چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 , 47 : 14
متات نیوز

بهره برداری از حمام گپ لرستان آغاز خواهد شد

تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1395 , 41 : 14
تعداد بازدید : 750

متات‌نيوز- بهره برداری از حمام گپ خرم آباد در روزهای آینده آغاز خواهد شد تا درهای این مجموعه بعد از سال ها به روی گردشگران و شهروندان گشوده شود.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیاء (صابتا) حمام گپ خرم آباد سال گذشته و در جریان برگزاری مزایده، به وسیله صندوق احیاء به بخش خصوصی واگذار شده بود. گفتنی است نوروز امسال به صورت موقت درهای این مجموعه به روی گردشگران گشوده شد اما هم اکنون با پایان مراحل مرمت و بهسازی مجموعه، قرار است بهره برداری دایم از آن زیر نظر صندوق احیاء و میراث فرهنگی استان لرستان آغاز شود.

این بنا پس از آغاز بهره برداری با کاربری پذیرایی و فرهنگی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حمام گپ بنایی تاریخی در مرکز شهر خرم آباد در کنار میدان گپ و منسوب به حسین خان ساکی است که احتمال می رود با پل گپ خرم آباد هم دوره باشدکه در دوره شاه سلطان حسین صفوی بنا شده است. 

مساحت این اثر 790 متر مربع است که به نظر می رسد در آن تغیراتی در آن لحاظ شده باشد.

تزئینات ساده گچبری در رسمی بندی های زیر گنبد این بنا وجود دارد و در گذشته آب رسانی بنا از چاهی موسوم به گور یا گاورو که در قسمت تون قرار دارد انجام می شد. 

در قسمت بین 2 ستون سنگی و در گرم خانه حمام نیز 4 ستون سنگی وجود دارد، قوس های اجرا شده در بنا همگی از نوع شبدری کند می باشد و این بنا مربوط به دوره صفویه وبه شماره 2357 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: صابتا