پنجشنبه 9 فروردين 1403 , 46 : 11
متات نیوز

خطر انقراض «هویت شهری» در ایران/عكس

تاریخ انتشار : دوشنبه 13 مرداد 1393 , 55 : 16
تعداد بازدید : 1
سايت خبري مسير آنلاين: هوّیت شهری بارزترین نماد هوّیت ملّی است. دوران‌های تاریخی را بر اساس ابنیه بازمانده از آن دوران می‌شناسیم و می‌توانیم درباره فرهنگ آن عصر، و فرهیختگی یا نافرهیختگی آن، داوری کنیم.

شهبازی در صفحه اجتماعی خود می نویسد: در ایران امروز هوّیت شهری در معرض تهدید جدّی است. کار از تهدید گذشته؛ در معرض انقراض کامل است. از سال 2011 ماجرای سه برج 45 میلیون دلاری مسعود توپراک در استانبول جنجال‌برانگیز شد.

 این سه آسمان‌خراش، که بلندترین آن 155 متر ارتفاع دارد، هوّیت تاریخی شهر استانبول، بویژه نمای مسجد ایاصوفیه، را در معرض تهدید قرار داده است. سرانجام، در مه 2013 دادگاه رأی به تخریب به این سه بنا داد هر چند ماجرا همچنان ادامه دارد. در ایران این‌گونه تخریب‌ها به پدیده‌ای عادی بدل شده و هیچ کس را آزرده نمی‌کند. از «هوّیت شهری» پیشین، که قبلاً نیز «شیر بی یال و دم و اشکم بود» ولی هر چه بود بهتر از وضع کنونی بود، چیزی بر جای نمانده.

 نه فقط در تهران؛ در همه شهرها. دو تصویر زیر یکی متعلق است به مسجد سلطان احمد و آسمان‌خراش‌های جنجالی 45 میلیون دلاری مسعود توپراک در شهر استانبول، و دیگری ساختمان متعلق به یک نهاد دولتی سرشناس است که بنای تاریخی کاخ گلستان را به سادگی نابود کرده و تاکنون کسی را برآشفته نکرده است. 


انتهاي پيام