جمعه 10 فروردين 1403 , 02 : 07
متات نیوز

طرح حمایت از احیای بافت تاریخی یک بسته کامل حمایتی است

تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردين 1397 , 43 : 14
تعداد بازدید : 1

 متات‌نيوز- مدیرکل امور مجلس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تأکید کرد که طرح حمایت از مرمت و احیای بافت تاریخی و توانمندسازی مالکان، یک بسته کامل حمایتی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، مرتضی شکوهی مدیرکل امور مجلس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به تصویب طرح حمایت از مرمت و احیای بافت تاریخی، فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداری بناهای تاریخی، فرهنگی در کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این مطلب افزود: این طرح در اواخر مجلس نهم در ۲۰ ماده ارائه شد که بررسی آن در مجلس دهم آغاز شد و بعد از ماه‌ها کار کارشناسی و برگزاری جلسات مختلف تخصصی، این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به تصویب اعضا رسید و امیدواریم که این طرح در صحن علنی نیز تصویب شود تا شاهد یک گام عملی مهم برای حمایت و صیانت از آثار فرهنگی‌تاریخی باشیم.

او افزود: با تصویب نهایی این طرح در صحن علنی مجلس و تبدیل آن به قانون، شاهد اتفاقات خوبی در حوزه آثار فرهنگی‌تاریخی خواهیم بود.

شکوهی گفت: در حال حاضر برخی از آثار فرهنگی‌تاریخی در حال تخریب است، از طرفی نیز خلاهای قانونی برای مرمت، احیا و بهره‌برداری از این اماکن وجود دارد که تصویب این طرح می‌تواند این خلاها را بپوشاند.

مدیرکل امور مجلس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: در این طرح، مسائلی مانند ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت، تغییر کاربری، معافیت از پرداخت عوارض و ... دیده شده و مشوق‌هایی برای مرمت، احیا و بهره‌برداری از آن‌ها دیده شده است.

شکوهی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مجلس به حوزه میراث‌فرهنگی توجه دارد و همکاری خوبی در این حوزه دارد و تصویب این طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس یک گام عملی برای صیانت و کمک به بهره‌برداری و احیای آثار فرهنگی تاریخی است.

او خاطرنشان کرد: تعیین و ابلاغ محدوده بافت‌ها و بناهای تاریخی،  تهیه دستورالعمل مورد نیاز برای مدیریت و بهره‌برداری با تأکید بر بخش خصوصی، تهیه و تصویب طرح‌های ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی و تهیه نظام فنی و اجرایی اختصاصی مربوط به بناها و بافت‌های تاریخی از نکات مهم این طرح است.

منبع: خبرگزاري مهر