پنجشنبه 9 فروردين 1403 , 57 : 19
متات نیوز

شواهد نشانگر عمدی بودن حادثه کاخ سرهنگ آباد است

تاریخ انتشار : شنبه 18 فروردين 1397 , 25 : 15
تعداد بازدید : 1

متات‌نيوز- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: شواهد و سرنخ هایی که تا کنون به دست آمده، نشان دهنده عمدی بودن بروز حادثه آتش سوزی در اثر تاریخی کاخ سرهنگ آباد شهرستان اردستان است.

به گزارش ایرنا، محمدحسن طالبیان شامگاه پنجشنبه در حاشیه بازدید از کاخ سرهنگ آباد به خبرنگاران گفت: بحث شکایت و پیگیری پرونده حادثه آتش سوزی در اثر ملی معروف به چهلستون اردستان از سوی فرمانداری این شهرستان انجام می شود و خوشبختانه با توجه به سرنخ ها به زودی متهمان محکوم و مجازات می شوند.

وی همچنین افزود: فردا (جمعه) کارشناسان فنی آتش نشانی وضعیت و علت حادثه را بررسی کرده و به دادستانی گزارش خواهند داد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بیان کرد: به دلیل گستردگی اثرهای تاریخی در بحث حفاظت شرایط خوبی نداریم اما با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی کاخ سرهنگ آباد، نگهبانی از این بنا آغاز شده است.

او با اشاره به اجرای طرح مرمت کاخ سرهنگ آباد در سال گذشته بیان کرد: شرایط نامناسب این اثر مسئولان را به اجرای طرح مجاب کرد، وگرنه ادامه آن شرایط موجب تخریب بنا می شد.

طالبیان اضافه کرد: مرمت اضطراری دوباره کاخ سرهنگ آباد در ماههای پیش رو به موازات پیگیری مسائل حقوقی در دستور کار خواهد بود و در این راستا بازدیدی به همراه فرماندار، نماینده اردستان، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان و کارشناسان از این اثر تاریخی صورت گرفت و جنبه های فنی و حقوقی پرونده بررسی شد.

وی مرمت کامل کاخ چهلستون اردستان را در گرو روشن شدن وضعیت حقوقی و قضایی آن عنوان کرد و گفت: تیم فنی از اصفهان برای براورد هزینه حضور یافته و مرمت اضطراری بنا در اولویت تامین اعتبار قرار خواهد گرفت.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: مستندات کامل مجموعه، نقشه های دقیق و طرح مرمت وجود دارد و بخشی از شواهد هم باقی مانده و به طور تقریبی می توان گفت که سازه اصلی و سقف بنا به صورت علمی تثبیت و ترمیم خواهد شد.

او با تاکید بر تعیین تکلیف مسائل حقوقی کاخ سرهنگ آباد اردستان عنوان کرد: حفاظت از بنا با توجه به ارزش بالای تاریخی، فرهنگی و شرایطی که پیش آمده جزء مطالبات عمومی است و موضوع به جد از مسیر قضایی پیگیری خواهد شد.

طالبیان افزود: مالکان خصوصی کاخ سرهنگ آباد به رغم تلاش ها در گذشته حاضر به مذاکره و توافق با میراث فرهنگی نشدند اما باید با مالکان تفاهمی در مورد آینده این بنا و نحوه بهره برداری از آن صورت گیرد.

وی تاکید کرد: باید با همکاری فرماندار و نماینده مردم اردستان نشستی با مالکان برگزار و تفاهمی صورت گیرد تا کاخ سرهنگ آباد را به طور کامل در اختیار میراث فرهنگی قرار دهند یا خودشان به جد در اداره و بهره برداری از این اثر تاریخی مشارکت کنند.

به گزارش ایرنا، کوشک سرهنگ آباد معروف به کاخ چهلستون اردستان صبح روز سه شنبه به علتی نامشخص دچار آتش سوزی شد و بخش زیادی از سازه های چوبی این اثر ملی از جمله ایوان بنا در جریان حادثه از بین رفت.

پس از چند ساعت از آغاز آتش سوزی، نیروهای آتش نشانی در محل حاضر شده و نسبت به مهار شعله های آتش اقدام کردند.

مرحله نخست عملیات مرمت این بنای تاریخی با مالکیت خصوصی در روستای سرهنگ آباد، اسفندماه 1396 با اعتبار دولتی افزون بر پنج میلیارد ریال انجام و به مالک تحویل داده شده بود.

نخستین گزارش تاریخی از بنای سرهنگ آباد اردستان که به اعتقاد کارشناسان ترکیبی از کاخ چهلستون اصفهان و باغ عفیف آباد شیراز می باشد، به سفرنامه حاج سیاح در حدود سال 1258 باز می گردد اما نزدیک به یک سده پس از ساخت در سال 1355 به شماره 1278 در فهرست آثار تاریخی ملی ثبت شده است.

باشکوه ترین کاخ تاریخی در مناطق کویری ایران به جا مانده از دوران قاجار، در حدود سال 1260 توسط 'مصطفی قلی خان سهام السلطنه عرب عامری' مشتمل بر یک کوشک و شکارگاه برای پذیرایی از شاهزاده‌های قاجار ساخته شد و در روستایی به همین نام از توابع دهستان سفلی بخش زواره در 76 کیلومتری شرق اردستان قرار دارد.

شهرستان اردستان در فاصله 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.

منبع: ايرنا