جمعه 10 فروردين 1403 , 06 : 04
متات نیوز

شکایت مردم از تخریبگران بافت تاریخی شیراز در طرح توسعه حرم شاهچراغ

تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردين 1397 , 54 : 14
تعداد بازدید :

متات‌نيوز- پیرو شکایت شهروندان و تشکل‌های مردم نهاد شیراز نسبت به تخریب خانه‌های میراثی قرار است فردا 28 فروردین جلسه‌ای از سوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با حضور شورای شهر، شهردار و نماینده تولیت آستان شاهچراغ (ع) برگزار شود.

اسکان نيوز: در سال‌های گذشته دو پروژه بین‌الحرمین و طرح ۵۷ هکتاری بافت تاریخی شیراز سبب از بین رفتن مهمترین بخش ارزشمند بافت تاریخی شیراز شده است که این امر همواره با مخالفت فعالان نهادهای مدنی و مردمی مواجه بوده است.

آخرین بار در روزهای پایانی سال ۹۶ خبر  تخریب خانه‌های تاریخی «سلیمی، منتصری» منتشر شد و با واکنش فعالان میراث فرهنگی مواجه شد و برخی از این افراد مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و در نیروی انتظامی به طرح شکایت پرداختند.

اکنون خبر می‌رسد که نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ در نامه‌ای خطاب به تولیت آستان شاهچراغ خواسته که نماینده‌ای از سوی آن‌ها در جلسه کمیته فرهنگی کمیسیون اصل ۹۰ شرکت کند.

در متن این نامه که ۲۲ فروردین ۹۷ ارسال شده آمده است:

حضرت آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب

تولیت محترم آستان مقدس حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ(ع)

سلام علیکم

احتراما با عنایت به طرح بررسی پرونده شکایت شهروندان و تشکل‌های مردم نهاد شیراز نسبت به تخریب خانه‌های میراثی از جمله خانه‌های تاریخی” سلیمی، منتصری” در طرح توسعه حرم حضرت احمدبن‌موسی الکاظم شاهچراغ (علیه السلام) خواهشمند است دستور فرمایید نماینده مطلع آن آستان به همراه مجری طرح توسعه حرم مطهر در جلسه کمیته فرهنگی کمیسیون اصل نود که روز سه شنبه مورخ ۲۸/۱/۹۷ ساعت ۱۶:۳۰ در محل این کمیسیون برگزار می شود حضور بهم رسانند

محمد رضا امیرحسنخانی

نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰»

رونوشت این نامه به رئیس شورای شهر شیراز و شهردار شیراز هم جهت استحضار و حضور در جلسه ارسال شده است.

علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز روز گذشته در جلسه کمیته حفاظت از میراث‌فرهنگی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط برگزار شد، تاکید کرد: درخواست من از معاونت میراث‌فرهنگی این است که این موضوع از طریق مراجع قانونی پیگیری شود و درصورت عدم نتیجه با دفتر مقام معظم رهبری مکاتبه و گزارش کارگروه ارسال شود. چراکه اعتقاد من این است که رهبری مخالف این موضوع هستند و خواستار حفاظت و صیانت از آثار فرهنگی و تاریخی کشور هستند.

بر اساس این گزارش، کارگروه مذکور شامل نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی می‌شود.

منبع: اسكان‌نيوز