جمعه 31 فروردين 1403 , 47 : 02
متات نیوز

وقتی رئیس تیم حفاظت، راهنمای گردشگری می‌شود آتش‌سوزیِ کاخ چهلستون دور از انتظار نیست

تاریخ انتشار : شنبه 18 فروردين 1397 , 16 : 15
تعداد بازدید :

متات نيوز- راد در خصوص آتش‌سوزی در کاخ چهلستون سرهنگ‌آباد گفت: اداره میراث اردستان و استان اصفهان این حادثه را رقم زدند و هیچ حفاظتی از این بنا نکردند. آقای صدوقی، رئیس تیم حفاظت را 13 روز به عنوان راهنمای گردشگری قنات مون گماشت و حالا آتش‌سوزیِ کاخ چهلستون دور از انتظار نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین راد (فعال میراث فرهنگی شهرستان اردستان) درخصوص آتش‌سوزیِ کاخ چهلستون سرهنگ آباد واقع در شهر زواره اردستان به خبرنگار ایلنا گفت: صحبتی که آقای الهیاری درخصوص آتش‌سوزی کاخ چهلستون اردستان مبنی بر اختلاف‌ِ مالکین و بخش میراث فرهنگی مطرح کرده، قابل رد نیست. خیلی طول کشید تا مالکان این مجموعه مجوز بدهند تا در آنجا اقداماتی صورت بگیرد.

وی ضمن تأکید بر قصور میراث فرهنگی در این خصوص ادامه داد: هر چند این اتفاق، بر اثرِ اختلاف بین مالکان بنا بوده اما نکته‌ای که هست قطع به یقین قصور میراث فرهنگی اردستان و استان اصفهان، نقش اساسی را در این میان داشته است. آن‌ها می‌توانستند یک نگهبان یا یک دوربین مدار بسته در مجموعه نصب کنند، در صورتی که مدام آقای اله‌یاری گفته ‌است که 500 میلیون تومان برای این مجموعه خرج کرده‌ایم. اگر چنین مبلغی خرج شده، چطور دوربینی برای محوطه نصب نشده است؟! بنابراین قطعاً در وهله‌ی اول، قصور رئیس میراث فرهنگی اردستان و استان اصفهان است، و از طرفی دفعه‌ی اول نیست که در زمان مدیریتِ این افراد، چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

راد افزود: مدتی پیش مقبره امیر اویس که سنگِ چند صد ساله‌ی ارزشمندی داشت تخریب شد. خب مثل اینکه این اتفاق باید در زمان مدیریت ایشان می‌افتاد. چندی بعد، مسئله‌ی مسجد جامع اردستان پیش آمد که سقف آن را ایزوگام کرده بودند و جنجال به پا شد و خوشبختانه رسانه‌های کشور وارد عمل شدند و این جریان جمع شد.

وی ادامه داد: فقط شش ماه فردی مسئولیت میراث اردستان را برعهده داشت و حالا هر اتفاقی که می‌افتد به آ‌ن شش ماه ربطش می‌دهند.

این فعال میراثی، ضمن گلایه‌ از اقدامات نامعقولِ رئیس میراث فرهنگی استان اردستان، اظهار داشت: امسال عید، آقای صدوقی، رئیس تیم حفاظت را به عنوان لیدر در مجموعه تاریخی قنات اردستان گماشته بود؛ در صورتی که خود ما که یک اِن‌جی‌اُ هستیم سال گذشته کاملاً به‌صورت خودجوش لیدر این وظیفه برعهده گرفته بودیم و انجام می‌دادیم. ولی ایشان امسال مخالفت کردند و بدون هیچ دلیل موجهی چنین اجازه‌ای را به ما ندادند و رئیس تیم حفاظت که اصلاً وظیفه‌اش چیز دیگری است را به عنوان لیدر این مجموعه انتخاب کردند.

راد این مسئله را با آتش‌سوزی چند روز پیش کاخ مرتبط دانست و گفت: من فکر می‌کنم به احتمال زیاد دلیلی که باعثِ بروز چنین حادثه‌ای شده، همان اختلافاتی بوده که مالکین بنا داشته‌اند؛ اما در اصل اداره میراث اردستان و استان اصفهان هستند که این حادثه را رقم زدند و هیچ حفاظتی از این بنا نکردند و آقای صدوقی، رئیس تیم حفاظت را 13 روز برای کاری که وظیفه‌اش نیست در آنجا مستقر کرد. با وجودِ اینکه، افراد دیگری بودند که بدون هیچ چشم‌داشتی به عنوانِ راهنمای گردشگری کار کنند. رئیس تیم حفاظت باید در این 13 روز، حداقل یکبار به آن بنا سر می‌زد. مگر اداره میراث چند کارمند دارد که آقای صدوقی، به خاطر یک لجبازی ساده، یکی از اعضای اصلی را از وظیفه اصلی خود دور می‌کند و باعثِ رخ دادنِ چنین اتفاق‌هایی می‌شود؟

منبع: ايلنا