جمعه 31 فروردين 1403 , 44 : 14
متات نیوز

محمد حسن طالبیان اعلام کرد: عرصه و حریم شوش دوباره بازنگری می‌شود تا شبهه‌ای باقی نماند

تاریخ انتشار : دوشنبه 13 مرداد 1393 , 15 : 15
تعداد بازدید : 1517
خبرگزاری ميراث فرهنگي (CHN): معاون میراث‌فرهنگی کشور درحالی پیشتر اعلام کرده بود که عرصه ۱۲۰۰ هکتاری شوش به ثبت جهانی می‌رسد که امروز در حاشیه نشست رونمایی از کتاب فتح تهران به خبرنگاران اعلام کرد، شورایی برای بازنگری عرصه شوش در دفتر ثبت آثار تاریخی تشکیل شده تا با بررسی دوباره عرصه این شهر باستانی جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نماند.

ارزیابان یونسکو قرار است به‌زودی وارد شهرستان شوش شوند اما هنوز مساحت واقعی این شهر باستانی برای ثبت در فهرست جهانی مشخص نشده است. از یک سو باستان‌شناسان وسعت واقعی شوش را 1200 هکتار اعلام می‌کنند و از سوی دیگر متولیان میراث‌فرهنگی این شهرستان به عرصه 400 هکتاری اشاره می‌کنند. معاون میراث‌فرهنگی کشور اما می‌گوید: درحال‌حاضر اندازه واقعی این شهر باستانی را نمی‌دانم اما قرار شده عرصه و حریم شوش در شواری ثبت دوباره بررسی شود.   
 
 
«محمد حسن طالبیان» معاون میراث‌فرهنگی کشور درحالی پیشتر وسعت واقعی شهرستان شوش را برای ثبت جهانی 1200 هکتار اعلام کرده بود که در حاشیه نشست رونمایی کتاب فتح تهران به خبرنگاران گفت:« از اندازه واقعی عرصه و حریم شوش به‌دلیل گستردگی و تصویب آن در دفتر ثبت هنوز اطلاعی ندارم اما تاکید شده که اندازه واقعی عرصه شهر باستانی شوش دوباره بررسی و مورد بازنگری قرار گیرد».
 
او گفت: در شورای ثبت کمیته‌ای تشکیل شده که بر اساس رای نهایی این کمیته اندازه واقعی شوش نیز تعیین شده است با این وجود رای صادر شده دوباره مورد بازنگری قرار گرفته تا جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نماند.
 
معاون میراث‌فرهنگی همچنین تاکید کرد: درحال‌حاضر قرار است  در رابطه با وضعیت شهر باستانی شوش یک نشست دیگر با کارشناسان و متخصصان مربوطه برگزار شود که نتایج این نشست ظرف دو هفته آینده اعلام می‌شود.
 
این روزها ثبت جهانی شوش با عرصه‌ 400 هکتاری درحالی محل مناقشه و بحث بسیاری از کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی قرار گرفته که به‌زودی ارزیابان یونسکو به‌ ایران می‌آیند تا وضعیت شهر باستانی شوش را مورد بررسی قرار دهند. عرصه‌ شهری که باستان‌شناسان وسعت واقعی‌‌اش را 1200 هکتار می‌دانند و مسئولان شهرستان شوش 400 هکتار.
 
پیش از این باستان‌شناسان اعلام کرده بودند، شوش به قدری از پشتوانه تاریخی برخوردار است که حتی اگر پرونده‌ آن ناقص به یونسکو ارائه شود بدون هیچ اما و اگری ثبت می‌شود اما حل نشدن موضوع عرصه و حریم شوش در آینده مشکلاتی ایجاد خواهد کرد که ممکن است پرونده از فهرست آثار جهانی خارج شود.

انتهاي پيام