پنجشنبه 9 فروردين 1403 , 59 : 11
متات نیوز

کاخ سرهنگ آباد زواره سوخت

تاریخ انتشار : شنبه 18 فروردين 1397 , 24 : 15
تعداد بازدید : 1

متات‌نيوز- کاخ سرهنگ آباد زواره که عملیات مرمت آن از آبان ماه سال گذشته آغاز شده بود در آتش سوخت.

به گزارش ایسنا، صبح امروز برخی کانال‌ها و صفحات، در شبکه‌های مجازی از سوختن کاخ سرهنگ آباد زواره اصفهان خبر دادند. این در حالی است که این کاخ پس از سال‌ها فراموشی و تخریب‌هایی که در گذر زمان بر آن تحمیل شده بود از آبان‌ماه سال گذشته در دست مرمت بوده است.

با وجود اینکه مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و همچنین معاونت مربوطه پاسخ‌گو نیستند، شهرام امیری- مدیر روابط عمومی این اداره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن تایید این خبر گفت: کاخ سرهنگ آباد که امروز صبح دچار حریق شده بود در حال حاضر هیچ حریقی ندارد و فقط بخشی از ایوان چوبی آن آتش گرفته است.

وی ادامه داد: پس از گزارش‌های مردمی که از بروز آتش‌سوزی در این کاخ خبر می‌داد، با حضور یگان حفاظت سازمان و تیم آتش نشانی خوشبختانه این کاخ از حریق گسترده در امان ماند. علت آتش سوزی باید مورد بررسی قرار گرفته و دلیل آن مشخص شود. البته این کاخ در منطقه صعب‌العبور و در فاصله 40 کیلومتری از شهر قرار دارد.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: پیمانکار مرمت این کاخ، فاز اول آن را پیش از سال جدید تحویل داده بود.

به گزارش ایسنا، مرمت کاخ سرهنگ آباد از آبان ماه سال گذشته با بودجه 500 میلیون تومانی آغاز شده بود. در مورد این اثر تاریخی و زیبا می‌توان گفت که‌ مجموعه کاخ سرهنگ آباد که به کوشک یا شکارگاه نیز معروف است، در روستای سرهنگ آباد توابع از دهستان سفلای بخش  زواره‌ و در ۷۶ کیلومتری شرق اردستان اصفهان قرار دارد. این عمارت در دامنه کوهستان زیبا و با طراوت و سبزی واقع شده و از دیرباز به عنوان منطقه‌ای ییلاق نشین مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

این کاخ در سال 1299 ه.ق توسط مصطفی قلی خان سهام السلطنه عرب عامری در دهستان سفلی از توابع بخش زواره اصفهان ساخته شده است. اولین گزارش تاریخی از این اثر مربوط به سفرنامه حاج سیاح در سال 1296 ه.ق از مراحل ساخت کاخ گزارش می‌دهد.

واکنش مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان به حریق کاخ سرهنگ آباد

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در واکنش به آتش سوزی در کاخ سرهنگ آباد ضمن اظهار تاسف از اتفاق رخ داده گفت: مسببان این حادثه و معترضین به این بنای تاریخی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

فریدون الله یاری با اشاره به سوختن بیش از 80 درصد سازه چوبی کاخ سرهنگ آباد اظهار کرد: عملیات مرمت مجموعه تاریخی کاخ سرهنگ آباد زواره از نیمه اول سال 1396 با اعتباری بالغ بر 5میلیارد ریال(پانصد میلیون تومان) آغاز شده و تا پایان اسفند سال گذشته ادامه یافته بود.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه دارای مالکیت خصوصی بوده عنوان کرد: سال گذشته با توجه به اینکه این مجموعه تاریخی به مدت نزدیک به یکصد سال متروک مانده بود، طی توافق با مالکین که به سختی نیز حاصل شد کار مرمت با توجه به صعب العبور بودن منطقه و فاصله 40 کیلومتری روستای سرهنگ آباد از مرکز شهر، صرفا با اعتبارات دولتی آغاز گردیده و پس از اتمام مرحله اول مرمت در پایان اسفند ماه سال گذشته پیمانکاران با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، مجموعه را تحویل مالکین نمودند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در رابطه با تعرض صورت گرفته به این مجموعه تاریخی تاکید کرد: صبح امروز گزارشات مردمی به یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان حاکی از این بوده که متاسفانه برخی افراد نا آگاه با تعرض به این مجموعه تاریخی و با آتش افروزی، بخشی از ایوان چوبی این اثر تاریخی که در سال گذشته مرمت شده بود، طعمه حریق شد.

الله یاری تصریح کرد: با سرعت عمل یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان اردستان و آتش نشانی شهر زواره، خوشبختانه از سرایت آتش به مجموعه اصلی بنا جلوگیری به عمل آمد. هم اینک با کنترل آتش، توانسته ایم مجموعه اصلی بنا را از تعرض صورت گرفته نجات دهیم، لذا هم اکنون با رفع خطر، مدیریت میراث فرهنگی و یگان حفاظت شهرستان با حضور مسئولین قضائی شهرستان در محل استقرار یافته و در حال پیگیری این پیشامد ناگوار می باشند.

وی در رابطه با چگونگی پیگیری این واقعه تاکید کرد: اگر چه این مجموعه دارای مالک خصوصی بوده، لکن با توجه به ثبت ملی این اثر و منحصر به فرد بودن آن با تمام توان پیگیر این تعرض خواهیم بود و مسببین این عمل غیر فرهنگی تحویل قانون خواهند شد.

منبع: ايسنا