پنجشنبه 9 فروردين 1403 , 33 : 23
متات نیوز

فروش کاشی تاریخی در یکی از معروفترین اماکن تاریخی شیراز به قیمت ارزی

تاریخ انتشار : دوشنبه 28 آبان 1397 , 39 : 14
تعداد بازدید : 206

متات‌نيوز- تصویری از کاشی‌های ریخته شده مدرسه خان شیراز با توضیح فروش آن‌ها در بازار با قیمت‌های یورویی به گردشگران طی دو روز اخیر حسابی سروصدا به پا کرده است. با وجود که این تصویر از کتیبه کاشی مدرسه خان جدید است اما اداره کل میراث فرهنگی شیراز آن را تکذیب کرده و اعلام کرده است: طی پیگیری‌های صورت گرفته از حوزه یگان حفاظت اداره کل، مشخص شد که این عکس متعلق به سنوات گذشته و قبل از مرمت است.

پس از این تکذیبه، تصاویری که چمدان تهیه کرده مهر تاییدی بر فروش کاشی‌های تاریخی در شیراز است. در این تصویر ردیفی از کاشی‌های کنده شده از بناهای تاریخی با قیمت‌های یورویی به چشم می‌خورد.

این کاشی‌ها در حال فروش در یکی از مهمترین بناهای تاریخی شهر شیراز است و آدرس محل فروش آن محفوظ است.

 فروش کاشی‌های تاریخی با قیمت‌های بالا ارزی می‌تواند باعث ایجاد انگیزه سارقان برای سرقت کاشی‌ها شود. با این وجود اداره کل میراث فرهنگی استان فارس برخوردی با فروشندگان این کاشی‌ها ندارد. همچنین گفته می‌شود به جز محل مذکور، در بخش‌های دیگر بازار شیراز فروش کاشی‌های تاریخی در جریان است.

در سال ۹۵ با دزدیده شدن پنج کاشی از مسجد معروف نصیرالملک شیراز، موضوع سرقت کاشی‌های تاریخی که پیش از آن در تهران سروصدا کرده بود، پایش به شهر شیراز باز شد. هر چند که هم سارق و کاشی‌های این مسجد و هم باند سرقت دیگری که در دزدیدن کاشی‌های تاریخی فعال بودند، بازداشت شدند اما به نظر کاشی دزدی در شیراز همچنان در جریان است.

لازم به ذکر است که محل و موضوع فروش این کاشی‌ها به یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس اطلاع داده شده است.

منبع: اسكان‌نيوز