جمعه 10 فروردين 1403 , 56 : 08
متات نیوز

نامه مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران به رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر درباره سرای سیگارچی

تاریخ انتشار : دوشنبه 28 آبان 1397 , 31 : 14
تعداد بازدید : 217

متات‌نيوز- مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در نامه‌ای به رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نوشت: خواهشمند است نسبت به انجام پیگیری لازم و عدم صدور پروانه تخریب و نوسازی ملک سرای سیگارچی دستورات مقتضی عنایت بفرمایید.

چمدان: در متن این نامه آمده است: «به دلیل شرایط ویژه بنای فوق هم از جهت موقعیت قرارگیری در محدوده بازار تاریخی تهران و یکی از شاخص‌ترین نقاط این محدوده (چهارراه گلوبندک) و هم از جهت ویژگی‌های معماری بنای یاد شده که مستلزم بررسی جامع و همه جانبه از جهات تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، و رویکردهای شهرسازی و… است، علیرغم اظهار نظر شورای فنی این اداره کل مبنی بر عدم ممنوعیت تخریب و نوسازی ملک یاد شده، مراتب منع صدور تخریب و نوسازی این ملک طی نامه شماره ۹۱۹۱/۱۲۶/۹۷۲ مورخ ۲۵/۷/۹۷ به شهرداری محترم منطقه ۱۲ اعلام گردیده، لذا با عنایت به مسوولیت جنابعالی در شورای محترم اسلامی شهر تهران و علاقه و اهتمام ویژه‌ای که نسبت به حفظ مواریث تاریخی دارید، خواهشمند است نسبت به انجام پیگیری لازم و عدم صدور پروانه تخریب و نوسازی ملک مورد نظر دستورات مقتضی عنایت بفرمایید.»

به گزارش چمدان، پس از انتشار گزارش سرای سیگارچی در چمدان اعضای شورای شهر در ۲۴ مهرماه نسبت به اقدام تخریب و نوسازی سرای سیگارچی هشدار دادند.

احمد مسجد جامعی در صحن شورای شهر تهران درمورد تخریب سرای سیگارچی در محدوده بازار تهران هشدار داد و گفت: پیش از این ما تخریب سرای دلگشا که دقیقا روبروی میدان ارگ بود را داشتیم و حتی این ساخت و ساز سبب شد که حریم کاخ گلستان در معرض خطر قرار گیرد و در آستانه حذف از لیست یونسکو قرار گیرد اما این اتفاق نیفتاد. وی با بیان اینکه شهرداری می‌تواند درمورد عدم ساخت سرای سیگارچی که حریم کاخ گلستان را در معرض خطر قرار می‌دهد اقدام موثر داشته باشد گفت: امیدوارم شهرداری تهران هرچه سریع تر به این موضوع ورود کند تا شاهد کش و قوس در این حوزه نباشیم.

همان روز حجت نظری مخبر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نسبت به تخلف سرای سیگارچی و شکسته شدن حریم کاخ – موزه جهانی گلستان تذکر داد و افزود: در ادوار گذشته شاهد بودیم که با وجود قرارگیری کاخ موزه گلستان در محدوده ثبتی مجموعه ارگ تاریخی و بازار تهران و همین‌طور حریم این دو مجموعه، حریم کاخ گلستان توسط سرای موسوم به دلگشا شکسته شد. درنتیجه این اثر که تازه در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده بود، در فهرست میراث در خطر جهانی قرار گرفت. حال اخیراً در اقدامی مغایر با ضوابط حریم کاخ جهانی گلستان و ارگ تاریخی و بازار تهران، شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، اجازه تخریب و نوسازی موقوفه موسوم به سرای سیگارچی که متعلق به منیرالسلطنه است را صادر و اجازه ساخت با ارتفاع ۱۰ و نیم متر را داده است. این مجوز در حدود و اختیارات شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران نبوده و با توجه به ثبت جهانی این مجموعه، صلاحیت تصمیم‌گیری در حریم کاخ جهانی گلستان بر عهده سازمان میراث فرهنگی کشور است. بنابراین از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌خواهم نسبت به این تخلف محرز ورود کرده و همچنین شهرداری تهران تا تعیین تکلیف این مجوز از دادن هرگونه مجوز ساخت و ساز به این موقوفه خودداری کند.

منبع: چمدان