پنجشنبه 9 فروردين 1403 , 42 : 14
متات نیوز

معماری مراکز اداری اسلامی - ایرانی نیست

تاریخ انتشار : شنبه 21 تير 1393 , 38 : 13
تعداد بازدید : 2
ایسنا: رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: بارها مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند که معماری شهرها اسلامی ایرانی نیست، امّا متأسفانه در دوره‌های مختلف منظر شهری تهران دغدغه مسئولین نبوده و حتی برخی از ساختمان‌های مهم اداری، متناسب با معماری اسلامی‌-‌ایرانی نیست.
احمد مسجدجامعی با بیان این نکته گفت: معماری شهر باید متناسب با چهارچوب‌های ذهنی و فضای شهر اسلامی ایرانی باشد و برای رسیدن به این نوع معماری نیاز به فهم درستی از شهر و معماری داریم.
مسجدجامعی با اشاره به معماری ساختمان‌های دولتی تصریح کرد: درحال حاضر در سطح شهر خیلی از اماکن و ساختمان‌ها بخصوص ساختمان‌های دولتی از جمله مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر تهران که به تعبیری، عصاره ملت در آنجا جمع می‌شوند، هیچ تناسبی با معماری اسلامی-ایرانی ندارد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: این درحالی است که ساختمان مجلس شورای ملی در دوره قاجار و حتی دوره پهلوی از معماری مناسب و مناسب تری برخوردار بوده که متاسفانه در بنای جدید این معماری‌ها در دستور کار قرار نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی مسئولین مدیریت شهری، مدیریت اجرایی و متولیان شهر به معماری اسلامی-ایرانی توجهی ندارند نیاز به نگرش ساختاری داریم تا در طول زمان فضاهای مناسبی تعبیه شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: وقتی از سبک زندگی صحبت می‌شود، بخش مهمی از آن در قالب نحوه سازمان فضای شهر اعم از کالبدهای طراحی و ساخته شده تا کاربری‌ها و سامان گرفتن روابط شهروندان است.
مسجدجامعی با اشاره به اینکه سبک زندگی اسلامی ایرانی با چهره شهر رابطه مستقیم دارد، افزود: سبک زندگی مردمان هر شهر را می‌توان از معماری، رنگ، ابعاد و حتی مسائل ساختمان آن شهر تشخیص داد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وجود دوگانگی در سیاست‌ها اظهار داشت: با وجود اینکه ایران داعیه دار حوزه فرهنگ و هنر در دنیاست ولی با این وجود حریم بناهای تاریخی را رعایت نمی‌کنیم و این بناها و فضاهای تاریخی را از بین می‌بریم و درعوض مجوز مراکز تجاری و برج صادر می‌کنیم که این همان نگرش عقلانیت سودمحور است که به شهر آسیب می‌رساند.
وی افزود: در معماری‌های گذشته ما روح انسانی و عاطفی حاکم بوده به صورتیکه باوجود کمبود آب در تهران، مردم در خانه‌هایشان آب انبار درست می‌کردند که دو شیر آب داشت یکی در خانه و دیگری در خارج از خانه که هر رهگذر در حال عبور هم می‌توانست از آن آب استفاده کند ولی در معماری‌های جدید این روح انسانی عاطفی حاکم نیست.
مسجدجامعی با اشاره به بافت فرسوده و میراث فرهنگی، گفت: دو نوع بافت قدیمی داریم یکی بافت‌های فرسوده است و دیگری بناهای تاریخی است که جزء میراث تاریخی ما هستند که گاهی اوقات بافت فرسوده و میراث فرهنگی ما با هم، هم‌پوشانی دارند که البته کمتر به این بافت که ارزش معماری شهرها هست توجه می‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع پیوست فرهنگی،افزود: پیوست فرهنگی یکی از اقدامات بسیار موثری است که شورای عالی انقلاب فرهنگی آنرا انجام داده است.
وی ادامه داد: استفاده از پیوست فرهنگی در پروژه‌های شهری کاری بسیار ضروری و پسندیده‌ای است و باید این پیوست فرهنگی را در جهت انسجام اجتماعی و در محور زندگی شهر و شهروندی به‌کار گرفت.
مسجدجامعی خاطرنشان کرد: مهمترین اتفاق در زمان حال با وجود گسترش فضای مجازی و تنهایی انسانها این است که ارتباط انسانی-عاطفی و چهره به چهره مردم را افزایش دهیم که به این منظور در حال گسترش پیاده‌راه ها و فضای عمومی در سطح شهر هستیم.
وی درخصوص هنرهای شهری بیان داشت: ما با وجود این همه تاریخ و هنر، و طراحی و معماری کاخ‌ها، امام‌زاده‌ها و دروازه‌های ورودی شهرها، هنوز در زمینه هنرهای شهری تجربه کافی نداریم که باید به طور جدی به این موضوع بپردازیم.
مسجدجامعی در پاسخ به این سوال که با توجه به قانون‌شکنی‌های صورت گرفته در ساخت وسازهای شهری در دهه‌های گذشته، برای جلوگیری از این قانون‌شکنی‌ها چه برنامه‌ای دارید، افزود: در شهرسازی یک طرح جامع و تفصیلی داریم و همین‌طور کمیسیونهایی داریم که گاهی طرح جامع و تفصیلی را دور می‌زنند اما در حال حاضر به توافقی با وزارت مسکن و دستگاه‌های دیگری که در کمیسیون مربوط هستند، رسیدیم که طرح‌های آنان مخالف با مصوبات شورای اسلامی شهر نباشد تا شاهد این جور قانون‌شکنی‌ها در نظام شهری نباشیم.
وی با اشاره به جایگاه بعضی اسناد بالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به پرسشی درباره مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ گفت: کارشناسان ومتخصصان می توانند مصوبات شورا را از نظر مطالبات رهبری وتطابق با قانون اساسی بررسی کنند، که قطعا برخی از مصوبات به این مطالب پاسخ می دهند.
رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در حوزه شهری به برخی از مطالبات رهبری که جزو حقوق مردم است، عمل توجهی نشده که ایشان در دیدار با اعضای شورای شهر ومدیران شهرداری بر چند نکته تأکید داشتند که بسیار حائز اهمیت است.
مسجد جامعی گفت: توجه به منظر شهری ومعماری اسلامی ایرانی، حفاظت از محیط زیست شهری ، حفظ باغ ها و فضای سبز، جلوگیری از ساخت وسازای بی رویه در ارتفاعات وغیره جزو تأکیدات رهبری است که امیدواریم به آن توجه کافی شود.