره به حضور
ناظر صندوق احیا در عمارت مسعودیه از زمان امضای تفاهمنامه تا امروز گفت: این ناظر
همیشه از روز اول قرارداد تا امروز همراه ما بود، در اوقع او وظیفه داشت که به ما نشان
دهد یا گزارش کند که کدام بخش از مسعودیه آسیب دیده است، اما او نیز این کار را تا
امروز نکرده است.
مدیرعامل سابق صندوق احیا،
موافق کاربریهای کنونی مسعودیه بود
«تقیزاده» همچنین با بیان اینکه مسئولان صندوق احیا
معتقدند برگزاری نمایشگاه در عمارت مسعودیه به آن آسیب وارد میکند، گفت: کدام نمایشگاه
این آسیب را به مسعودیه وارد میکند؟ نمایشگاه عکاسی یا تصاویری که از مسعود میرزا
در گالری مجموعه به نمایش درآمدند؟ در حالی که بهترین کار برای این مکان برگزاری نمایشگاههایی
در حوزههای فرهنگ و هنر است، یا از سوی دیگر در برگزاری کنسرتهایی که تاکنون فقط
در میدان کالسکهرو برگزار شدهاند و فقط موسیقیهای فاخر ایرانی است که در سکوت و
آرامش برگزار میشوند. حال بگویند کدام یک آسیب وارد میکند؟ آن هم زمانی که خارج از
هر بنای تاریخی و با فاصله مناسبی از آنها وجود دارد چه آسیبی میتواند به بنا بزند؟
امدیر جدید موافق سلایق مدیر
گذشته نیست
این کارشناس پیشکسوت مرمت
اظهار کرد: حال با آمدن یک مدیر جدید و سلیقه و ایدههای جدید، میگویند همه کارهایی
که تاکنون انجام دادهاید را تعطیل کنید؛ در حالی که مطرح کردن چنین بحثی پس از هزینه
زیادی برای ایجاد زیرساختهای چنین اقداماتی نیاز به حکم قضایی دارد.
تقیزاده با اشاره به میزان
شناختی که مردم تهران از عمارت مسعودیه در مقایسه با پنج سال گذشته دارند، گفت: یک
فضای فرهنگی شهری در این منطقه ایجاد کردهایم. ما تولید برند و فضای فاخر ایرانی را
در منطقه داشتهایم. آنها با تعطیلیشان به پرستیژ و برند ما صدمه زدند.
وی با اشاره به مستندنگاری
و عکاسی مشاوران شرکت عظام از این مجموعه تاریخی پس از امضای قرارداد در حدود ۶ سال
پیش، گفت: در حال حاضر فاخرترین بنای عمارت مسعودیه را مانند گذشته به صندوق احیا تحویل
دادیم چون از بهمن ۸۹ تا دو روز پیش که بنا را از اختیار ما خارج کردند اقدامات مرمت
اضطراری روی آن انجام میشد اما چون در این دوره پنج ساله نوع کاربری این بنا را برایمان
مشخص نکردند نتوانستیم آن را به طور کامل مرمت کنیم.
او اضافه کرد: با این وجود
در این تعلل چند ساله باز هم ما آسیب دیدیم. هر قدر این مرمت زودتر انجام میشد با
توجه به تورم جامعه ما نیز میتوانستیم زودتر کارهایمان را به سرانجام برسانیم.
به نظر می رسد تنها راه نجات
عمارت مسعودیه که همگی ما بر لزوم تبدیل نشدن آن به هتل ایمان داریم در میان این همه
اختلافات، تشکیل کمیسیون فنی بی طرف و ارایه گزارش به مقامات قضایی ست.
امیدواریم سازمان میراث فرهنگی
نیز فارغ از نقش صندوق احیا و یا بازی های سیاسی و جناحی احیا نسبت به این امر واکنش
نشان داده، ورود پیدا کند و کارشناسان خبره خود را در این کمیسیون عضو نماید.
فراموشمان نشود تنها راه نجات
و مرمت ابنیه ی تاریخی بخش خصوصی ست. و اگر قرار باشد اینگونه سلیقه ای و به دور از
ضوابط با بخش خصوصی برخورد شود، این راه نجات نیز به بن بست خواهد رسید.
منبع: ايرانويج