جمعه 31 فروردين 1403 , 22 : 01
متات نیوز

800خانه تاریخی، بهانه‌ای برای انتخاب دبیرخانه یک اجلاس

تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1395 , 07 : 13
تعداد بازدید : 1594

متات‌نيوز- وجود ۸۰۰ خانه تاریخی ارزشمند در کاشان و ضرورت مرمت و احیای این خانه‌ها، بهانه‌ای برای ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس جهانی «خانه» در شهر کاشان شد، ضرورتی که به جز اهداف مشخص و معین خود، می‌تواند اهدافی دیگر را نیز در دستور کار قرار دهد.

هر چند به گفته‌ی سید محمد ناظم رضوی، شهردار کاشان؛ به دلیل وجود ۸۰۰ خانه تاریخی ارزشمند در این شهر و به‌راه افتادن جریانی برای مرمت و احیاء این خانه‌ها،  کاشان به‌عنوان دبیرخانه دائمی اجلاس جهانی «خانه» انتخاب شد، تا شهرداران شهرهای مختلف کشورهای اسلامی با حضور در این جلسه به اهداف مورد نظر خود در برگزاری این اجلاس و همچنین توسعه‌ی مفهوم «خانه» برسند.

 اما از سوی دیگر قطعا وجود چنین ظرفیتی در یک شهر تاریخی می‌تواند آموزش‌های زیادی را درباره چگونگی حفاظت از بناهای تاریخی برای مسئولان شهری داشته باشد.

درصد زیادی از بافت‌های تاریخی در شهرهای مختلف کشور، در مواجه با طرح‌های عمرانی، توسعه و نوسازی در حال تخریب‌اند یا تهدید به تخریب می‌شوند. تهران، قم، شیراز، مشهد، یزد و کرمان از نام‌آشناترین بافت‌های تاریخی هستند که در کنار عامل شمول زمان بودن، اجرائی شدن این نوع طرح‌ها نیز آن‌ها را در معرض خطرهای زیادی قرار داده است.

معرفی میراث‌فرهنگی و ایجاد فرهنگ‌سازی مناسب برای برخورد با این بناهای تاریخی و ارزشمند آن هم برای مسئولان شهری شهرهای مختلف، ارائه راهکارهای مناسب برای حفاظت از بناها و حتی نوع برخورد با آن‌ها در مواجهه با بحران‌های مختلف را می‌توان در چنین فرصتی که یک پتانسیل بالقوه محسوب می‌شود، مناسب ارزیابی کرد.

اجرائی کردن چنین مواردی در این اجلاس در صورت اختصاص زمانی مناسب به این اتفاق از سوی دست‌ اندرکاران، نیاز به هزینه کردن بودجه‌ای کلان ندارد، بلکه بیشتر به طرح و برنامه‌ریزی نیازمند است.

براساس گزارش‌های منتشر شده‌ی اولیه درباره‌ی این اجلاس؛ این رویداد قرار است با همکاری نهادهای دولتی، شهرداری شهرهای تاریخی کشور، دانشگاه‌های معتبر حوزه معماری و شهرسازی و سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران، وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی و استانداری اصفهان همکاری کنند.

منبع: ايسنا