چهارشنبه 29 فروردين 1403 , 30 : 23
متات نیوز

طبق بخش‌نامه داخلی سازمان میراث فرهنگی اعتراض سازمان‌های دولتی در ثبت بنا موثر نیست

تاریخ انتشار : شنبه 18 فروردين 1397 , 12 : 15
تعداد بازدید :

متات‌نيوز- سیلوی تاریخی تبریز به عنوان اولین سیلوی گندم ایران به عنوان یک اثر تاریخی و ملی در لیست آثار ملی کشور قرار گرفت که پس از این اقدام شرکت غله منطقه هشت تبریز در نامه‌ای مراتب اعتراض خود را نسبت به عدم رعایت حقوق مالکانه‌اش اعلام کرد.

به گزارش اسکان نيوز، سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در سال 90 ثبت ملی سیلو تاریخی تبریز را به شرکت غله منطقه هشت ابلاغ کرد  که اعتراضی نسبت به ثبت این اثر وارد نشد. پس از آن مجددا ابلاغ ثبتی سیلو گندم تبریز به این شرکت داده شده است.

گفتنی است که براساس بخش‌نامه‌های سازمان میراث فرهنگی ارگان‌های دولتی نمی‌توانند مانع از ثبت آثار ملی شوند و برخلاف مالکان شخصی آثار تاریخی، رضایت نهادهای دولتی برای ثبت ملی آثار تاریخی شرط نیست.

حتی در طی سال‌های گذشته برخی از بانک‌ها نسبت به ثبت ملی برخی از شعب خود اعتراض داشته‌اند ولی چون مالک خصوصی نیست و واحدهای عمومی وابسته به دولت یا نهادهای دولتی هستند تنها ابلاغ ثبت کافی است. نهایتا پرونده ثبت ملی سیلوی تبریز تهیه و به تهران ابلاغ شد که در کمیته ثبت به تصویب رسید.

طبق ضوابط میراث فرهنگی تخریب آثار ملی غیرممکن است

پس از این اقدام شرکت غله منطقه هشت تبریز در نامه‌ای مراتب اعتراض خود را نسبت به عدم رعایت حقوق مالکانه‌اش اعلام کرده که طبق نظر سازمان میراث فرهنگی حقوق مالکانه این شرکت محفوظ مانده و امکان خریدوفروش این ملک وجود دارد؛ حتی امکان تغییر کاربری این ملک همانند بسیاری از ملک‌های تاریخی در خارج از کشور که به مجموعه‌های  فرهنگی تبدیل شده‌اند با رعایت ضوابط میراث فرهنگی وجود دارد.

به گزارش اسکان نيوز، سازمان میراث فرهنگی با واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی مخالفتی ندارد ولی این بناها غیرقابل تخریب هستند و سیلوی تبریز اولین سیلوی گندم ساخته شده در ایران بوده و دارای شان ملی است و طبق قانون  ثبت آثار ملی مصوب سال 1352 کاملا واجد شرایط ثبت ملی است.

بناهای تاریخی با رعایت ضوابط میراث فرهنگی تنها اجازه تغییر کاربری دارند و امکان تخریب آن‌ها وجود ندارد.

«سیلوی تبریز» هم با حفظ بناهای موجود یعنی خود سیلوی گندم و 5بنای موجود در این مجموعه امکان تغییر کاربری دارد ولی غیرقابل تخریب هستند و هرنوع بارگزاری اضافه در مجموعه فقط می‌تواند بعد از اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی صورت بگیرد.

سازمان میراث فرهنگی در حفظ و حمایت از آثار تاریخی و ملی بسیاری جدی بوده و طبق بخش‌نامه داخلی سازمان میراث فرهنگی اعتراض سازمان‌های دولتی در ثبت بنا موثر نیست.

ثبت ملی « سیلوی گندم تبریز»

گفتنی است که در نیمه اسفند ماه 96 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از  ثبت ملی ساختمای‌های "سیلوی گندم" تبریز در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی استان، در ارتباط با اولین سیلوی گندم کشور، گفته بود: ساختمان تاریخی « سیلوی تبریز» که در خیابان امام خمینی واقع شده است، به لحاظ قدمت فعالیت صنعتی و طراحی خود، جز آثار پر اهمیت تاریخی تبریز محسوب می‌شود که  در نهایت این اثر تاریخی فاخر به ثبت ملی رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی استان، در ادامه با اشاره بر این‌که در  دهه اخیر اقداماتی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان، جهت ثبت این بنای تاریخی و فاخر در فهرست آثار ملی انجام پذیرفته است، ادامه داد: سیلوی تبریز به عنوان اولین سیلوی گندم ایران، مورد توجه ویژه اداره کل میراث فرهنگی استان و همچنین سازمان مرکزی قرار داشته و طبق پیگیری‌های مالک این بنا در سال ۱۳۹۰، جهت ثبت ملی این اثر فاخر صنعتی، نخستین اقدامات اداره کل استان آغاز و پیگیری شد.

وی ادامه داد: شایسته است که این بنا به صورت کامل مورد حفاظت قرار گیرد و اگر بنابر تغییر کاربری آن باشد، به شکل موزه صنعتی و یا در غالب کاربری فرهنگی، مورد استفاده قرار گیرد.

آبدار در پایان با بیان این‌که معاونت میراث فرهنگی استان مورخ ۲۳ بهمن ماه سال جاری، مجددا ثبت بنای تاریخی سیلو تبریز را در سازمان مرکزی میراث فرهنگی کشور ابلاغ کرده بود، اظهار کرد: معاونت میراث فرهنگی با همکاری انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان، مجددا ثبت بنای سیلو تبریز را ابلاغ کرد و در نتیجه در روز  ۱۶ اسفند ماه موفق به کسب رای لازم جهت ثبت ملی ساختمان های سیلوی تبریز شد.

منبع: اسكان‌نيوز