پنجشنبه 9 فروردين 1403 , 28 : 06
متات نیوز

مرمت خانه ملک‌المتکلمین در دستور کار سازمان زیباسازی قرار گرفت

تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1393 , 34 : 16
تعداد بازدید :
سازمان زيباسازي شهر تهران: مهندس حمید رضا نیلی، از مرمت مقبره ملک المتکلمین(شهید اهل قلم) توسط سازمان زیباسازی خبر داد و گفت: مرمت، احیا و بازسازی مقبره ملک المتکلمین از پروژه های مورد توجه سازمان زیباسازی در سال 93 است.

معاون فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به وضعیت نامناسب مقبره ملک‌المتکلمین و نیاز فوری این بنا به مرمت و بازسازی، با اشاره به مشکلات موجود در راه بهسازی و بازسازی این بنا، ادامه داد: هنوز درباره مالکیت این بنا مشکلات حقوقی وجود دارد که به محض رفع این مشکلات سازمان زیباسازی اقدام به مرمت و بازسازی بنای ارزشمند این مقبره تاریخی خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه، سازمان زیباسازی شهر تهران اهتمام ویژه‌ای در احیاء و بازسازی برخی بناهای ارزشمند تاریخی و تبدیل آنها به فضاهای عمومی دارد، گفت: متاسفانه بنای مقبره ملک‌المتکلمین به واسطه ساخت و سازها و گودبرداری های انجام شده  در وضعیت بسیار نامناسبی به سر می برد.

وی در ادامه به جلسات تشکیل شده درباره مرمت این مقبره اشاره کرد و افزود: طی جلسه ای مشترک سازمان زیباسازی،سازمان میراث فرهنگی استان تهران، نمایندگان و نوادگان خانواده ملک‌المتکلمین و شهرداری منطقه 11، وضعیت بنای این مقبره و نحوه مداخله در آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گفته نیلی، هرچند سازمان زیباسازی پس از بازدید از این بنا طرحی را برای مرمت این مقبره آماده کرده است، اما هنوز به دلیل مشکلات حقوقی و ملکی موجود، هیچ گونه توافقی بین دستگاه های درگیر با این امر و خانواده ایشان صورت نگرفته است.

گفتنی است، پس از به توپ بسته شدن مجلس در دوره‌ مشروطیت و دستگیری سردمداران مشروطیت در سوم تیرماه ۱۲۸۷، میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل و ملک‌المتکلمین (میرزا نصرالله‌خان بهشتی) دو روزنامه‌نگار مشروطه‌خواه توسط نیروهای هوادار محمدعلی شاه در «باغشاه» تهران به قتل رسیدند و جسدشان توسط قزاقان به خندقی بیرون از «باغشاه» پرتاب شد. وقتی دوستان‌شان از این اتفاق خبردار شدند، آن‌ها را شبانه در همان خندق پشت دیوارهای باغشاه، یعنی در خیابان کمالی، خیابان مخصوص، کوچه‌ شهید ابراهیمی فعلی دفن کردند که پس از دوران استبداد صغیر، سنگ قبری برای‌شان تهیه شد.

انتهاي پيام